Forside » Nyheder » Nyheder 

Bevæbnede vagter kan være nødvendigt

 

Piratangrebene mod søfarten i Adenbugten og andre steder i verden skal stoppes.

- I den forbindelse er bevæbnede vagter på handelsflådens skibe ikke en

permanent løsning, men en af flere mulige tiltag for at øge sikkerheden for de søfarende her og nu, siger Per Jørgensen, formand for Maskinmestrenes Forening.

Han er derfor åben for forslaget om at give tilladelse til bevæbnede vagter ombord på de danske skibe.

- Det skal være sundt og sikkert for søfarende at passe deres arbejde.

En trussel om væbnet overfald fra kriminelle bander med den lettere romantiske betegnelse "pirater" skal bringes til ophør, siger Per Jørgensen.

Han understreger, at der mangler en effektiv international strategi for at løse især de somaliske piraters kapringer af søfarende og handelsskibe. Det samme gælder etablering af en kystbevogtning ud fra den afrikanske østkyst.

- En militær indsats fra EU, FN og lande som blandt andre Japan,

Rusland, Kina og Indien bør og skal kunne stoppe røvere og banditter i at forstyrre den fredelige samhandel mellem verdens lande. En fredelig sameksistens mellem landene er afhængig af, at den civile søfart fungerer sikkert, siger Per Jørgensen.

Han tilføjer, at såvel FN, EU, Nordiske Råd og Folketingets Forsvarsudvalg har en hasteopgave sammen med rederierne og de søfarendes organisationer i verden at finde midler til at udvide indsatsen med etablering af en kystvagtordning og en øget militær indsats med det formål at stoppe kriminaliteten.

- Da vi for år tilbage havde en situation med kapring af lastbiler i Europa, lykkedes det via en koordineret indsats mellem flere lande at få stoppet den organiserede kriminalitet mod lastbiltransporter. Selv om opgaven mod pirateri er anderledes, må man som søfarende forvente, at verdens lande i samarbejde kan forhindre kriminelle i at kapre besætninger og skibe, siger Per Jørgensen.

 

 

 

 

Arkiv

Februar 2018

Regeringen lukker for olie- og gasboringer på land

Active House vil udvikle energieffektive og sunde bygninger

OSK-ShipTech designer verdens største færgeordre

Danmark skal hjælpe oliestat med at blive verdens grønne duks

EUs energimål kan åbne døren for dansk erhvervsliv

ESVAGTs nyeste ERRV har fået hyre i Nordsøen

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Maersk afviser mandskabsløse containerskibe

Fire nye skibe skal sejle på metanol

Britiske ministre anklager Rusland for cyberangreb på Maersk Line

Data sætter ekstra skub i den grønne omstilling

En fabrik lukker og en ny åbner

Stena Lines nye superfærger tager form

Mølleproducent valgt til verdens største havmøllepark

Grænseværdi for nitrat i drikkevand er under pres