Forside » Nyheder » Nyheder 

Første større ubemandede offshore skib

"Hrönn" bliver det første større ubemandede skib, som skal indsættes i offshore opgaver.

 

Norske "Hrönn" bliver det første større automatiserede og ubemandede skib, som skal indsættes i offshore opgaver og forventes i drift i 2018.

 

Britiske Automated Ships Ltd. og norske Kongsberg Maritime har underskrevet en samarbejdsaftale om at bygge verdens første ubemandede og fuldt automatiserede skib til offshore opgaver. I januar 2017 vil Automated Ships Ltd. skrive kontrakt for "Hrönn", som vil blive designet og bygget i Norge i samarbejde med Kongsberg Maritime. Testsejladser vil finde sted i Norges nye prøveanlæg for automatiserede skibe i Trondheim-fjorden og vil blive gennemført i regi af Det Norske Veritas og den norske søfartsstyrelse NMA.

 

I øjeblikket benyttes små ubemandede både kun til kystnære opgaver, men der er ingen tekniske hindringer for at konstruere store ubemandede og automatiserede skibe. De eneste hindringer i dag er regulatoriske krav, men med deltagelse af Det Norske Veritas, den norske søfartsstyrelse og norske og britiske virksomheder forventer parterne, at det vil være muligt hurtigt og med lave omkostninger at komme på markedet med et større ubemandet skib.

 

"Hrönn" skal servicere diverse offshore opgaver foruden videnskabelige og hydrografiske opgaver og ved fiskeopdræt. Fartøjet kan også anvendes til at yde brandslukningsstøtte ved offshore platforme.

 

"Fordelene ved ubemandede skibe er mangfoldige, men handler primært om at beskytte menneskeliv og reducere omkostningerne ved produktion og operationer til søs. At fjerne mennesker fra det farlige miljø på havet og i stedet beskæftige dem på land til at overvåge og operere robotskibe på distancen vil reducere omkostningerne ved at konstruere skibe betydeligt og på den måde revolutionere den maritime industri," siger administrerende direktør Brett A. Phaneuf, Automated Ships Ltd.

 

 

 

Arkiv

Februar 2018

Danmark skal hjælpe oliestat med at blive verdens grønne duks

EUs energimål kan åbne døren for dansk erhvervsliv

ESVAGTs nyeste ERRV har fået hyre i Nordsøen

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Maersk afviser mandskabsløse containerskibe

Fire nye skibe skal sejle på metanol

Britiske ministre anklager Rusland for cyberangreb på Maersk Line

Data sætter ekstra skub i den grønne omstilling

En fabrik lukker og en ny åbner

Stena Lines nye superfærger tager form

Mølleproducent valgt til verdens største havmøllepark

Grænseværdi for nitrat i drikkevand er under pres

Overskudsvarme anvendes til køling hos Scandlines

Som selvstændig sætter man sin egen standard

Rederierne bør gå forrest