Forside » Nyheder » Nyheder 

Containershipping skal genopfinde sig selv

 

Konsulentfirmaet McKinsey & Company kigger 50 ĂĄr frem for at komme med et bud pĂĄ udfordringerne for fremtidens containershipping: De nye digitale teknologier udfordrer de kendte forretningsmodeller.

 

For 50 år siden - i 1967 - fik konsulentfirmaet McKinsey opgaven med at vurdere perspektiverne ved containershipping af British Transport Docks Board. Dengang var de første containerskibe lige søsat, og kun nogle få amerikanske rederier sejlede med containere. Først fra 1968 begyndte en standardisering af containerne.

 

Dengang lød rådet fra McKinsey til BTDB at gentænke shippingindustrien i lyset af denne disruption i den maritime branche. I dag tegner en ny disruption sig på horisonten: Digital teknologier, Big Data, Internet of Things ...

 

Nu fremlægger McKinsey & Company en ny analyse "Container shipping: The next 50 years”, som kigger 50 år frem for containershipping. De overordnede tendenser bliver ifølge analysen:

 

  • Autonome 50.000 TEU-skibe vil stĂĄ for containertransporten til søs - mĂĄske sammen med modulære, dronelignende, flydende containere - og mængden af ​​containerhandel vil være to til fem gange større end i dag.•
  • Kort rute-intraregional trafik vil stige som følge af konvergerende globale indtægter, automatisering og robotter, som vil sprede footprints fra produktionsindustrien. Containerstrømmene i Fjernøsten vil forblive store, og den næststørste handelsvej kan forbinde denne region til Afrika med en mellemstation i Sydøstasien.
  • Efter flere værdinedbrydende cyklusser af overkapacitet og konsolidering kan der opstĂĄ tre eller fire store containerrederier: Digitalt aktiverede uafhængige aktører med stærk kundeorientering og nyskabende handelspraksis, eller smĂĄ datterselskaber af tech-giganter, der blander det digitale og det fysiske. Godsforsendelse som en selvstændig forretning vil næsten blive udryddet, da digitale interaktioner vil reducere behovet for mellemmænd. Alle vindere, tæt forbundet via dataøkosystemer, vil have fuldt digitaliserede kundeinteraktioner og operativsystemer.
  • En fuldt autonom transportkæde vil strække sig fra lastning, stuvning og sejlads til losning direkte pĂĄ autonome tog og lastbiler - med droner til de sidste kilometers levering.
  • Nogle kunder, der er villige til at betale en merpris, vil fĂĄ containerlogistikudbydere fuldt integreret i deres forsyningskæder. Andre vil vælge den billigste søtransport. Begge typer kunder vil forvente, at gennemsigtighed og pĂĄlidelighed er normen, ikke undtagelsen.

 

Dette er ifølge McKinsey en stor udfordring for en industri, som i øjeblikket oplever en deceleration i markedet. Her venter en stor opgave for industriens ledere.

 

For det første bør rederier investere i digitale teknologier for at differentiere deres produkter, forkorte værdikæder, forbedre kundeservice, øge produktiviteten og reducere omkostningerne. Risikoen er, at tech giganter og digitale disruptors vil erobre det meste af værdien fra kunderelationer ved at flytte sig hurtigere end etablerede virksomheder.

 

For det andet skal næste generations innovationer være orkestreret over hele værdikæden. Transportører og terminaloperatører deler en særlig rig dagsorden: Større fartøjer parret med infrastrukturinvesteringer til terminaler, gennemsigtige skibsankomster og større containere. Integrerede logistikudbydere kan gøre speditører irrelevante ved at mestre kompleksiteten og kundegrænsefladen.

 

Link til McKinsey-rapporten, klik her.

 

 

 

Arkiv

Februar 2018

EUs energimål kan åbne døren for dansk erhvervsliv

ESVAGTs nyeste ERRV har fået hyre i Nordsøen

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Maersk afviser mandskabsløse containerskibe

Fire nye skibe skal sejle pĂĄ metanol

Britiske ministre anklager Rusland for cyberangreb pĂĄ Maersk Line

Data sætter ekstra skub i den grønne omstilling

En fabrik lukker og en ny ĂĄbner

Stena Lines nye superfærger tager form

Mølleproducent valgt til verdens største havmøllepark

Grænseværdi for nitrat i drikkevand er under pres

Overskudsvarme anvendes til køling hos Scandlines

Som selvstændig sætter man sin egen standard

Rederierne bør gå forrest

Stor udbygning af vindmøller på land