Forside » Nyheder » Nyheder 

Første autonome elektriske skib på vej

 

Verdens første elektrisk drevne, autonome containerskib Yara Birkeland går i drift fra 2020 i Norge.

Yara Birkeland bliver navnet på verdens første elektrisk drevne, autonome containerskib, som forventes sat i drift i Norge fra 2020.

Det autonome, elektrisk drevne containerskib bliver resultatet af et samarbejde mellem gødnings- og kemikalieproducenten Yara og de maritime specialister i Kongsberg Gruppen. Yara Birkeland skal sejle fra Yaras fabrik i Herøya og til havnene i Brevik og Larvik.

På den måde spares årligt 40.000 ture med containerlastvogne frem og tilbage til fabrikken i Herøya.

Lasting ved kajen i Herøya skal ske emissionsfrit (elektrisk) og automatisk.

Projektet er inspireret af DNV GLs ReVolt, som blev lanceret i 2014 som et elektrisk, autonomt fartøj til nærskibstrafik.

Yara Birkeland designes, så fartøjet ikke behøver ballastvand til stabilitet, når den sejler uden eller med lille last. Som stabiliserende kraft bruges i stedet batterierne, der er placeret lavt i skroget.

I farvandet mellem Herøya og Brevik-Larvik er der meget skibstrafik og mange småbåde ikke mindst i sommerhalvåret, og det bliver her, at testen af den autonome styring af Yara Birkeland skal foregå.

FAKTA

MV «Yara Birkeland»

- Elektrisk, autonomt containerskib (feederskib)
- Samarbejde mellem Yara og Kongsberg Gruppen
- Længde: ca. 75 meter
- Kapacitet: 100-150 TEU
- Dødvægt: 3.000-3.500 ton
- Automatisk fortøjning ved Herøya (eventuelt DP eller manuel fortøjning i andre havne som ikke har vakuumfortøjning)
- 1-2 ture i døgnet mellem Herøya-Brevik-Larvik
- Erstatter årligt ca. 40.000 lastvognstog

Fire faser:
2017: Design - byggekontrakt tildeles
2018: Overlevering Q3 - test med mandskab
2019: Fjernstyring - formodentlig fra VTS Brevik
2020: Helt autonom sejlads mellem Herøya-Brevik-Larvik

 

 

 

Arkiv

August 2017

Russisk ordre til MAN Diesel & Turbo og AKA

Verdens største sejlskib - med dieselelektrisk hjælpemotor

Coop skifter til LED-belysning

Ansvaret skal tilbage til skibene

Indvielse af ny maskinmester-campus i Esbjerg

Alphabox skal finde motorens svageste led

Varmt spildevand muliggør stort varmepumpeanlæg

Tuco Marine leverer højtryks-spulebåd til Norge

DONG Energy sælger 50 procent af Borkum Riffgrund 2

Værdifulde råstoffer kan skabes af restprodukter

DNV GL udfører første offshore droneinspektion

Juli 2017

OSK-ShipTech A/S skriver kontrakt med Færgeselskabet Læsø

Teknologisk Institut godkendt som CEN Heat Pump KEYMARK testinstitut

Færger slår fly

Turboladere fra ABB om bord på Kinas største containerskibe