Forside » Nyheder » Nyheder 

Kan maritime virksomheder skabe værdi af deres digitaliseringsanstrengelser?”

 

Kan maritime virksomheder skabe værdi af sine digitaliseringsanstrengelser?
 - Ja! Med det rigtige mindset og kompetencer

  

Når Det Blå Danmark i januar samles på MARCOMP konferencen for at diskutere fremtidens maritime kompetencer, vil digitalisering være det gennemgående emne, der helt naturligt gennemsyrer alle brancher – også den maritime. Pernille Rydén, Digitalisering, PhD, Head of Studies, Associate Professor of Management, DTU, vil på konferencen fortælle dig, hvordan en organisation får værdi for sin digitaliseringsindsats og hvordan din virksomhed skal starte sit digitaliseringseventyr. 
  
Digitalisering er hovedingrediensen i den fjerde industrielle revolution - siger Pernille Rydén. ’For mange virksomheder er digitalisering løsningen på, hvordan de kan gentænke og optimere deres forretning og imødekomme kundernes individuelle behov.’  Men digitalisering er samtidig en af danske virksomheders største udfordringer.
  
Det handler om at være klar til at se fremad – også i en traditionel branche. ’Mange brancher og virksomheder er samtidig præget af en vis konservatisme og manglende villighed til at skabe radikale strategiske forandringer eller investeringer, der ikke har en oplagt business case’, siger Pernille, og tilføjer, at ikke alle danske ledere er i stand til skabe mening med forandringerne på en måde, der er lige værdiskabende for maritime kunder, interessenter og organisationer. Et forældet mindset kan udgøre den største barriere for at anvende digitalisering på nye måder, men en bevidsthed om dette er første skridt, som kan hjælpe virksomheder med at agere på en værdiskabende måde. Ellers er der en stor fare for at de ender i den store gruppe af virksomheder, der er blevet ofre for denne formel: GO+NT=DGO (Gammel Organisation + Ny Teknologi = Dyr Gammel Organisation).
  
Hvordan får organisationen værdi af sin digitaliseringsinvestering? Når et marked ændres radikalt er implementering af nye teknologier ikke tilstrækkeligt. Der kræves som oftest helt nye standarder, og disse standarder kræver nytænkning. Dit nuværende mindset kan udgøre den største barriere, for at kunne anvende f.eks. Big Data på fundamentalt nye måder. Første skridt på rejsen mod innovation, transformation og nye forretningsmodeller er, at du tør udfordre dit mindset! Så når folk taler om, hvordan nye teknologier som Big Data ’disrupter’ brancher og organisationer, glemmer de at stille det centrale spørgsmål:
   
Hvad kræves der på kompetencesiden? Hvordan kan vi arbejde med vores strategiske tænkning og derved forbedre de organisatoriske forudsætninger for at skabe kunde-centreret værdi med nye teknologier? Værdiskabelse med ny teknologi er betinget af, at organisationen forstår kundernes behov. Dette går forud for teknologisk forståelse. En løsning er at sætte de menneskelige og kulturelle faktorer på den digitale agenda i sin rekrutterings- og efteruddannelsesindsats og derved integrere forandring og forankring.
   
Især den øverste ledelse skal lære at gentænke og genopfinde deres organisationer baseret på en kritisk forståelse af, hvilken værdi de skal levere til deres kunder og andre interessenter. Dette kræver indsigt i menneskets natur, forståelse og sociale adfærd og her bør man være nysgerrig på, hvorfor mennesker gør som de gør – eller ikke gør - med teknologien. Ellers er der stor fare for, at teknologiudvikling skaber kundeafvikling!
   
Fordi det i sidste ende er mennesker, der skal fortolke teknologien og dens anvendelse, så begrænser den menneskelige faktor teknologiens potentiale. Selvom f.eks. Big Data kan vise nye mønstre og muligheder, så vælger de fleste at stole på deres erfaring og intuition, og det er med disse briller på at de betragter den nye teknologi – især hvis de ikke forstår principperne for ny teknologi og digitalisering. Potentialet forbliver uløst!
   
På konferencen vil du blive lidt klogere på, hvorfor en succesfuld og kunde-centreret digitaliseringsproces altid starter med den enkeltes mindset! Pernille Rydén er medforfatter til bogen ”Disrupt dit mindset og få succes med Big data”
 
Mød Pernille og en lang række andre speakers på MARCOMP 2018, der er klar til at diskutere vores alles fremtidige Blå Danmark med dig.

Læs mere og tilmeld dig HER.

 

 

 

Arkiv

Januar 2018

Maersk og IBM går sammen om globale blockchain-løsninger

Nyt fiberkabel til USA øger muligheden for flere datacentre

Tre kandidater til Energi- og miljøprisen 2018

Første nye maskinmestre uddannet i Esbjerg

Overkapacitet til affaldsforbrænding indtil 2025

Havn har markant betydning for Kalundborg

Danmark i robot-top-10

Fleksibelt elforbrug giver plads til flere datacentre

Danmark sætter ny rekord i vind

Fjernvarmeprisen falder - indtil videre

Varmeværker får 23 millioner kroner til store varmepumper

Stort potentiale for ny energi til droner

December 2017

Høj risiko for cyberangreb på danske virksomheder

15 mio. kr. til grønnere olie- og gasproduktion i Nordsøen

Nordhavn tester fremtidens fleksible energiløsninger