Forside » Nyheder » Nyheder 

Det udfordrende byggeri

Bella Sky i København

 

Bygningsingeniør Kaare K. B. Dahl fra Rambøll er manden bag både en af Danmarks mest ikoniske nye bygninger og Danmarks roligste laboratorium. På Ajour 2016 fortæller han om sin fascination af komplicerede bygningsværker.

 

Projektchef Kaare K. B. Dahl står bag et dansk bygningsprojekt, der har fået opmærksomhed fra hele verden, nemlig hotellet Bella Sky i København.

Hotellet, der består af to tårne, der begge hælder og knækker, er verdens mest hældende betonbygning og er allerede blevet et ikon. Projektet bliver et af udgangspunkterne, når Kaare K. B. Dahl holder oplæg på Ajour 2016.

»Jeg brænder for det udfordrende byggeri, der har en historie som er lidt anderledes. Det har Bella Sky. Det er enorme kræfter, der kommer i spil. Det var noget af en udfordring at håndtere de skrå og høje belastninger, der er konsekvensen af at udleve arkitekternes drøm om at bygge et hus med en meget vanskelig geometri. Det har krævet en innovativ tankegang,« siger Kaare K. B. Dahl, fra Rambøll. Han har siden indvielsen af Bella Sky i 2011 holdt oplæg om projektet i hele verden.

De ni øverste etager i hotellets sydlige tårn er knækket vandret cirka 20 grader i den ene side og rager ud over fundamentet. Det danner et tårn, der nærmest vrider sig i toppen. Og så er tårnene næsten 76 meter høje, hvilket er næsten dobbelt så højt som for eksempel Rundetårn.

 

Danmarks roligste laboratorium

Kaare K. B. Dahl vil også komme ind på et projekt, han arbejder på i øjeblikket, nemlig forskerparken Niels Bohr Bygningen på Københavns Universitet. Her er udfordringen, at der skal opføres forskermiljøer, der kræver fuldstændige rolige rum, så forskere kan foretage deres forsøg uden rystelser.

»Vi skal bygge et af de mest vibrationssikre laboratorier i verden. Her skal forskere arbejde med nano-teknologi og bruge elektronmikroskoper, så hvis man forestiller sig, at almindelige kontorbygninger maximalt må vibrere med 400 enheder, så må denne bygning max vibrere med tre,« forklarer Kaare K. B. Dahl.

Desuden skal bygningen beskyttes mod magnetfelter for ikke at forstyrre forskernes arbejde.

Selv S-togslinjen, der kører halvanden kilometer væk, giver for stort et magnetfelt.

»Det er et virkelig spændende projekt, som kommer til at sætte standarder for forskningsbyggeri internationalt,« fortæller projektleder Kaare K. B. Dahl, der udover sin uddannelse som bygningsingeniør har en ph.d. i beton.

 

Kaare K. B. Dahl taler pĂĄ Ajour 2016 fredag kl. 13.00.


 

Kaare K. B. Dahl brćnder for det udfordrende byggeri, der har en historie.

Kaare K. B. Dahl brænder for det udfordrende byggeri, der har en historie.

 

 

Arkiv

August 2017

Mærsk sælger Maersk Oil til franske Total for 47 milliarder kroner

Russisk ordre til MAN Diesel & Turbo og AKA

Verdens største sejlskib - med dieselelektrisk hjælpemotor

Coop skifter til LED-belysning

Ansvaret skal tilbage til skibene

Indvielse af ny maskinmester-campus i Esbjerg

Alphabox skal finde motorens svageste led

Varmt spildevand muliggør stort varmepumpeanlæg

Tuco Marine leverer højtryks-spulebåd til Norge

DONG Energy sælger 50 procent af Borkum Riffgrund 2

Værdifulde råstoffer kan skabes af restprodukter

DNV GL udfører første offshore droneinspektion

Juli 2017

OSK-ShipTech A/S skriver kontrakt med Færgeselskabet Læsø

Teknologisk Institut godkendt som CEN Heat Pump KEYMARK testinstitut

Færger slår fly