Forside » Nyheder » Nyheder 

Første autonome elektriske skib på vej

 

Verdens første elektrisk drevne, autonome containerskib Yara Birkeland går i drift fra 2020 i Norge.

Yara Birkeland bliver navnet på verdens første elektrisk drevne, autonome containerskib, som forventes sat i drift i Norge fra 2020.

Det autonome, elektrisk drevne containerskib bliver resultatet af et samarbejde mellem gødnings- og kemikalieproducenten Yara og de maritime specialister i Kongsberg Gruppen. Yara Birkeland skal sejle fra Yaras fabrik i Herøya og til havnene i Brevik og Larvik.

På den måde spares årligt 40.000 ture med containerlastvogne frem og tilbage til fabrikken i Herøya.

Lasting ved kajen i Herøya skal ske emissionsfrit (elektrisk) og automatisk.

Projektet er inspireret af DNV GLs ReVolt, som blev lanceret i 2014 som et elektrisk, autonomt fartøj til nærskibstrafik.

Yara Birkeland designes, så fartøjet ikke behøver ballastvand til stabilitet, når den sejler uden eller med lille last. Som stabiliserende kraft bruges i stedet batterierne, der er placeret lavt i skroget.

I farvandet mellem Herøya og Brevik-Larvik er der meget skibstrafik og mange småbåde ikke mindst i sommerhalvåret, og det bliver her, at testen af den autonome styring af Yara Birkeland skal foregå.

FAKTA

MV «Yara Birkeland»

- Elektrisk, autonomt containerskib (feederskib)
- Samarbejde mellem Yara og Kongsberg Gruppen
- Længde: ca. 75 meter
- Kapacitet: 100-150 TEU
- Dødvægt: 3.000-3.500 ton
- Automatisk fortøjning ved Herøya (eventuelt DP eller manuel fortøjning i andre havne som ikke har vakuumfortøjning)
- 1-2 ture i døgnet mellem Herøya-Brevik-Larvik
- Erstatter årligt ca. 40.000 lastvognstog

Fire faser:
2017: Design - byggekontrakt tildeles
2018: Overlevering Q3 - test med mandskab
2019: Fjernstyring - formodentlig fra VTS Brevik
2020: Helt autonom sejlads mellem Herøya-Brevik-Larvik

 

 

 

Arkiv

December 2017

Kan maritime virksomheder skabe værdi af deres digitaliseringsanstrengelser?”

Batterier kan blive de nye spidslastværker

Målet bør være 55 procent vedvarende energi i 2030

Minister til Energikonferencen 2018

To maskinmestre, klar arbejdsfordeling

Nyt netværk for maskinmestre, der arbejder med Asset Management

Fra problemløsning til pædagogisk sikkerhed

Insatech udvikler fremtidens måleløsninger

Første overdækkede renseanlæg står klart

Brug for international regulering af autonome skibe

Erhvervsudvikling på Fyn

Sig Varmeværk sænker varmeprisen med varmepumpe

Danmark har verdens bedste energisystem

ME-GI og ME-LGI dual-fuel-motorer når 100.000 driftstimer

Stort potentiale i energioptimering af skibe og bygninger