Forside » Nyheder » Nyheder 

Batterier afløser generatorer om bord på offshore fartøj

 

Viking Princess bliver verdens første offshore fartøj med en hybrid energilagringsløsning, der erstatter en traditionel generator.

 
Wärtsilä har nået en ny milepæl inden for batteriteknologien med installationen af ​​et hybrid-energisystem om bord på Viking Princess. Det norske skib er nu det første offshore fartøj, hvor batterier reducerer antallet af generatorer om bord på skibet.
 
Den nye energilagringsløsning vil forbedre motorens effektivitet, generere brændstofbesparelser og reducere drivhusgas-emissioner.
 
Der er et betydeligt potentiale for at spare brændstof gennem forbedret motoreffektivitet, da driften af ​​forsyningsfartøjer er meget variabel. Ved brug af det nye energilagringssystem om bord på Viking Princess kan den potentielle brændstofbesparelse være op til 30 procent i forskellige operationer, og CO2-udledningen kan reduceres med op til 13-18 procent om året afhængigt af driftsbetingelser og øvrige krav.
  
Desuden giver hybridløsningen en mere optimal belastning på motoren, mens intervallerne mellem vedligehold af motoren kan forlænges.
 

Batterier og tre LNG-motorer

Viking Princess sejler nu på en kombination af en batteripakke til energilagring og tre Wärtsilä LNG-motorer. Den nye energilagringsløsning balancer energiforbruget, hvilket resulterer i en mere stabil belastning på motorerne. Teknologien ligner den, der bruges i hybridbiler: Den forhindrer motorbelastningen i at dykke og bruger overskuddet til at genoplade batteriet, som kan oplades efter behov.
 
Wärtsiläs fjernovervågning og operationelle rådgivningstjenester understøtter den daglige drift af fartøjet, der sikrer effektive og optimerede operationer.
 

Betydning for hele shippingindustrien

- Eidesvik og Wärtsiläs partnerskab går tilbage til 2003, da vores skib Viking Energy blev det første offshore-forsyningsfartøj drevet af LNG-brændstof. Nu introducerer vi igen ”verdens første” med Viking Princess som det første offshore-fartøj, hvor batterier reducerer antallet af generatorer om bord på skibet, siger Vermund Hjelland, teknisk direktør, Eidesvik Offshore.
 
Ifølge Wärtsilä udgør løsningen det mest avancerede niveau af integration med en hybridteknologi til marine applikationer. Det er en kombination af ekspertise inden for motorer, el- og automationssystemer samt digitale løsninger:
 
- Dette er en virkelig fremtidsrettet løsning, og vi lykønsker Eidesvik Offshore for at have visionen til at værdsætte de fordele, som hybrid-energisystemet tilbyder. Ud over brændstofforbruget og miljøfordelene reducerer omstillingen også vedligeholdsomkostningerne og bidrager til mere effektiv drift. Dette projekts succes vil påvirke hele shippingindustriens fremtid, siger Sindre Utne, Manager for Projekter og Operationer, Wärtsilä Norway. 

 

 

 

Arkiv

November 2017

Nyt netværk samler offshore og droneindustrien

Ny formand for kølebranchen blæser til kamp for klimaet

BILA Svendborg er årets fynske fremstillingsgazelle

Arla Akafa øger fokus på energioptimering

Trafikken til de danske øer fortsætter vækst

Grøn energi er billigere end sort

Ny stor Østersøfærge skal sejle på LNG

DI: Kul er fortid

Danmarks første autonome arbejdsbåde

Kommunale bygninger og veje mister værdi for milliarder

Den grønne omstilling er i fuld gang

Flere unge skal vælge erhvervsuddannelser

Erhvervspakken halverer elvarmeafgiften

TOTE konverterer to skibe til LNG

Dansk Offshore Wind Roadshow i USA