Forside » Nyheder » Nyheder 

IMO fastholder 0,5 procents svovlgrænse fra 2020

IMO’s underudvalg Pollution Prevention and Response er samlet i denne uge for bl.a. at drøfte den kommende globale svovlgrænse på 0,5 procent.

 

Ved åbningen af mødet i IMO’s underudvalg Pollution Prevention and Response lyder meldingen, at emissionsgrænsen på 0,5 procent svovl fra 2020 vil blive fastholdt.

 
Der er ingen vej tilbage. Fra 2020 vil den globale skibsfart blive underlagt en emissionsgrænse pĂĄ 0,5 procent svovl.  SĂĄdan lyder udmeldingen ved ĂĄbningen af mødet i IMOÂ’s underudvalg Pollution Prevention and Response, som er samlet i denne uge.
 
Ved åbningen fastholdt IMO’s generalsekretær Kitack Lim, at der ikke er en vej tilbage til lempeligere svovlemissioner.
 
- Det vigtigste punkt på udvalgets dagsorden i denne uge er den konsekvente gennemførelse af den globale grænse for svovlindholdet i skibes brændselsolie, som vil træde i kraft fra 1. januar 2020, sagde Kitack Lim ved mødets åbning.
 
- En konsekvent gennemførelse, som omfatter alle skibe, vil sikre, at der skabes ensartede vilkår for alle, hvilket medfører, at den forventede forbedring af miljøet og menneskers sundhed vil blive opnået, fortsatte han.
 
- Det store antal partsindlæg i sagen viser dens betydning for alle berørte parter, hvilket netop er blevet gentaget for nylig i en fælles pressemeddelelse fra industrien og miljøorganisationer, sagde han videre.
 

Mange partsindlæg

Blandt partsindlæggene vil udvalget undersøge et fælles forslag fra rederiforeninger og miljøgrupper, der opfordrer til et verdensomspændende forbud mod transport af ikke-kompatible brændstoffer (undtagen skibe med scrubber-teknologi, som fanger SOx fra brændstofforbrændingen).
 
Hvis IMO giver skibe mulighed for at transportere billige svovlbrændstoffer, hævder koalitionen, at det vil gøre det muligt for skrupelløse operatører at omgå reglerne og skabe unfair vilkår for de virksomheder, der investerer for at overholde de nye emissionsgrænser.
 
Koalitionen bag forslaget er en usædvanlig alliance af førende industrivirksomheder og miljøforkæmpere, herunder BIMCO, Clean Shipping Coalition, Cruise Lines International Association, Friends of the Earth U.S., International Chamber of Shipping, International Parcel Tankers Association, INTERTANKO, Pacific Environment, World Shipping Council og WWF Global Arctic Program.
 

Blandede miljøpåvirkninger

Miljøpåvirkningerne ved et forbud mod transport af svovlholdigt brændstof kan være blandede. At reducere SOx-emissionerne vil have positive konsekvenser for folkesundheden på kort sigt. I et nyt studie, der blev offentliggjort tirsdag i Nature Communications, fandt forskere fra Det Finske Meteorologiske Institut og University of Delaware, at IMO-svovlgrænsen på 0,5 procent vil bringe antallet af for tidlige dødsfald som følge af luftforurening fra havet ned til 250.000 personer om året på verdensplan, hvilket reducerer for tidlig dødelighed, der er maritimt relateret, med ca. en tredjedel.
 
Men SOx har også en klimaafkølingseffekt, som er stor nok til, at nogle forskere hævder, at store, omhyggeligt kontrollerede SOx-emissioner kan bruges til at modvirke klimaændringer (med negative bivirkninger). Det betyder, at reduktion af SOx-emissioner fra skibsfarten vil øge global opvarmning, og studiet antyder, at IMO-svovlgrænsen kunne øge de menneskeskabte konsekvenser for verdens klima med hele tre procent.
 
- Vi taler om nogle store tal, sagde studiets medforfatter James Corbett fra University of Delaware's School of Marine Science and Policy, til Nature.

 

 

 

Arkiv

Februar 2018

Danmark skal hjælpe oliestat med at blive verdens grønne duks

EUs energimål kan åbne døren for dansk erhvervsliv

ESVAGTs nyeste ERRV har fået hyre i Nordsøen

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Maersk afviser mandskabsløse containerskibe

Fire nye skibe skal sejle pĂĄ metanol

Britiske ministre anklager Rusland for cyberangreb pĂĄ Maersk Line

Data sætter ekstra skub i den grønne omstilling

En fabrik lukker og en ny ĂĄbner

Stena Lines nye superfærger tager form

Mølleproducent valgt til verdens største havmøllepark

Grænseværdi for nitrat i drikkevand er under pres

Overskudsvarme anvendes til køling hos Scandlines

Som selvstændig sætter man sin egen standard

Rederierne bør gå forrest