Forside » Nyheder » Nyheder 

A. P. Møller-Mærsk splittes i to divisioner: Transport & Logistics og Energy

 

A. P. Møller-Mærsk A/S bliver en integreret transport- og logistikvirksomhed med digitaliserede og individuelle kundeløsninger. Maersk Oil og de olierelaterede virksomheder bliver udskilt.

 A.P. Møller-Mærsks forretningsfokus vil fremover være på at være førende inden for transport og logistik.

Som meddelt 23. juni 2016 har bestyrelsen pålagt ledelsen af A. P. Møller-Mærsk at gennemgå Mærsk-koncernens strategiske og strukturelle muligheder med det formål at skabe vækst, styrke omstillingsparathed og synergier og maksimere værdien for aktionærerne på længere sigt.

Bestyrelsen har for at gennemføre den nye strategi besluttet at reorganisere A. P. Møller-Mærsk i to separate divisioner: en integreret transport- og logistikdivision og en energidivision.

Opsplitningen betyder, at de olierelaterede virksomheder bliver udskilt fra A.P. Møller-Mærsk. Maersk Oil vil fremover fokusere på at optimere og styrke sin stærke position i de danske, britiske og norske områder af Nordsøen. Bestyrelsen i A.P. Møller-Mærsk forventer, at der skal findes forskellige løsninger for de olierelaterede virksomheder, herunder individuel eller kombineret udskillelse af enhederne i form af joint ventures, fusioner eller børsnotering. Afhængigt af markedsudviklingen og de strukturelle muligheder, er det målet at finde løsninger for de olie- og olierelaterede virksomheder inden for 24 måneder.

Bestyrelsesformand i A.P. Møller-Mærsk Michael Pram Rasmussen udtaler:

»De brancher, som vi opererer i, er meget forskellige, og begge står over for meget forskellige underliggende vilkår og konkurrencemæssige forhold. Ved at adskille vores transport- og logistikvirksomheder og vores olie- og olierelaterede virksomheder i to selvstændige divisioner styrker vi begges muligheder for at fokusere på deres respektive markeder. Dette vil øge den strategiske fleksibilitet ved at styrke synergien mellem virksomhederne i Transport & Logistics, samtidig med de enkelte olie- og olierelaterede virksomheder får større frihed til at eftersætte individuelle strategiske løsninger.«

Transport & Logistics viderefører Mærsk-koncernens unikke position inden for containerfragt og havnedrift samt gruppens stærke position inden for supply chain management og speditionsvirksomhed, og transport- og logistikdivisionen vil øge den førende position gennem udbud af nye produkter, digitale serviceydelser og individualiserede kundeløsninger, skriver A.P. Møller-Mærsk i en pressemeddelelse.

A.P. Møller-Mærsk A/S har været opdelt i fem divisioner, som bliver reorganiseret til to. De hidtige divisioner har været Maersk Line, Maersk Oil, APM Terminals, Maersk Drilling og APM Shipping Services.

Den nye Transport & Logistic-division kommer til at bestå af Maersk Line, APM Terminals, Damco, Svitzer og Maersk Container Industry, der bliver organiseret som én virksomhed, men med flere brands.

Energidivisionen kommer til at bestå af Maersk Drilling, Maersk Supply Service og Maersk Tankers samt Maersk Oil, der som nævnt kan blive udskilt i form af joint ventures, fusioner eller børsnotering.

Den nye ledelse af A.P. Møller-Mærsk A/S bliver:

Søren Skou fortsætter som Group CEO for A. P. Møller-Mærsk A/S og CEO for Transport & Logistics-divisionen.

Claus V. Hemmingsen bliver fra 1. oktober 2016 udnævnt til Group Vice CEO for A. P. Møller-Mærsk A/S samt CEO for Energy-divisionen.

Jakob Stausholm bliver fra 1. december 2016 udnævnt til Group CFO i A. P. Møller-Mærsk A/S. På samme dato træder nuværende Group CFO Trond Westlie tilbage som medlem af ledelsen og forlader koncernen.

Jakob Thomasen træder 1. oktober 2016 tilbage som medlem af ledelsen og CEO for Maersk Oil og forlader koncernen 1. november 2016.

Kim Fejfer træder 1. oktober 2016 tilbage som medlem af ledelsen og som administrerende direktør for APM Terminals og forlader også koncernen.

Group CEO for A. P. Møller-Mærsk A/S Søren Skou udtaler:

»Både Energy og Transport & Logistics har strategier, som styrker deres vækst og strategiske manøvredygtighed. Transport & Logistics bliver i stand til at tilbyde kunderne nye og digitaliserede verdensklasseløsninger og samtidig opfange funktionelle omkostningssynergier og bedre udnyttelse af eksisterende aktiver. Energy er i en stærk position til at videreføre Maersk Oils ekspertise og vækste i udvalgte geografiske områder, især i Nordsøen. Divisionens strukturelle smidighed vil gøre det muligt for ledelsen at eftersætte nye strukturelle løsninger og investeringer.«

 

 

 

Arkiv

August 2017

Mærsk sælger Maersk Oil til franske Total for 47 milliarder kroner

Russisk ordre til MAN Diesel & Turbo og AKA

Verdens største sejlskib - med dieselelektrisk hjælpemotor

Coop skifter til LED-belysning

Ansvaret skal tilbage til skibene

Indvielse af ny maskinmester-campus i Esbjerg

Alphabox skal finde motorens svageste led

Varmt spildevand muliggør stort varmepumpeanlæg

Tuco Marine leverer højtryks-spulebåd til Norge

DONG Energy sælger 50 procent af Borkum Riffgrund 2

Værdifulde råstoffer kan skabes af restprodukter

DNV GL udfører første offshore droneinspektion

Juli 2017

OSK-ShipTech A/S skriver kontrakt med Færgeselskabet Læsø

Teknologisk Institut godkendt som CEN Heat Pump KEYMARK testinstitut

Færger slår fly