Forside » Nyheder » Nyheder 

Dieselskibet Selandia fylder 100 år

 

Det er100 år siden aten teknologisk revolution i 1912 kunne forlade værftetB&W i København og stævne ud på verdenshavene.
Det nybyggede motorskib M/S Selandia sejlede på diesel og markerede begyndelsen til enden for dampskibene, der sejlede med kul som brændstof.


Selandia blev med sine 2500 hestekræfter sat ind i ØK's linjefart til Fjernøsten.


Samtidig med, at Selandia var mere rentabel at sejle med og gav et bedre arbejdsmiljø om bord, betød de nye dieselmotorer også, at skibsfartensCO2-udledning dalede betydeligt.


I dag, 100 år senere, står selskabet MAN Diesel & Turbo - det tidligereB&W - på Teglholmen i København klar med en endnu teknologisk nyskabelse, der vil gavne rederiernes brændstofregnskaber og klodens miljø.

Det oplyser Thomas Knudsen, koncerndirektør i MAN Diesel & Turbo.


- Vi har netop udviklet gasmotoren ME-GI, som er klar til at skyde en ny epoke i gang og nedbringeCO2-udslippet yderligere. For os at se er det fremtiden at sejle på flydende naturgas, siger Thomas Knudsen.


Naturgas er et langt mere miljøvenligt brændstof end diesel, som indeholder svovl og udsender sundhedsskadelige partikler. FN's søfartsorganisation, IMO, er på vej med skrappe regler, der fra 2015 skal begrænse udslippet af svovlforbindelser fra skibe.

Og det ser ud til, at der skal gå et århundrede mellem revolutionerne i skibsfarten. I 2012 er det nemlig samtidig 200 år siden, at det skotske fartøj TheComet som det første dampskib sejlede ud på åbent hav - 100 år før, Selandia tog turen til Bangkok.

Selandias 100-års-jubilæum fejres med en særudstilling på Dieselhouse, en dokumentarfilm sombl.a.MAN Diesel & Turbo ogMaskinmestrenes Forening har bidragetøkonomisk tilsamt en bog på forlagetNautilus skrevet af Anders Riis sponseret afØK`s Almennyttige Fond.


kilde: ritzau

 

 

 

Arkiv

December 2017

Kan maritime virksomheder skabe værdi af deres digitaliseringsanstrengelser?”

Batterier kan blive de nye spidslastværker

Målet bør være 55 procent vedvarende energi i 2030

Minister til Energikonferencen 2018

To maskinmestre, klar arbejdsfordeling

Nyt netværk for maskinmestre, der arbejder med Asset Management

Fra problemløsning til pædagogisk sikkerhed

Insatech udvikler fremtidens måleløsninger

Første overdækkede renseanlæg står klart

Brug for international regulering af autonome skibe

Erhvervsudvikling på Fyn

Sig Varmeværk sænker varmeprisen med varmepumpe

Danmark har verdens bedste energisystem

ME-GI og ME-LGI dual-fuel-motorer når 100.000 driftstimer

Stort potentiale i energioptimering af skibe og bygninger