Forside » Nyheder » Nyheder 

Alfa Laval udvider testcenter med Gas Combustion Unit

Den nyeste tilføjelse til Alfa Lavals testcenter er en 23 meter høj Gas Combustion Unit til forbrænding af gas.

 

Flere maskinmestre er tilknyttet Alfa Lavals unikke testcenter i Aalborg, som afprøver maritime teknologier i fuld størrelse til brug for fremtidens skibsfart med stadig skrappere miljøkrav.

Et maskinrum fra et skib er opbygget i fuld størrelse på Alfa Lavals testcenter i Aalborg. Siden indvielsen i 2014 har testcentret været omdrejningspunktet for Alfa Lavals forsknings- og udviklingsaktiviteter inden for rensning af udstødningsgasser, behandling af ballastvand, dampproduktion, brændstofrensning og andre nøgleområder. Omdrejningspunktet er en 2 MW firtaktsskibsmotor.

Nu er det maritime testcenter udvidet fra 250 til 1.350 m2. Blandt det nye udstyr er forbrændingssystemer, Alfa Laval Smit inerte gassystemer og Alfa Laval Gas Combustion Unit (GCU), som er installeret i fuld skala i 23 meters højde og skal bruges til test af gasforbrænding, som det sker om bord på LNG-tankere.

I dag er testcenteret ifølge Alfa Laval verdens mest avancerede inden for maritim miljø- og forbrændingsteknologi - uanset brændstoftype. To af de maskinmestre som er tilknyttet testcentret er Kenneth Christensen, som har titel af Test Center Manager, og Lars Bo Andersen, som er General Manager.

»Vi kan se nogle hovedtendenser på det maritime marked, som testcentret skal hjælpe med at udvikle løsninger til: Den ene hovedtendens er miljøkrav og skærpede emissionsgrænser globalt. Den anden hovedtendens er langt mere databaseret drift, vedligehold og service, hvor data skal bruges i land til at overvåge skibenes drift. Vi skal kunne hjælpe kunderne med disse udfordringer, og vi tester teknologierne her på centret,« siger Kenneth Christensen.

Et eksempel på en teknologi, som testcentret har været med til at udvikle, er rensningen af udstødningsgasser med Alfa Lavals PureSOx-platform, der nu er klar til den skærpede svovl-lovgivning, som træder i kraft fra 2020.

Klar til fremtidens marked

Ifølge Lars Bo Andersen skal Alfa Laval være klar til et marked, hvor de maritime kunder i højere grad efterspørger teknologier, så de kan skifte mellem forskellige typer brændstof.

»Vi forventer krav om en høj grad af brændstoffleksibilitet. Dual-fuel bliver standarden fremover, så kunderne altid kan vælge den økonomisk bedste løsning i forhold til de emissionsgrænser, der gælder, uanset hvor de sejler. Det kan blive løsninger, hvor man kan skifte mellem olie, gas, ethanol eller metanol,« siger han.

Læs hele artiklen her.

 

To maskinmestre foran den nye Gas Combustion Unit hos Alfa Laval: Lars Bo Andersen (t.v.) og Kenneth Christensen.

To maskinmestre foran den nye Gas Combustion Unit hos Alfa Laval: Lars Bo Andersen (t.v.) og Kenneth Christensen.

 

 

Arkiv

August 2017

Russisk ordre til MAN Diesel & Turbo og AKA

Verdens største sejlskib - med dieselelektrisk hjælpemotor

Coop skifter til LED-belysning

Ansvaret skal tilbage til skibene

Indvielse af ny maskinmester-campus i Esbjerg

Alphabox skal finde motorens svageste led

Varmt spildevand muliggør stort varmepumpeanlæg

Tuco Marine leverer højtryks-spulebåd til Norge

DONG Energy sælger 50 procent af Borkum Riffgrund 2

Værdifulde råstoffer kan skabes af restprodukter

DNV GL udfører første offshore droneinspektion

Juli 2017

OSK-ShipTech A/S skriver kontrakt med Færgeselskabet Læsø

Teknologisk Institut godkendt som CEN Heat Pump KEYMARK testinstitut

Færger slår fly

Turboladere fra ABB om bord på Kinas største containerskibe