Forside » Nyheder » Nyheder 

COOP overdrager teknisk afdeling til Intego

COOPs distributionscenter og hÞjlager i Odense er pÄ 55.000 kvadratmeter og rummer 17.000 varenumre.

 

COOP lÊgger nu den tekniske drift pÄ det 55.000 kvadratmeter store distributionscenter i Odense ud til underleverandÞren Intego via en sÄkaldt ISM-partnerskabsaftale.

COOPs distributionscenter og hÞjlager i Odense er et af Danmarks stÞrste og mest avancerede. Centret er pÄ 55.000 kvadratmeter og rummer 17.000 varenumre inden for non-food og tÞrvarer. Lageret er hjemsted for de sÄkaldte c-varer eller slow-movers i COOPs sortiment, dvs. varer med lav omsÊtningshastighed. Det er alt fra tandtrÄd over tÞrvarer til badebassiner og COOPs nethandel.

Distributionscentret kÞrer med 24 timers bemanding fra sÞndag til fredag aften, og det indebÊrer ogsÄ dÞgnvagt for centrets tekniske driftsafdeling:

»DÞgnbemanding er ikke noget problem i forhold til de medarbejdergrupper, hvor der skal vÊre mange tilstede. Det er straks svÊrere, nÄr der er tale om specialafdelinger som eksempelvis den tekniske, der kun tÊller cirka 10 medarbejdere. Her er du nÞdt til at kÞre med overkapacitet i afdelingen, hvis du skal vÊre sikker pÄ at vÊre dÊkket ind, og det Þger vores omkostninger unÞdigt,« forklarer distributionschef JÞrn Caben fra COOP.

Han har tidligere stÄet med lignende udfordringer som fabrikschef hos bÄde Tulip i Faaborg og Stryhns pÄ Langeland, og begge steder blev udfordringen lÞst ved at lÊgge opgaven ud til Intego, der netop har sine kernekompetencer inden for det tekniske:

»Afdelingen er helt afgÞrende for vores drift og oppetid, men teknisk arbejde er ikke en kernekompetence for COOP. Det er der andre, der er bedre til, og derfor tog jeg kontakt til Intego i Odense, som jeg har haft et godt samarbejde med tidligere hos bÄde Tulip og Stryhns, fortsÊtter JÞrn Caben.

Flere gĂžr som COOP

Hos Intego kender afdelingsleder Bjarke Helmar Jensen alt til de udfordringer, som COOP og andre dÞgnbemandede virksomheder stÄr med. For ham handler det om at minimere kundernes overkapacitet, sÄ den enkelte kan blive mere konkurrencedygtig:

»COOPs distributionscenter og hÞjlager i Odense er et skoleeksempel pÄ, hvilke driftsmÊssige valg ledelsen skal tage. PÄ den ene side Þnsker du ikke, at dÞgnbemandingen skal vÊre en udfordring uge efter uge. PÄ den anden side vil du gerne undgÄ at kÞre med overkapacitet. Og det er her, at vi kommer ind i billedet. Vi har jo mange hundrede tekniske medarbejdere, som kan dÊkke ind over hinanden, og derfor kÞrer vi ikke med overkapacitet, selvom vi skal dÊkke dÞgnvagten i eksempelvis COOPs distributionscenter,« forklarer Bjarke Helmar Jensen.

Og flere og flere virksomheder gÞr som COOP og indgÄr de strategiske sÄkaldte ISM-partnerskabsaftaler med virksomheder som Intego. ISM stÄr for Industri Service Management, og aftalerne indebÊrer typisk, at Intego overtager kundens tekniske medarbejdere. Det er ifÞlge service management chef Torben HÞyrup fra Intego til fordel for bÄde kunder og medarbejdere:

»NÄr vi laver en virksomhedsoverdragelse af en afdeling skal det vÊre til fordel for alle parter. Kunden fÄr en langt mere fleksibel drift, hvor der fra dag til dag kan skaleres op eller ned afhÊngig af behov. Medarbejderne fÄr til gengÊld ansÊttelse i en virksomhed, hvor teknik er en kernekompetence, og det betyder blandt andet bedre faglig sparring og uddannelse,« forklarer Torben HÞyrup.

Ni COOP-medarbejdere flytter til Intego

I den konkrete sag i Odense har ni - bÄde mekaniske og el-tekniske - COOP-medarbejdere nu fÄet ansÊttelse hos Intego. I fÞrste omgang blev overdragelsen modtaget med skepsis, men Intego har hÄndteret processen mange gange og ved sÄledes, hvilke spÞrgsmÄl der trÊnger sig pÄ:

»Det er klart, at du fÞrst og fremmest tÊnker pÄ din egen sikkerhed i ansÊttelsen, lÞn og vilkÄr, og derfor tager vi os god tid til at drÞfte alle spÞrgsmÄl grundigt igennem. Vi er jo pÄ ingen mÄde ude efter at ekskludere, og det er vigtigt, at der hurtigt etableres tillid mellem parterne. Overdragelsen er vitterlig ogsÄ til fordel for medarbejderne, og det har vi jo talrige eksempler pÄ,« fortsÊtter Torben HÞyrup.

Og JĂžrn Caben siger supplerende:
»Vi fulgte Integos drejebog, og derfor er det gÄet gnidningsfrit. I dag er alle glade for lÞsningen.

Flere af de ni medarbejdere har fÄet et mere fleksibelt arbejde efter eget Þnske. Eksempelvis har to af de tidligere COOP-ansatte assisteret pÄ Carlsbergs bryggeri i Fredericia, hvor Intego ogsÄ har en ISM-aftale, der dÊkker vedligehold, el-installation, mekanik, procesoptimering og automation.

 

 

 

Arkiv

April 2018

Hold fast i stĂŠrkt hjemmemarked - for eksportens skyld

Jylland sidder pÄ energijobs

Kun 0,003 procent berettigede klager over elforsyning

Energien bliver grĂžnnere - nogle Ă„r endnu

Apple og Google sluger grĂžn energi

MARTEC i nyt samarbejde med TECHCOLLEGE

Verdens stĂžrste havmĂžlle sat i drift

El-kabel med gĂžgeunge-effekt

Verdens fĂžrste LNG-drevne bulk carrier

VVS-autorisation for maskinmestre ved siden af jobbet

Global vĂŠkst gennem uddannelse

SerEnergy leverer grĂžnne brĂŠndselsceller

Har du styr pÄ dine kritiske mÄlinger?

LINDØ port of ODENSE udbygger havnen

Stor stigning i det grĂžnne energiforbrug