Forside » Nyheder » Nyheder 

Danmarks trafikale pulsårer skal holdes i gang i 100 år

Flere maskinmestre arbejder på at få Storebæltsbroen til at stå i mindst 80 år endnu.

 

Der er stadig 80 år tilbage af den forventede levetid på Storebæltsforbindelsen og Øresund Landanlæg. Flere maskinmestre står for vedligehold og tekniske projekter, som skal optimere driften og sikre levetiden.

 
Med en forventet levetid på mindst 100 år er vedligehold og udskiftning af mekaniske og elektriske komponenter en essentiel del af maskinmestrenes arbejde på både Storebæltsforbindelsen og Øresund Landanlæg, som begge hører under Sund & Bælt Holding A/S.


20 år efter at anlæggene blev taget i brug, arbejder 12 maskinmestre med vedligeholds- og optimeringsprojekter og med den daglige drift og overvågning af anlæggene ved Storebælt og Øresund.
Storbæltsforbindelsen blevet taget i brug i henholdsvis 1997 og 1998, først jernbaneforbindelsen og året efter motorvejsstrækningen. Efter de første tyve års drift er vedligeholds- og udskiftningsarbejdet i fuld gang med flere maskinmestre som projektansvarlige.


»Der er ikke så mange tekniske anlæg, hvor den forventede levetid er 100 år eller mere. De fleste mekaniske og elektriske komponenter har 10-20 års forventet levetid, men Storebæltsforbindelsen og Øresund Landanlæg skal stå mindst 100 år. Derfor vil der foregå en løbende udskiftning af de mekaniske og elektriske komponenter,« siger maskinmester Brian Löffgren, som til daglig er drifts- og projektleder på Øresund Landanlæg.
Ud over kravet om en levetid på mindst 100 år skal de to forbindelser være åbne for trafik 24 timer i døgnet året rundt.


»De to forbindelser er jo en slags hovedpulsåre gennem Danmark, så det er et stort ansvar, vi står med. Selvom man aldrig kan gardere sig 100 procent mod vejr og ulykker, så kan vi gennem løbende service og vedligehold sikre, at det i hvert fald ikke er de tekniske anlægs tilstand, som udgør en hindring for trafikken, nedsætter levetiden eller udgør en hindring for effektiviteten i driften,« siger Brian Löffgren, hvis far var med til at bygge Storebæltsbroen.
»Det er jo en af Danmarks smukkeste arbejdspladser, og der er ikke mange job, hvor man har mulighed for at gå på kabler i 254 meters højde for at lave en besigtigelse,« siger han.
 
Læs mere i Maskinmesteren


 

 

 

Arkiv

April 2018

Lavere elvarmeafgift er fremsynet

Her er regeringens energiudspil

MARTEC tiltræder Danmarks nye Teknologipagt

Årets Energikonference med fokus på regeringens energiudspil

Hold fast i stærkt hjemmemarked - for eksportens skyld

Skibsfarten skal halvere udledninger inden 2050

Jylland sidder på energijobs

Kun 0,003 procent berettigede klager over elforsyning

Energien bliver grønnere - nogle år endnu

Apple og Google sluger grøn energi

MARTEC i nyt samarbejde med TECHCOLLEGE

Verdens største havmølle sat i drift

El-kabel med gøgeunge-effekt

Verdens første LNG-drevne bulk carrier

VVS-autorisation for maskinmestre ved siden af jobbet