Forside » Nyheder » Nyheder 

Kun 0,003 procent berettigede klager over elforsyning

 

Man skal ud p√• tredje decimal for at registrere antallet af berettigede klager over det danske elnet. I 2017 har blot 0,003 procent af kunderne oplevet problemer mod 0,004 procent √•ret f√łr.

 

Det danske elnet fungerer s√• godt, at meget f√• kunder og lokale elproducenter klager over ikke at f√• leveret den sp√¶nding p√• 230 Volt plus/minus ti procent, som de har krav p√• if√łlge den g√¶ldende europ√¶iske standard.

 

- Siden 2014 har vi √•r for √•r set et svagt fald i antallet af berettigede klager, siger civilingeni√łr Henrik Hansen fra Dansk Energi p√• baggrund af den √•rlige rundsp√łrge til de danske elnetselskaber.

 

- Solcelleboomet i 2012 og 2013 gav en lille stigning i antallet af klager, men nu har vi fået tilpasset systemet. Nettet fungerer utrolig stabilt, og vi får meget få klager over spændingskvaliteten, siger installationskonsulent Gert Bach Thomsen fra N1, der er et af de ca. 40 danske elnetselskaber.


 
Kunder og elproducenter p√• lavsp√¶ndingsnettet (0,4 kV) kan klage til deres elnetselskab fx, hvis deres lys og lamper blinker, eller hvis deres apparater ikke vil t√¶nde. Klager en kunde, tjekker netselskabet f√łrst hjemmefra, om driften af nettet ser normal ud, eller om der eksempelvis er gang i en renovering af en 60 kV-station med den p√•virkning af de lavere sp√¶ndingsniveauer, det kan give. Hvis der ikke umiddelbart er en god forklaring, sender elnetselskabet typisk en tekniker ud for at m√•le sp√¶ndingen.
 

40 procent berettigede klager

Netselskaberne afviser ca. 60 procent af klagerne som ¬íikke berettigede¬í, enten fordi de officielle krav til sp√¶ndingskvalitet er overholdt, eller fordi kunden selv ¬Ė eksempelvis som ejer af et solcelleanl√¶g eller en vindm√łlle ¬Ė er √•rsag til forstyrrelsen. Ca. 40 procent af klagerne i 2017 var berettigede, viser de data, elnetselskaberne har indberettet til Dansk Energi.

 

 

I alt har Dansk Energi modtaget indberetninger fra elnetselskaber med cirka 2,5 millioner kunder. Det svarer til 74 procent af det samlede antal kunder på landsplan, så det giver et godt billede af situationen, vurderer Henrik Hansen.


- Skaleres de indberettede klager til landsplan, svarer antallet til, at der har været 266 klager over spændingskvaliteten. Heraf var de 107 berettigede, hvilket svarer til, at ca. 0,003 procent af kunderne i 2017 har oplevet problemer med spændingen. I 2016 var andelen på 0,004 procent, fortæller Henrik Hansen.

 

Tynde ledninger på landet

I knap halvdelen af tilf√¶ldene l√łses problemet ganske simpelt ved at √¶ndre trinindstilling p√• en n√¶rliggende 10/0,4 transformerstation eller ved at lade str√łmmen l√łbe en lidt andet vej i distributionsnettet. Lidt over 50 procent af tilf√¶ldene kr√¶ver dyrere vedligehold eller forst√¶rkninger af distributionsnettet.


- Hvis vi tager en 60 kV station ud af drift, kan det godt give lidt problemer med sp√¶ndingen hos nogle af kunderne. Hvis vi f√•r en klage, meddeler vi en tidshorisont til kunden, og hvis det ikke er tilfredsstillende, pr√łver vi at koble om, fort√¶ller Gert Bach Thomsen, der sk√łnner, at sp√¶ndingsklager hvert √•r udl√łser et par h√•ndfulde st√łrre indgreb hos N1. Eksempelvis er nogle √¶ldre kabler p√• landet temmelig tynde, s√• hvis eksisterende/nye kunder bygger nyt hus, kan det udl√łse en netforst√¶rkning.

 

- For lidt over en tredjedel af klagerne er der behov for at forst√¶rke elnettet for at komme klageren i m√łde. I de resterende tilf√¶lde er l√łsningen typisk en justering eller vedligeholdelse af det eksisterende udstyr. P√•bud til kunder, som forstyrrer sine naboer med urimelige p√•virkninger af elnettet, forekommer sj√¶ldent, oplyser Henrik Hansen.

 

I nogle situationer l√łses klagerne n√¶rmest af sig selv. Det er tilf√¶ldet, hvis kunder klager over sp√¶ndingskvaliteten i forbindelse med, at elnetselskaberne er i gang med at h√•ndtere fejl eksempelvis p√• grund af defekte komponenter eller uvejr. N√•r elsystemet vender tilbage til normal drift, vil sp√¶ndingen igen v√¶re reetableret.

 

Danske familier og virksomheder har el i stikkontakterne 99,99 procent af tiden.

 

Kilde: Dansk Energi

 

 

 

Arkiv

Maj 2018

Nyt innovationsnetværk for energiproduktion

Wärtsilä LNGPac passerer 100 ordrer

Scandlines transporterer flere lastbiler

Vedligehold på den holistiske måde

190 års historie er ingen hindring for vækst

PRESSEMEDDELELSE - Danskere vil fjerne plast fra verdenshavene

Nordjylland skal uddanne flere maskinmestre

En rejse med vinden

Nyt bugserfart√łj sejler p√• LNG

Robotteknologi indtager renseanlæg

Stena Line leverer markante gr√łnne resultater

Ny maskinmesterskole på vej i Svendborg

Partikler har frit spil i maskinrummet

Dr√łmmejobbet i f√łrste fors√łg

Danmark skal sikre klimavenlig biomasse