Forside » Nyheder » Nyheder 

Containershipping skal genopfinde sig selv

 

Konsulentfirmaet McKinsey & Company kigger 50 år frem for at komme med et bud på udfordringerne for fremtidens containershipping: De nye digitale teknologier udfordrer de kendte forretningsmodeller.

 

For 50 √•r siden - i 1967 - fik konsulentfirmaet McKinsey opgaven med at vurdere perspektiverne ved containershipping af British Transport Docks Board. Dengang var de f√łrste containerskibe lige s√łsat, og kun nogle f√• amerikanske rederier sejlede med containere. F√łrst fra 1968 begyndte en standardisering af containerne.

 

Dengang l√łd r√•det fra McKinsey til BTDB at gent√¶nke shippingindustrien i lyset af denne disruption i den maritime branche. I dag tegner en ny disruption sig p√• horisonten: Digital teknologier, Big Data, Internet of Things ...

 

Nu freml√¶gger McKinsey & Company en ny analyse "Container shipping: The next 50 years¬Ē, som kigger 50 √•r frem for containershipping. De overordnede tendenser bliver if√łlge analysen:

 

  • Autonome 50.000 TEU-skibe vil st√• for containertransporten til s√łs - m√•ske sammen med modul√¶re, dronelignende, flydende containere - og m√¶ngden af ​​containerhandel vil v√¶re to til fem gange st√łrre end i dag.¬ē
  • Kort rute-intraregional trafik vil stige som f√łlge af konvergerende globale indt√¶gter, automatisering og robotter, som vil sprede footprints fra produktionsindustrien. Containerstr√łmmene i Fjern√łsten vil forblive store, og den n√¶stst√łrste handelsvej kan forbinde denne region til Afrika med en mellemstation i Syd√łstasien.
  • Efter flere v√¶rdinedbrydende cyklusser af overkapacitet og konsolidering kan der opst√• tre eller fire store containerrederier: Digitalt aktiverede uafh√¶ngige akt√łrer med st√¶rk kundeorientering og nyskabende handelspraksis, eller sm√• datterselskaber af tech-giganter, der blander det digitale og det fysiske. Godsforsendelse som en selvst√¶ndig forretning vil n√¶sten blive udryddet, da digitale interaktioner vil reducere behovet for mellemm√¶nd. Alle vindere, t√¶t forbundet via data√łkosystemer, vil have fuldt digitaliserede kundeinteraktioner og operativsystemer.
  • En fuldt autonom transportk√¶de vil str√¶kke sig fra lastning, stuvning og sejlads til losning direkte p√• autonome tog og lastbiler - med droner til de sidste kilometers levering.
  • Nogle kunder, der er villige til at betale en merpris, vil f√• containerlogistikudbydere fuldt integreret i deres forsyningsk√¶der. Andre vil v√¶lge den billigste s√łtransport. Begge typer kunder vil forvente, at gennemsigtighed og p√•lidelighed er normen, ikke undtagelsen.

 

Dette er if√łlge McKinsey en stor udfordring for en industri, som i √łjeblikket oplever en deceleration i markedet. Her venter en stor opgave for industriens ledere.

 

For det f√łrste b√łr rederier investere i digitale teknologier for at differentiere deres produkter, forkorte v√¶rdik√¶der, forbedre kundeservice, √łge produktiviteten og reducere omkostningerne. Risikoen er, at tech giganter og digitale disruptors vil erobre det meste af v√¶rdien fra kunderelationer ved at flytte sig hurtigere end etablerede virksomheder.

 

For det andet skal n√¶ste generations innovationer v√¶re orkestreret over hele v√¶rdik√¶den. Transport√łrer og terminaloperat√łrer deler en s√¶rlig rig dagsorden: St√łrre fart√łjer parret med infrastrukturinvesteringer til terminaler, gennemsigtige skibsankomster og st√łrre containere. Integrerede logistikudbydere kan g√łre spedit√łrer irrelevante ved at mestre kompleksiteten og kundegr√¶nsefladen.

 

Link til McKinsey-rapporten, klik her.

 

 

 

Arkiv

November 2017

Nyt netværk samler offshore og droneindustrien

Ny formand for k√łlebranchen bl√¶ser til kamp for klimaet

BILA Svendborg er årets fynske fremstillingsgazelle

Arla Akafa √łger fokus p√• energioptimering

Trafikken til de danske √łer forts√¶tter v√¶kst

Gr√łn energi er billigere end sort

Ny stor √ėsters√łf√¶rge skal sejle p√• LNG

DI: Kul er fortid

Danmarks f√łrste autonome arbejdsb√•de

Kommunale bygninger og veje mister værdi for milliarder

Den gr√łnne omstilling er i fuld gang

Flere unge skal vælge erhvervsuddannelser

Erhvervspakken halverer elvarmeafgiften

TOTE konverterer to skibe til LNG

Dansk Offshore Wind Roadshow i USA