Forside » Nyheder » Nyheder 

Biogas skal bruges til tung transport

På lang sigt kan biogas blive det mest klimavenlige brændstof til tung transport.

 

Biogas kan på lang sigt forventes at blive et billigere og mere klimavenligt brændstof til tung transport end flydende biobrændstoffer.

 
Ea Energianalyse og SDU har for Energistyrelsens Biogas Taskforce analyseret tre scenarier for en fremtidig transportsektor i 2050 uden fossil energi:
 
1.     "Den flydende vej", hvor den tunge transports brændstofbehov primært dækkes af flydende biobrændstoffer.
2.     "Gas-vejen", hvor brændstofbehovet i højere grad dækkes af biogas.
3.     "Gas-metan-vejen", hvor biogassen hydrogeneres med brint til metan.

 

Hele transportsektoren og samspillet med det øvrige energisystem, herunder det nordeuropæiske el-marked, er medtaget i analysen. Det antages, at 1. generations biobrændstoffer udfases inden 2040, og at den lette transport og dele af den tunge transport elektrificeres.

 

Biogas billigere pĂĄ lang sigt

"Gas-vejen" er på kort sigt dyrere end flydende biobrændstoffer på grund af meromkostninger til at etablere infrastrukturen i form af gas-biler og gastankstationer. På lang sigt er dette scenarium imidlertid billigere. Det skyldes dels, at det er dyrere at distribuere flydende brændstoffer end gas, når gastankstationerne er bygget, og dels at de flydende brændstoffer forventes at forblive dyrere end biogas.

"Gas-vejen" har samtidig et bedre klimaregnskab end "den flydende vej", fordi biogas anvender husdyrgødning og bidrager til en reduktion i udledningen af drivhusgasser herfra.

 

Svært at konkurrere med naturgas

Analyserne viser, at der skal meget markante økonomiske virkemidler til, hvis biogas og andre grønne gasser skal kunne udkonkurrere naturgas. Det har således en fortrængningsomkostning på op til 2.000 kr. pr. ton CO2 at udskifte naturgas med biogas i både energi- og transportsektoren.

Endelig peger analyserne på, at efterspørgslen efter biobrændstoffer på lang sigt kan overskride de bæredygtige ressourcer. Integration af brint i brændstofproduktionen kan afhjælpe ressourceudfordringen.

 

 

 

Arkiv

August 2017

Russisk ordre til MAN Diesel & Turbo og AKA

Verdens største sejlskib - med dieselelektrisk hjælpemotor

Coop skifter til LED-belysning

Ansvaret skal tilbage til skibene

Indvielse af ny maskinmester-campus i Esbjerg

Alphabox skal finde motorens svageste led

Varmt spildevand muliggør stort varmepumpeanlæg

Tuco Marine leverer højtryks-spulebåd til Norge

DONG Energy sælger 50 procent af Borkum Riffgrund 2

Værdifulde råstoffer kan skabes af restprodukter

DNV GL udfører første offshore droneinspektion

Juli 2017

OSK-ShipTech A/S skriver kontrakt med Færgeselskabet Læsø

Teknologisk Institut godkendt som CEN Heat Pump KEYMARK testinstitut

Færger slår fly

Turboladere fra ABB om bord på Kinas største containerskibe