Forside » Nyheder » Nyheder 

Kabel til Storbritannien vil blive en stor gevinst

- Med investeringer i nye kabler tager vi et vigtigt skridt mod et mere sammenhængende europæisk energisystem, siger Troel Ranis, DI.

 

Viking Link, som skal transportere strøm mellem Danmark og Storbritannien, vil blive en stor gevinst for den grønne omstilling og for forsyningssikkerheden i Nordeuropa, mener DI.

 

Viking Link vil blive verdens længste elektriske kabel. Det vil kunne transportere 1.400 MW strøm, hvilket svarer til en tredjedel af det gennemsnitlige danske elforbrug. Kablet vil blive omkring 750 km langt. Heraf vil de 630 km ligge på bunden af Nordsøen.

 

- Med kablet ĂĄbner et helt nyt marked for elektricitet. Prisen pĂĄ elektricitet er højere i Storbritannien end i Danmark. Derfor vil vi fĂĄ en højere pris for vores grønne strøm, end vi kan fĂĄ i dag. Det sænker behovet for støtte og styrker den grønne omstilling i Danmark, siger Troels Ranis, branchedirektør i DI Energi.

 

Beregninger viser, at Viking Link vil give et samfundsøkonomisk overskud på op mod 4,7 milliarder kroner i kablets levetid.

 

Kablet vil forbinde havvindmølleparkerne på den britiske og danske side af Nordsøen og skabe en øget forsyningssikkerhed.

 

- I de perioder, hvor der er mangel pĂĄ strøm pĂĄ det nordiske marked, vil vi kunne importere strøm fra Storbritannien. Forbindelsen vil altsĂĄ være med til at sikre, at vi har stabile forsyninger af grøn strøm pĂĄ alle tider af døgnet ĂĄret rundt, siger Troels Ranis.

 

Viking Link ventes at føre til let forhøjede priser for elektricitet på spotmarkedet. Til gengæld vil forbrugerne slippe med lavere nettariffer. Prisen for at etablere kablet og de nødvendige forbedringer på land er beregnet til 11 milliarder kroner.

 

DI har længe efterlyst investeringer i mere infrastruktur på tværs af grænser.

- Med investeringer i nye kabler tager vi et vigtigt skridt mod et mere sammenhængende europæisk energisystem. Det vil skabe øget konkurrence og sikre en effektiv grøn omstilling, hvor vi kan integrere store mængder vedvarende energi, siger Troels Ranis.

 

 

 

Arkiv

Februar 2018

EUs energimål kan åbne døren for dansk erhvervsliv

ESVAGTs nyeste ERRV har fået hyre i Nordsøen

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Maersk afviser mandskabsløse containerskibe

Fire nye skibe skal sejle pĂĄ metanol

Britiske ministre anklager Rusland for cyberangreb pĂĄ Maersk Line

Data sætter ekstra skub i den grønne omstilling

En fabrik lukker og en ny ĂĄbner

Stena Lines nye superfærger tager form

Mølleproducent valgt til verdens største havmøllepark

Grænseværdi for nitrat i drikkevand er under pres

Overskudsvarme anvendes til køling hos Scandlines

Som selvstændig sætter man sin egen standard

Rederierne bør gå forrest

Stor udbygning af vindmøller på land