Forside » Nyheder » Nyheder 

Dieselskibet Selandia fylder 100 år

 

Det er100 år siden aten teknologisk revolution i 1912 kunne forlade værftetB&W i København og stævne ud på verdenshavene.
Det nybyggede motorskib M/S Selandia sejlede på diesel og markerede begyndelsen til enden for dampskibene, der sejlede med kul som brændstof.


Selandia blev med sine 2500 hestekræfter sat ind i ØK's linjefart til Fjernøsten.


Samtidig med, at Selandia var mere rentabel at sejle med og gav et bedre arbejdsmiljø om bord, betød de nye dieselmotorer også, at skibsfartensCO2-udledning dalede betydeligt.


I dag, 100 år senere, står selskabet MAN Diesel & Turbo - det tidligereB&W - på Teglholmen i København klar med en endnu teknologisk nyskabelse, der vil gavne rederiernes brændstofregnskaber og klodens miljø.

Det oplyser Thomas Knudsen, koncerndirektør i MAN Diesel & Turbo.


- Vi har netop udviklet gasmotoren ME-GI, som er klar til at skyde en ny epoke i gang og nedbringeCO2-udslippet yderligere. For os at se er det fremtiden at sejle på flydende naturgas, siger Thomas Knudsen.


Naturgas er et langt mere miljøvenligt brændstof end diesel, som indeholder svovl og udsender sundhedsskadelige partikler. FN's søfartsorganisation, IMO, er på vej med skrappe regler, der fra 2015 skal begrænse udslippet af svovlforbindelser fra skibe.

Og det ser ud til, at der skal gå et århundrede mellem revolutionerne i skibsfarten. I 2012 er det nemlig samtidig 200 år siden, at det skotske fartøj TheComet som det første dampskib sejlede ud på åbent hav - 100 år før, Selandia tog turen til Bangkok.

Selandias 100-års-jubilæum fejres med en særudstilling på Dieselhouse, en dokumentarfilm sombl.a.MAN Diesel & Turbo ogMaskinmestrenes Forening har bidragetøkonomisk tilsamt en bog på forlagetNautilus skrevet af Anders Riis sponseret afØK`s Almennyttige Fond.


kilde: ritzau

 

 

 

Arkiv

Oktober 2017

Udledninger fra skibsfarten stiger

Nyt dansk-kinesisk samarbejde om overskudsvarme

14 ESVAGT-skibe i den britiske del af Nordsøen

Offshore industrien og disruption

Udfordrende arbejdsopgaver hos NLMK DanSteel A/S

Danskerne sparer 298 mio. kroner på vand

Nyt 5G-netværk til fremtidens robotter

Maskinmesterskolen København flytter i egne lokaler

Batterier afløser generatorer om bord på offshore fartøj

Fjernvarmen kan indfri store dele af CO2-mål

Vestas og Siemens mødes: Vind-giganter i historisk samarbejde

Verdo samler kraftværk af kompetencer

Nyt energiværktøj til handels- og servicebranchen

Maskinmestre bidrager til væksten på Bornholm

Fjernvarmekunderne sparer penge