Forside » Nyheder » Nyheder 

Dieselskibet Selandia fylder 100 år

 

Det er100 år siden aten teknologisk revolution i 1912 kunne forlade værftetB&W i København og stævne ud på verdenshavene.
Det nybyggede motorskib M/S Selandia sejlede på diesel og markerede begyndelsen til enden for dampskibene, der sejlede med kul som brændstof.


Selandia blev med sine 2500 hestekræfter sat ind i ØK's linjefart til Fjernøsten.


Samtidig med, at Selandia var mere rentabel at sejle med og gav et bedre arbejdsmiljø om bord, betød de nye dieselmotorer også, at skibsfartensCO2-udledning dalede betydeligt.


I dag, 100 år senere, står selskabet MAN Diesel & Turbo - det tidligereB&W - på Teglholmen i København klar med en endnu teknologisk nyskabelse, der vil gavne rederiernes brændstofregnskaber og klodens miljø.

Det oplyser Thomas Knudsen, koncerndirektør i MAN Diesel & Turbo.


- Vi har netop udviklet gasmotoren ME-GI, som er klar til at skyde en ny epoke i gang og nedbringeCO2-udslippet yderligere. For os at se er det fremtiden at sejle på flydende naturgas, siger Thomas Knudsen.


Naturgas er et langt mere miljøvenligt brændstof end diesel, som indeholder svovl og udsender sundhedsskadelige partikler. FN's søfartsorganisation, IMO, er på vej med skrappe regler, der fra 2015 skal begrænse udslippet af svovlforbindelser fra skibe.

Og det ser ud til, at der skal gå et århundrede mellem revolutionerne i skibsfarten. I 2012 er det nemlig samtidig 200 år siden, at det skotske fartøj TheComet som det første dampskib sejlede ud på åbent hav - 100 år før, Selandia tog turen til Bangkok.

Selandias 100-års-jubilæum fejres med en særudstilling på Dieselhouse, en dokumentarfilm sombl.a.MAN Diesel & Turbo ogMaskinmestrenes Forening har bidragetøkonomisk tilsamt en bog på forlagetNautilus skrevet af Anders Riis sponseret afØK`s Almennyttige Fond.


kilde: ritzau

 

 

 

Arkiv

August 2017

Mærsk sælger Maersk Oil til franske Total for 47 milliarder kroner

Russisk ordre til MAN Diesel & Turbo og AKA

Verdens største sejlskib - med dieselelektrisk hjælpemotor

Coop skifter til LED-belysning

Ansvaret skal tilbage til skibene

Indvielse af ny maskinmester-campus i Esbjerg

Alphabox skal finde motorens svageste led

Varmt spildevand muliggør stort varmepumpeanlæg

Tuco Marine leverer højtryks-spulebåd til Norge

DONG Energy sælger 50 procent af Borkum Riffgrund 2

Værdifulde råstoffer kan skabes af restprodukter

DNV GL udfører første offshore droneinspektion

Juli 2017

OSK-ShipTech A/S skriver kontrakt med Færgeselskabet Læsø

Teknologisk Institut godkendt som CEN Heat Pump KEYMARK testinstitut

Færger slår fly