Forside » Nyheder » Nyheder 

Brug for international regulering af autonome skibe

Danske Tuco Marine har lanceret sit bud på et autonomt fartøj.

 

Ny rapport fra Søfartsstyrelsen om regulering af autonome skibe anbefaler, at regulering skal ske i internationalt regi.

 

​Reguleringen pĂĄ det maritime omrĂĄde skal smidiggøres, hvis den skal understøtte udviklingen af autonome skibe. En ny rapport fra Søfartsstyrelsen udpeger, hvor der er behov for regulatoriske ændringer, som kan bane vejen for autonome skibe. PĂĄ den baggrund arbejder Søfartsstyrelsen videre med at gøre reguleringen klar til at hĂĄndtere nye forretningsmodeller og teknologier.

 

Det glæder erhvervsminister Brian Mikkelsen:

- Det er vigtigt, at Danmark og danske virksomheder er i front inden for teknologi og digitalisering. Udviklingen af autonome skibe går rasende hurtigt, og vi skal være på forkant. Men dele af lovgivningen i dag baserer sig på en tradition, der blev skabt, da vi sejlede for vind. Det holder ikke. Reguleringen skal ikke stille sig i vejen for autonome skibe, og derfor er rapporten et vigtigt input til at bane vejen for denne nye teknologi.

 

Autonome skibe skal være mindst lige så sikre som konventionelle skibe. Rapporten, der er udarbejdet af Rambøll og CORE Advokatfirma for Søfartsstyrelsen, giver en klar anbefaling om, at regulering på området bør foregå i internationalt regi og mere specifikt i IMO (FN’s søfartsorganisation). Fra dansk side forsøger man allerede at løfte dagsordenen på internationalt niveau med henblik på, at reguleringen skal kunne rumme udviklingen.

 

Erhvervsminister Brian Mikkelsen siger:

- Vi skal kunne gribe og udnytte nye teknologiske muligheder - også på havet. Danmark er en stor søfartsnation, og vi skal fortsat være fremme i første række ift. udvikling og tests. Der er tale om et globalt erhverv, og derfor er det vigtigt, at regulering og standarder for autonome skibe er internationale. Kun på den måde vil vi se en væsentlig global udvikling på området. Jeg er derfor meget tilfreds med, at vi fra dansk side allerede er godt i gang med at få det på den internationale dagsorden.

 

Konkrete anbefalinger i rapport

Rapporten fra Søfartsstyrelsen giver en række konkrete anbefalinger til, hvordan Danmark kan smidiggøre og forberede reguleringen af autonome teknologier ved bl.a. at se på reguleringen om skibes bemanding, definitionen af begrebet skibsfører samt tilladelse for periodevis ubemandet bro og elektronisk udkig.

 

Rapporten fra Rambøll/CORE Advokatfirma ligger tilgængelig på Søfartsstyrelsens hjemmeside https://www.soefartsstyrelsen.dk/

 

 

 

Arkiv

Maj 2018

Nyt innovationsnetværk for energiproduktion

Wärtsilä LNGPac passerer 100 ordrer

Scandlines transporterer flere lastbiler

Vedligehold pĂĄ den holistiske mĂĄde

190 års historie er ingen hindring for vækst

PRESSEMEDDELELSE - Danskere vil fjerne plast fra verdenshavene

Nordjylland skal uddanne flere maskinmestre

En rejse med vinden

Nyt bugserfartøj sejler på LNG

Robotteknologi indtager renseanlæg

Stena Line leverer markante grønne resultater

Ny maskinmesterskole pĂĄ vej i Svendborg

Partikler har frit spil i maskinrummet

Drømmejobbet i første forsøg

Danmark skal sikre klimavenlig biomasse