Forside » Nyheder » Nyheder 

Efter hybridfærger kommer el-færger

Maskinchef Jan Jefsen på toppen af styrbord Azipull med det ene krøjegear.

 

Nu sejler Scandlines kun med hybridfærger, der har både dieselmotorer og batterier til fremdrivning. Men visionen er rene el-færger, som kan opfylde ønsket om 100 procent emissionsfri færgefart.

Seks Scandlines-færger på ruterne Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden er nu hybridfærger. I december 2016 blev M/F Copenhagen - den sidste af to helt nye hybridfærger - indsat på Gedser-Rostock-ruten, og hermed sejler Scandlines kun med RoPax-færger, der har både dieselmotorer og batterier til fremdrivning.

»Overordnet er formålet at få nedbragt forbruget af HFO. Det sker ved at oplade batterier, når der er overskud på vores genset, og så bruge strøm fra batterierne, når der er underskud på den dieselelektriske fremdrivning,« siger Jan Jefsen, maskinchef på M/F Copenhagen.

I runde tal er brændstofforbruget per transporteret bil reduceret med to tredjedele. Skibets motorer kan således fungere både på gear for centerpropellen og til opladning/afladning af batterierne. Tre af skibets motorer kan mekanisk via et gear drive centerpropellen, som bruges sammen med azipullerne på de lige stræk, når skibet skal sejle stærkt. Den ene af disse motorer er en hybridmotor, som er tilsluttet gearet i den ene ende og en generator i den anden ende. Denne hybridmotor, batterierne samt en ren generatormotor kan producere strøm til de to agterste azipuller og de to bowthrustere, som bruges i manøvresituationer i begge havne. Skiftet mellem dieselmotorer og batterier via generatoren sker helt automatisk - ud fra færgens aktuelle energibehov til fremdrivning og manøvrering. Sidstnævnte særligt ved ind- og udsejling fra Gedser og Rostock, hvor færgen skal dreje 180 grader.

»Vores fremdrivning foregår lidt anderledes end på Rødby-Puttgarden, hvor færgerne ikke skal vende i havnene. Vi lader faktisk op på batterierne, når vi ligger i havnene og skal manøvrere,« siger Jan Jefsen.

Hvis batterierne alene skulle drive færgen, ville der være til 15-20 minutters fremdrivning.

Unmanned Machinery Spaces

Hybridsystemet på de to nye Scandlines-færger svarer omtrent til det tekniske princip i en hybridbil, hvor dieselmotor og batterier skiftes til at levere energi. Det, som er unikt er, at det er lykkedes at skalere en hybridløsning op i så stor størrelse, som det er sket på M/F Berlin og M/F Copenhagen.

En del af elektriciteten bruges til en closed-loop scrubber, som reducerer udledningsgasser som svovl og partikler med mindst 90 procent. Derved opfylder færger de internationale MARPOL-regler om maksimalt 0,1 procent svovl i udstødningsgassen.

»Fordi vi bruger en scrubber, kan vi sejle med HFO, som er det billigste fuel. Alt det beskidte vand og sludge fra scrubberprocessen afleveres i land til videre rensning og genbrug,« siger Jan Jefsen.

Når færgen efter indkøring kommer i normal drift, skal maskinbesætningen køre med UMS - Unmanned Machinery Spaces.

»Målet er, at vi skal have maskinvagten på broen, hvor vi har alt det nødvendige udstyr til at overvåge maskinen. Når det er nødvendigt, vil et par vedligeholdsmestre arbejde i maskinen,« siger Jan Jefsen, som har sejlet for Scandlines i 10 år.

Læs hele artiklen her.

 

Maskinchefen ved manvrepulten til ovenstende generatormotor.

Maskinchefen ved manøvrepulten til ovenstående generatormotor.

 

 

Arkiv

Juni 2017

Fremtidens transportmarked

EU godkender støtte til konvertering af Asnæsværket

God proces sparer energi i bygninger

Fjernvarme falder til ny rekordlav pris

Ny dansk opfindelse renser vand med sollys

MARTEC godkendt til alle GWO-kurser

Danmark bliver vært for stor international maritim konference

Søfarende med virtual reality

Danbor bliver til Norsea

Maskinmestre skal have fleksible tilbagetræknings-muligheder

Dansk-tysk aftale åbner for større handel med strøm

Maritimt vækstteam får 25 millioner kroner om bord

Fjernvarmen investerer i 900 km nye rør

Brønderslev etablerer unik energiproduktion

Genanvendelse af affald stiger