Forside » Nyheder » Nyheder 

Danske Færger fremlægger rekordregnskab

Færgens årsregnskab for 2017 er det bedste nogensinde i rederiets 150 år lange historie. Foto: Annette Timmermann/Færgen.

 

Færgen kom ud af 2017 med sit bedste resultat nogensinde. Rederiets trafiktal viser solid vækst, omsætningen passerer 1 milliard kroner, og overskuddet på 124 millioner kroner sætter rekord.

 

Danmarks største ø-rederi Færgen har netop fremlagt sit bedste årsregnskab nogensinde. Således ligger årets omsætning på 1,1 milliarder kroner, hvilket er 4,3 procent bedre end resultatet for 2016. Også overskuddet sætter rekord med hele 124 millioner kroner, hvilket skriver sig ind i historiebøgerne for rederiet.

 

Resultatet skaber stolthed hos Færgens adm. direktør John Steen-Mikkelsen, der udtrykker stor respekt for medarbejdernes loyalitet og upåklagelige arbejdsindsats i året, der er gået.

 

- Der er mange forskellige årsager til, at Færgen er i økonomisk topform netop nu, men den altoverskyggende største er, at vores dygtige medarbejdere har været i stand til at holde fokus på trods af omstændighederne. Det er ekstraordinært flot, og det gør mig meget stolt, at vi sammen sætter dette aftryk på Færgens historie, siger John Steen-Mikkelsen.

 

Blandt de primære årsager til de flotte regnskabstal er en fortsat stærkt stigende interesse for de danske øers turismeprodukt, og at markedsføringen af den nye prissætning til øerne har givet pote. Således har opgørelsen af årets trafiktal vist, at der for fjerde år i træk er vækst i færgetrafikken til samtlige øer, som Færgen sejler til. Der er tale om henholdsvis Bornholm, Samsø, Fanø, Als, Fyn Langeland og Lolland. På ruterne Ystad-Rønne, Kalundborg-Samsø og Esbjerg-Fanø er der endda tale om alle tiders trafikrekorder.

 

Det er samtidig lykkes Færgen at sikre vækst på alle kundesegmenter i rederiet, da både antallet af overførte passagerer, personbiler, lastbiler og busser er steget. For branchens primære trafikparameter i form af antallet af personbiler er der tale om en stigning på 6,3 procent siden 2016. Ligeledes er antallet af overførte passagerer i vækst med 4,3 procent, mens antallet af overførte lastbiler og busser er steget med henholdsvis 0,7 procent og 5,2 procent sammenlignet med året forinden.

 

- Det gør mig meget fortrøstningsfuld i forhold til fremtiden, at der er vækst i trafikken til alle de øer, som Færgen sejler til. Det bekræfter mig i, at rederiet har ganske mange ben at stå på og dermed et meget solidt fundament. Derfor er jeg ikke i tvivl om, at Færgen også fremover vil være en god og konkurrencedygtig forretning - også uden besejlingen af Bornholm, siger John Steen-Mikkelsen.

 

At kunderne ikke kun er glade for de danske øer, men også selve færgeoplevelsen bliver understreget af Færgens kundetilfredshedsundersøgelser, som ligeledes viser det bedste resultat nogensinde. I 2017 svarede 17.919 passagerer på spørgsmål om en lang række forhold forbundet med rejsen, og den samlede vurdering endte på 4,27 af 5 mulige point.

 

Ligeledes modtog Færgen i oktober 2017 prisen som Danmarks bedste passagerrederi i forbindelse med Danish Travel Awards. Her er tale om en branchepris, hvor afgørelsen stammer fra passagerernes egne vurderinger.

 

Færgen overdrager pr. 1. september 2018 besejlingen af Bornholm til Bornholmslinjen som følge af et offentligt udbud. Det har betydet, at Færgen må sige farvel til et større antal medarbejdere på Bornholm, ligesom rederiet står foran en flytning af rederiets hovedkvarter fra Rønne på Bornholm til Svendborg på Sydfyn.

 

Om Færgen

Færgen er Danmarks største ø-rederi og sejler til henholdsvis Bornholm, Samsø, Fanø, Als, Fyn, Langeland og Lolland via i alt syv forskellige ruter. Færgen står desuden bag bookingportalen Dansk Ø-ferie, der samler alle de bedste oplevelser på de danske øer ét sted og gør det muligt at booke både transport, ophold og oplevelser hjemmefra. Det sker blandt andet via såkaldte øhop, hvor ophold på flere øer kan kombineres og finde sted under én og samme rejse.


 

 

 

Arkiv

April 2018

Lavere elvarmeafgift er fremsynet

Her er regeringens energiudspil

MARTEC tiltræder Danmarks nye Teknologipagt

Årets Energikonference med fokus på regeringens energiudspil

Hold fast i stærkt hjemmemarked - for eksportens skyld

Skibsfarten skal halvere udledninger inden 2050

Jylland sidder på energijobs

Kun 0,003 procent berettigede klager over elforsyning

Energien bliver grønnere - nogle år endnu

Apple og Google sluger grøn energi

MARTEC i nyt samarbejde med TECHCOLLEGE

Verdens største havmølle sat i drift

El-kabel med gøgeunge-effekt

Verdens første LNG-drevne bulk carrier

VVS-autorisation for maskinmestre ved siden af jobbet