Forside » Nyheder » Nyheder 

M/F Berlin tildeles Shippax Award

Scandlines’ nye hybridfærge M/F Berlin modtager årets Shippax Award.

 

PĂĄ den ĂĄrlige Ferry Shipping Conference modtog Scandlines igen den anerkendte Shippax Award.

I 2014 fik Scandlines tildelt Shippax-prisen for omstillingen af M/F Prinsesse Benediktes dieselelektriske fremdriftssystem til det banebrydende hybridsystem. I år modtager Scandlines igen prisen som anerkendelse for rederiets nye moderne hybridfærge M/F Berlin.

I maj og december 2016 indsatte Scandlines to nye færger på ruten Gedser-Rostock. For første gang i rutens historie blev der designet to færger specielt til ruten, da Scandlines også havde et ønske om at give kunderne en helt anden maritim oplevelse om bord samt øge effektiviteten af driften.

I forbindelse med udviklingen af skibene gjorde Scandlines et stort arbejde for at optimere skrog og fremdrivning for at forbedre ydelsen på lavt vand, manøvredygtighed og brændstoføkonomi.

De to nye færger drives af Scandlines' hybridsystem, der kombinerer brugen af dieselgenerator og batteriinstallation. Hybridsystemet sørger for, at dieselmotoren udnytter brændstoffet mere effektivt samtidig med, at der er en redundant strømforsyning, hvis en dieselmotor skulle stoppe utilsigtet. Sammen med andre optimeringstiltag er færgernes brændstofforbrug blevet reduceret til næsten en tredjedel per overfart per bil sammenlignet med de hidtidige færger på ruten.

I færgens passagerområder er design og interiør inspireret af natur og landskaber, og i de store, lyse rum venter der kunden en fantastisk udsigt ud over havet. I Scandlines Buffet forrest i skibet er der over 300 siddepladser, det samme er tilfældet i foodXpress cafeteria, der ligger midt i skibet og har direkte adgang til den store og moderne Onboardshop. På øverste dæk ligger BerlinXpresso, der er indrettet i strandens farver og har direkte udgang til det åbne dæk.

En uafhængig jury bestående af dedikerede eksperter inden for skibsfart udvælger vinderen af Shippax Award, og prisen anses derfor for at være den fineste inden for den kombinerede færge-, ro-ro- og krydstogtsbranche.

"Scandlines er stolt over, at færgebranchens anerkendte organisation har valgt at tildele M/F Berlin denne fornemme pris. Juryen fremhævede især vores valg af hybridsystem, Berlins optimerede skrog og det unikke og moderne design i passagerområderne," siger CCO hos Scandlines, Morten Haure-Petersen.

M/F Berlin og søsterfærgen M/F Copenhagen blev færdiggjort på værftet FAYARD A/S. Det franske arkitektfirma AIA architects stod for design og interiør af passagerområderne.

 

 

 

Arkiv

August 2017

Mærsk sælger Maersk Oil til franske Total for 47 milliarder kroner

Russisk ordre til MAN Diesel & Turbo og AKA

Verdens største sejlskib - med dieselelektrisk hjælpemotor

Coop skifter til LED-belysning

Ansvaret skal tilbage til skibene

Indvielse af ny maskinmester-campus i Esbjerg

Alphabox skal finde motorens svageste led

Varmt spildevand muliggør stort varmepumpeanlæg

Tuco Marine leverer højtryks-spulebåd til Norge

DONG Energy sælger 50 procent af Borkum Riffgrund 2

Værdifulde råstoffer kan skabes af restprodukter

DNV GL udfører første offshore droneinspektion

Juli 2017

OSK-ShipTech A/S skriver kontrakt med Færgeselskabet Læsø

Teknologisk Institut godkendt som CEN Heat Pump KEYMARK testinstitut

Færger slår fly