Forside » Nyheder » Nyheder 

Ansvaret skal tilbage til skibene

Omkring 70 procent af Berge Bulks forretning er i dag baseret pĂĄ at sejle jernmalm fra Sydamerika og Australien til Kina og til resten af verden.

 

Maskinmester Claus Jensen er teknisk direktør i Berge Bulk, et af verdens førende dry bulk-rederier, med adresse i Singapore. Han prøver at skubbe mere ansvar ud til skibene for at opnå yderligere gevinster.

Paris har Eiffeltårnet, Sydney har Operahuset og Singapore har Marina Bay Sands - tre fritstående hotelbygninger med et skib henslængt på toppen i 57 etagers højde.

Med sin spektakulære arkitektur er Marina Bay Sands blevet et af Singapores vartegn og symbol pĂĄ den maritime vækst i en nation, der bĂĄde er en ø, en by og et land i ét - og mĂĄlt pĂĄ indbyggere pĂĄ størrelse med Danmark. Fra skybaren pĂĄ skibets dæk er der havudsigt til et af verdens mest trafikerede havneindløb med hundredvis af skibe pĂĄ vej.

Fra hotellets bagside ud mod den kunstigt anlagte bugt spejler den skarpe eftermiddagssol sig i skyskrabernes havblå glasfacader. Bag de tonede ruder med tusindvis af arbejdspladser i Singapores nye svar på Wall Street er en del af den maritime aktivitet og vækst forankret.

PĂĄ 24. etage har rederiet Berge Bulk sit hovedkvarter, og pĂĄ direktionsgangen er navneskiltet pĂĄ funktionen som Technical Director dansk: Claus Jensen.

De seneste tre år har den 50-årige danske maskinmester haft adresse i Singapore som teknisk direktør i et af verdens førende dry bulk-rederier.

Claus Jensen er en del af rederiets daglige ledelse - placeret på næstøverste trin i Berge Bulks direktion - med direkte reference til ejeren, CEO James Marshall.

»Jeg har tidligere boet og arbejdet i Singapore i 1992-1996, og nĂĄr man først har været ude én gang, sĂĄ trækker det lidt i én - men kombinationen af familie, det rigtige sted og det rigtige job skal være der. Da jeg fik tilbuddet fra Berge Bulk, skete det nogenlunde samtidig med, at min kones job blev nedlagt i Danmark, og derfor havde vi ikke længere den binding. Vores voksne datter valgte at blive i Danmark, sĂĄ vi er taget herud med vores to sønner pĂĄ 12 og 15 ĂĄr,« fortæller Claus Jensen.

Før han kom til Berge Bulk i Singapore, var Claus Jensen Executive Vice President i TORM. Det var en stilling han bestred i mere end 7 ud af de 12 år, han var ansat i TORM. Og før det var han Technical Superintendent for B&W/MAN - med fem års bopæl i Singapore i 1990erne.

TORM er et børsnoteret firma, mens Berge Bulk er privatejet, og det er James Marshall, der både som CEO og ejer har bygget Berge Bulk op fra 12 skibe i 2007 til 54 skibe i starten af 2017.

»Målet er, at vi skal være verdens førende inden for dry bulk-shipping, og i dag er vi blandt de to-tre førende, hvis man tæller skibe over 200.000 ton,« siger Claus Jensen.

Læs hele artiklen her.

 

»Jeg arbejder meget med at skubbe empowerment ud til skibene. De skal trćffe beslutningerne derude,« siger Claus Jensen, teknisk direktřr, Berge Bulk.

»Jeg arbejder meget med at skubbe empowerment ud til skibene. De skal træffe beslutningerne derude,« siger Claus Jensen, teknisk direktør, Berge Bulk.

 

 

Arkiv

September 2017

Imponeret over nordjysk udvikling

Succes med første konvertering af containerskib til dual-fuel

Ny færge skal lokke flere tyske turister til Bornholm

Ekstra meget vind til København i 2021

Dansk samarbejdsaftale med Californien om vandteknologi

Verdens første trådløse opladning af hybridfærge

Vi mangler allerede maskinmestre

Maskinmestre er savnede i Nordjylland

Minister drøftede praktik på MARTEC

Vi tager alle de maskinmestre, vi kan fĂĄ!

Minister på MARTEC - Vi skal være bedre til noget bredere

Hobro starter forfra med fjernvarmen

Loyal samarbejdspartner

Ny skole stĂĄr klar til fremtidens maskinmestre

DONG Energy vinder kontrakt til at opføre verdens største havmøllepark