Forside » Nyheder » Nyheder 

Batterier afløser generatorer om bord på offshore fartøj

 

Viking Princess bliver verdens første offshore fartøj med en hybrid energilagringsløsning, der erstatter en traditionel generator.

 
Wärtsilä har nået en ny milepæl inden for batteriteknologien med installationen af ​​et hybrid-energisystem om bord på Viking Princess. Det norske skib er nu det første offshore fartøj, hvor batterier reducerer antallet af generatorer om bord på skibet.
 
Den nye energilagringsløsning vil forbedre motorens effektivitet, generere brændstofbesparelser og reducere drivhusgas-emissioner.
 
Der er et betydeligt potentiale for at spare brændstof gennem forbedret motoreffektivitet, da driften af ​​forsyningsfartøjer er meget variabel. Ved brug af det nye energilagringssystem om bord på Viking Princess kan den potentielle brændstofbesparelse være op til 30 procent i forskellige operationer, og CO2-udledningen kan reduceres med op til 13-18 procent om året afhængigt af driftsbetingelser og øvrige krav.
  
Desuden giver hybridløsningen en mere optimal belastning på motoren, mens intervallerne mellem vedligehold af motoren kan forlænges.
 

Batterier og tre LNG-motorer

Viking Princess sejler nu på en kombination af en batteripakke til energilagring og tre Wärtsilä LNG-motorer. Den nye energilagringsløsning balancer energiforbruget, hvilket resulterer i en mere stabil belastning på motorerne. Teknologien ligner den, der bruges i hybridbiler: Den forhindrer motorbelastningen i at dykke og bruger overskuddet til at genoplade batteriet, som kan oplades efter behov.
 
Wärtsiläs fjernovervågning og operationelle rådgivningstjenester understøtter den daglige drift af fartøjet, der sikrer effektive og optimerede operationer.
 

Betydning for hele shippingindustrien

- Eidesvik og Wärtsiläs partnerskab går tilbage til 2003, da vores skib Viking Energy blev det første offshore-forsyningsfartøj drevet af LNG-brændstof. Nu introducerer vi igen ”verdens første” med Viking Princess som det første offshore-fartøj, hvor batterier reducerer antallet af generatorer om bord på skibet, siger Vermund Hjelland, teknisk direktør, Eidesvik Offshore.
 
Ifølge Wärtsilä udgør løsningen det mest avancerede niveau af integration med en hybridteknologi til marine applikationer. Det er en kombination af ekspertise inden for motorer, el- og automationssystemer samt digitale løsninger:
 
- Dette er en virkelig fremtidsrettet løsning, og vi lykønsker Eidesvik Offshore for at have visionen til at værdsætte de fordele, som hybrid-energisystemet tilbyder. Ud over brændstofforbruget og miljøfordelene reducerer omstillingen også vedligeholdsomkostningerne og bidrager til mere effektiv drift. Dette projekts succes vil påvirke hele shippingindustriens fremtid, siger Sindre Utne, Manager for Projekter og Operationer, Wärtsilä Norway. 

 

 

 

Arkiv

Februar 2018

EUs energimål kan åbne døren for dansk erhvervsliv

ESVAGTs nyeste ERRV har fået hyre i Nordsøen

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Maersk afviser mandskabsløse containerskibe

Fire nye skibe skal sejle på metanol

Britiske ministre anklager Rusland for cyberangreb på Maersk Line

Data sætter ekstra skub i den grønne omstilling

En fabrik lukker og en ny åbner

Stena Lines nye superfærger tager form

Mølleproducent valgt til verdens største havmøllepark

Grænseværdi for nitrat i drikkevand er under pres

Overskudsvarme anvendes til køling hos Scandlines

Som selvstændig sætter man sin egen standard

Rederierne bør gå forrest

Stor udbygning af vindmøller på land