Forside » Nyheder » Nyheder 

Lederens ti ”burde”

 

”Det burde de vide”, og ”jeg burde ikke sige det mere end en gang.” Tænker du ofte sådan om dine medarbejdere? Antagelser, om hvad medarbejderne burde gøre, er ofte kilde til stor frustration hos lederne. Læs ledernes ti mest almindelige antagelser om medarbejderne, og hvordan du undgår, at det fører til frustrationer.

 

Lederens ”burde” er lederens antagelser af eller forestillinger om medarbejderne. Det kan være forestillinger om, hvordan medarbejderne burde løse en opgave, eller at de burde vide, hvordan de undgår at lave fejl.

 

Hvis lederne ikke løsriver sig fra antagelserne om medarbejdere, skaber de et vanskeligt forhold mellem sig selv og medarbejderne. Det kan føre til dårligt arbejdsmiljø, som igen kan udløse konflikter, frustrationer og i værste fald stress.

 

Nøglen til at løsrive sig fra forestillingen, om hvad medarbejderne burde, er at afsløre den.

Her er lederens ti mest problematiske ”burde” og råd til, hvordan du som leder tackler dem.

 

1. Jeg burde kun skulle sige det én gang

Symptom: Du er irriteret, hver gang du skal gentage noget, du allerede har sagt.
 Løsning: Accepter, at gentagelser er en del af jobbet. Gentagelser er en del af jobbet.

Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan du undgår gentagelser, kan du finde inspiration
her.

 

2. De burde vide, hvordan de skal prioritere deres arbejde


Symptom: Du observerer, at dine medarbejdere udfører, hvad du anser for at være unødige opgaver, og du bliver irriteret.
 Løsning: Kommuniker dagligt, hvor dine prioriterer ligger, og hvor du gerne vil have, at dine medarbejdere fokuserer deres energi.

Hvis du gerne vil vide mere om prioriteringer, kan du finde inspiration
her.

 

3. De burde ikke lave fejl


Symptom:
Du anser andre menneskers fejl for at være katastrofale og uacceptable. 
 Løsning: Mennesker, der ikke laver fejl, laver ikke noget. Du skal signalere, at det er i orden at begå fejl, ellers tør medarbejderne ikke bevæge sig ud på ukendt farvand. Derefter skal du sørge for, at dine medarbejdere lærer af deres fejl.

Hvis du gerne vil vide mere om at vende fejl til succeser, kan du finde inspiration
her.

 

4. De burde vide, hvad jeg har brug for


Symptom:
Du er irriteret over, at dine medarbejdere er egoistiske og ignorerer dine behov.

Løsning: Medmindre du har ansat tankelæsere, så er dine medarbejdere nødt til at få fortalt, hvad du har brug for, og hvad du forventer af dem. Lær at bede om det, du gerne vil have.

Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan du kan kommunikere tydligere, kan du finde inspiration her.

 

5. De burde kunne lide mig og værdsætte mig

Symptom: Du bliver såret og føler dig holdt udenfor, hvis en medarbejder ikke behandler dig venligt.

Løsning: Hvis du gerne vil være populær, er lederrollen ikke det rigtige valg. At være leder kræver ofte en villighed til ikke at være populær, da det ellers er svært at udføre dit job.

Hvis du gerne vil vide mere om, hvad lederrrollen indebærer, kan du finde inspiration her.

 

6 De burde vide, at jeg sætter pris på dem

Symptom: Du bryder dig ikke om at skulle anerkende, belønne eller påskønne dine medarbejdere.

Løsning: Det må du se at komme over og starte med at sige tak så ofte som muligt. Påskønnelse er en essentiel del af at være en effektiv leder.

Hvis du gerne vil vide mere om at rose medarbejderne, kan du finde inspiration her.

 

7. De burde kunne enes


Symptom: Du bliver utålmodig, når medarbejdere er uenige. Du anser samarbejdsvanskeligheder for at være latterlige eller barnlige.

Løsning: Det er helt almindeligt, at der opstår uenigheder på en arbejdsplads. Det er dit ansvar at håndtere det. Men de skader arbejdsmiljøet, hvis parterne ikke selv kan løse det.

Hvis du gerne vil vide mere om,hvordan du håndterer konflikter, kan du finde inspiration her.

 

8. De burde ikke udfordre mig

Symptom: Du opfatter forslag, rettelser og ændringer som kritik. Du anser mennesker, der er af en anden opfattelse end dig for at være oprørere.

Løsning: En leder skal acceptere udfordrende medarbejdere som positive bidragsydere og lærer dem, hvordan de kan fremsætte deres forslag på en konstruktiv måde.

Hvis du gerne vil vide mere om at modtage og give kritik, kan du finde inspiration her.

 

9. Jeg burde ikke være nødsaget til at opdrage på medarbejderne

Symptom: Det irriterer dig at skulle drage andre mennesker til ansvar for deres arbejde; du ønsker ofte, at dine medarbejdere ”dog bare ville se at blive voksne”.

Løsning: Selvom det er en nobel ide, så er den urealistisk. Accepter at det at være leder, betyder at være den, der opdrager.

Hvis du gerne vil vide mere om modenhed på arbejdspladsen, kan du finde inspiration her.

 

10. De burde opføre sig ligesom mig

Symptom: Du ser helst, at enhver medarbejder kopierer din adfærd.

Løsning: Vær åben over for andre måder at tænke på og forskellige måder at udføre en arbejdsopgave på.

Hvis du gerne vil vide mere om kreative medarbejdere og hvordan du håndterer dem, kan du finde inspiration her.

Artiklen er lavet på baggrund af bogen "AARRGH!!! Sådan overlever du dit job" af Katherine Crowley og Kathi Elster.

 

Kilde: Lederweb

 

 

 

Arkiv

August 2017

Mærsk sælger Maersk Oil til franske Total for 47 milliarder kroner

Russisk ordre til MAN Diesel & Turbo og AKA

Verdens største sejlskib - med dieselelektrisk hjælpemotor

Coop skifter til LED-belysning

Ansvaret skal tilbage til skibene

Indvielse af ny maskinmester-campus i Esbjerg

Alphabox skal finde motorens svageste led

Varmt spildevand muliggør stort varmepumpeanlæg

Tuco Marine leverer højtryks-spulebåd til Norge

DONG Energy sælger 50 procent af Borkum Riffgrund 2

Værdifulde råstoffer kan skabes af restprodukter

DNV GL udfører første offshore droneinspektion

Juli 2017

OSK-ShipTech A/S skriver kontrakt med Færgeselskabet Læsø

Teknologisk Institut godkendt som CEN Heat Pump KEYMARK testinstitut

Færger slår fly