Forside » Nyheder » Nyheder 

Flere tager genvejen Spodsbjerg-Tårs

Genvejsruten Spodsbjerg-Tårs viser fortsat vækst, viser rederiet Færgens nyeste trafiktal. Foto: Færgen.

 

Rederiet Færgens nyeste trafiktal viser vækst for genvejsruten mellem Spodsbjerg og Tårs.

 
Ikke siden etableringen af Storeb√¶ltsforbindelsen er trafiktallene p√• f√¶rgeruten Spodsbjerg-T√•rs set h√łjere. S√•dan har budskabet igennem flere √•r lydt med j√¶vne mellemrum fra rederiet F√¶rgen. Senest i sommer da ruten satte flere rekorder for trafikken mellem Langeland og Lolland. Nu viser rederiets nyeste trafiktal, at udviklingen har taget endnu et skridt fremad.
 
I oktober 2017 er overf√łrt i alt 17.432 personbiler via f√¶rgeforbindelsen mellem Langeland og Lolland. Der er tale om en mindre stigning p√• 0,9 procent sammenlignet med den tilsvarende periode i 2016, som vel at m√¶rke ogs√• var en periode med v√¶kst. Ligeledes er der i oktober overf√łrt 44.509 passagerer via LangelandsF√¶rgen, hvilket er en stigning p√• 1,5 procent sammenlignet med 2016.
 
- Trafikv√¶ksten p√• Spodsbjerg-T√•rs har st√•et p√• i s√• mange √•r, at selv en mindre v√¶kst som i dette tilf√¶lde er ganske bem√¶rkelsesv√¶rdig. Vores oplevelse er, at passagererne i vid udstr√¶kning v√¶lger f√¶rgen til som en genvej og som et alternativ til motorvejen. Vores kundeunders√łgelser peger p√•, at mange hellere vil slappe af eller arbejde p√• f√¶rgen frem for at spilde tiden p√• motorvejen, og det billede forventer vi vil forts√¶tte og blive forst√¶rket i de kommende √•r, siger Lindy Kj√łller, salgs- og marketingchef i F√¶rgen.
 
Han henviser til, at seneste trafiktal fra Vejdirektoratet viser, at trafikken p√• de danske motorveje er steget med 26,3 procent siden 2010. Samtidig er prisen for at benytte Storeb√¶ltsforbindelsen p√• vej til at blive s√¶nket l√łbende over de kommende tre √•r. Planen er s√•ledes, at billetten i 2020 vil v√¶re 25 procent billigere end i dag, hvilket efter al sandsynlighed vil skabe endnu mere k√ł p√• motorvejene.
 
Som yderligere forklaring p√• udviklingen peger Lindy Kj√łller p√•, at ruten har et velfungerende set-up med mange daglige afgange, der sikrer en let og fleksibel overfart uden stort behov for at orientere sig om sejlplanen. Senest er ruten blevet omfattet af Brobizz-ordningen, hvilket har gjort indtjekning lettere og hele f√¶rgeoplevelsen mere fleksibel.
 
F√¶rgen vandt i 2016 udbuddet om de kommende 10 √•rs f√¶rgebetjening af Spodsbjerg-T√•rs og er p√• vej til at flytte sin administration fra R√łnne til Svendborg i forbindelse med, at F√¶rgen pr. 1. september 2018 ikke l√¶ngere fungerer som f√¶rgeoperat√łr p√• Bornholm. Dermed kommer rederiet fremover til at knytte sig endnu t√¶ttere til Spodsbjerg-T√•rs og lokalomr√•det.

 

 

 

Arkiv

December 2017

Kan maritime virksomheder skabe v√¶rdi af deres digitaliseringsanstrengelser?¬Ē

Batterier kan blive de nye spidslastværker

M√•let b√łr v√¶re 55 procent vedvarende energi i 2030

Minister til Energikonferencen 2018

To maskinmestre, klar arbejdsfordeling

Nyt netværk for maskinmestre, der arbejder med Asset Management

Fra probleml√łsning til p√¶dagogisk sikkerhed

Insatech udvikler fremtidens m√•lel√łsninger

F√łrste overd√¶kkede renseanl√¶g st√•r klart

Brug for international regulering af autonome skibe

Erhvervsudvikling på Fyn

Sig Varmeværk sænker varmeprisen med varmepumpe

Danmark har verdens bedste energisystem

ME-GI og ME-LGI dual-fuel-motorer når 100.000 driftstimer

Stort potentiale i energioptimering af skibe og bygninger