Forside » Nyheder » Nyheder 

Brug for international regulering af autonome skibe

Danske Tuco Marine har lanceret sit bud på et autonomt fartøj.

 

Ny rapport fra Søfartsstyrelsen om regulering af autonome skibe anbefaler, at regulering skal ske i internationalt regi.

 

​Reguleringen pĂĄ det maritime omrĂĄde skal smidiggøres, hvis den skal understøtte udviklingen af autonome skibe. En ny rapport fra Søfartsstyrelsen udpeger, hvor der er behov for regulatoriske ændringer, som kan bane vejen for autonome skibe. PĂĄ den baggrund arbejder Søfartsstyrelsen videre med at gøre reguleringen klar til at hĂĄndtere nye forretningsmodeller og teknologier.

 

Det glæder erhvervsminister Brian Mikkelsen:

- Det er vigtigt, at Danmark og danske virksomheder er i front inden for teknologi og digitalisering. Udviklingen af autonome skibe går rasende hurtigt, og vi skal være på forkant. Men dele af lovgivningen i dag baserer sig på en tradition, der blev skabt, da vi sejlede for vind. Det holder ikke. Reguleringen skal ikke stille sig i vejen for autonome skibe, og derfor er rapporten et vigtigt input til at bane vejen for denne nye teknologi.

 

Autonome skibe skal være mindst lige så sikre som konventionelle skibe. Rapporten, der er udarbejdet af Rambøll og CORE Advokatfirma for Søfartsstyrelsen, giver en klar anbefaling om, at regulering på området bør foregå i internationalt regi og mere specifikt i IMO (FN’s søfartsorganisation). Fra dansk side forsøger man allerede at løfte dagsordenen på internationalt niveau med henblik på, at reguleringen skal kunne rumme udviklingen.

 

Erhvervsminister Brian Mikkelsen siger:

- Vi skal kunne gribe og udnytte nye teknologiske muligheder - også på havet. Danmark er en stor søfartsnation, og vi skal fortsat være fremme i første række ift. udvikling og tests. Der er tale om et globalt erhverv, og derfor er det vigtigt, at regulering og standarder for autonome skibe er internationale. Kun på den måde vil vi se en væsentlig global udvikling på området. Jeg er derfor meget tilfreds med, at vi fra dansk side allerede er godt i gang med at få det på den internationale dagsorden.

 

Konkrete anbefalinger i rapport

Rapporten fra Søfartsstyrelsen giver en række konkrete anbefalinger til, hvordan Danmark kan smidiggøre og forberede reguleringen af autonome teknologier ved bl.a. at se på reguleringen om skibes bemanding, definitionen af begrebet skibsfører samt tilladelse for periodevis ubemandet bro og elektronisk udkig.

 

Rapporten fra Rambøll/CORE Advokatfirma ligger tilgængelig på Søfartsstyrelsens hjemmeside https://www.soefartsstyrelsen.dk/

 

 

 

Arkiv

Januar 2018

Maersk og IBM går sammen om globale blockchain-løsninger

Nyt fiberkabel til USA øger muligheden for flere datacentre

Tre kandidater til Energi- og miljøprisen 2018

Første nye maskinmestre uddannet i Esbjerg

Overkapacitet til affaldsforbrænding indtil 2025

Havn har markant betydning for Kalundborg

Danmark i robot-top-10

Fleksibelt elforbrug giver plads til flere datacentre

Danmark sætter ny rekord i vind

Fjernvarmeprisen falder - indtil videre

Varmeværker får 23 millioner kroner til store varmepumper

Stort potentiale for ny energi til droner

December 2017

Høj risiko for cyberangreb på danske virksomheder

15 mio. kr. til grønnere olie- og gasproduktion i Nordsøen

Nordhavn tester fremtidens fleksible energiløsninger