Forside » Nyheder » Nyheder 

Greenland Heavylift-skibe fĂĄr OCTOPUS-system

Et af de kommende nye semi-submersible tungløftskibe som skal anvende OCTOPUS-systemet.

 

ABBÂ’s OCTOPUS marine-software vil nu forbedre sikkerheden og effektiviteten af ​​fire nye semi-submersible tungløft-skibe, som ved hjælp af vejr- og last-data kan udstikke den optimale rute. Skibene, der ejes af Greenland Heavylift Holdings, skal transportere store tunge laster sĂĄsom boreplatforme og jack-up rigge. Til disse opgaver vil OCTOPUS levere en skræddersyet rute for hver sejlads, der er opdateret med friske vejrdata under hele transporten.

OCTOPUS er den maritime branches mest omfattende styringsplatform, og skibsredere kan vælge de moduler, som er mest relevante for deres operationer. I dette tilfælde vil OCTOPUS tage hensyn til de hydrodynamiske egenskaber ved fartøjet, lastparametre og skibets egne vejrprognoser for at skabe et kort, der viser den sikreste og mest effektiv rute. Oplysningerne vil give mulighed for løbende at opdatere kurs eller hastighed undervejs.

ABB vil ogsĂĄ installere sensorer til at producere realtids krængning- og bevægelsesdata for bĂĄde last og skibet selv. Disse data kan ses fra broen og i land. Denne information er afgørende for at øge sikkerheden om bord og som en indikation for ​​lastens tilstand.

Juha Koskela, administrerende direktør for ABB Marine and Ports, siger:
»OCTOPUS og tungløft-skibe går hånd-i-handske. Vores marine software er blevet et vigtigt værktøj for både officererne om bord og support teams i land«.

Dagfinn Thorsen fra Grønland Heavylift Holdings siger:
»OCTOPUS-systemet anses for at være branchens standard, når det kommer til forudsigelse og måling af bevægelserne i semi-submersible heavylift-skibe. For os var det et logisk valg at vælge OCTOPUS-teknologi til sikker og effektiv udførelse af tungløft-opgaver.«

De fire nye tungløftskibe til Greenland Heavylift bliver i øjeblikket bygget på CSBC Corporation i Taiwan, og det første skib forventes klar til drift i løbet af 2017.

 

 

 

Arkiv

August 2017

Mærsk sælger Maersk Oil til franske Total for 47 milliarder kroner

Russisk ordre til MAN Diesel & Turbo og AKA

Verdens største sejlskib - med dieselelektrisk hjælpemotor

Coop skifter til LED-belysning

Ansvaret skal tilbage til skibene

Indvielse af ny maskinmester-campus i Esbjerg

Alphabox skal finde motorens svageste led

Varmt spildevand muliggør stort varmepumpeanlæg

Tuco Marine leverer højtryks-spulebåd til Norge

DONG Energy sælger 50 procent af Borkum Riffgrund 2

Værdifulde råstoffer kan skabes af restprodukter

DNV GL udfører første offshore droneinspektion

Juli 2017

OSK-ShipTech A/S skriver kontrakt med Færgeselskabet Læsø

Teknologisk Institut godkendt som CEN Heat Pump KEYMARK testinstitut

Færger slår fly