Forside » Nyheder » Nyheder 

Mærsk køber 2 nye olieboreskibe for 6,7 mia.

 

Mærsk-koncernens selskab Maersk Drilling indgår aftale om at få bygget to olieboreskibe til dybt vand. Skibene skal bygges hos Samsung Heavy Industries i Sydkorea, fremgår det af en meddelelse fra Maersk Drilling.

De to boreskibe, der ventes leveret i midten af 2014, vil i alt koste omkring 6,7 milliarder kroner.

- Det er vores ambition at blive en af de førende aktører inden for boring på særligt dybt vand. Denne ordre er endnu et vigtigt skridt for at tage en større del af dette attraktive marked, siger Claus V. Hemmingsen, direktør i Maersk Drilling.

Meget at hente i dybet

Han ser et stærkt marked for boreudstyr på dybt vand, da den globale efterspørgsel efter olie er stigende, mens produktionen fra modne oliefelter er aftagende.

- Det betyder, at omkring seks gange den nuværende produktion i Saudi-Arabien skal findes i løbet af 20-25 år. Det vil skabe en solid vækst i efterspørgslen efter boreydelser. Den vigtigste del af denne vækst vil ske på nye områder som dybvandsområdet, siger Claus V. Hemmingsen.

De to boreskibe vil være af samme type som to boreskibe, der blev sat i ordre i april. De er 228 meter lange og kan arbejde på vanddybder på op til 3,6 kilometer. De kan foretage olieboringer ned til sammenlagt over 12 kilometers under skibet.

kilde: www.epn.dk og Ritzau

 

 

 

Arkiv

December 2017

Kan maritime virksomheder skabe værdi af deres digitaliseringsanstrengelser?”

Batterier kan blive de nye spidslastværker

Målet bør være 55 procent vedvarende energi i 2030

Minister til Energikonferencen 2018

To maskinmestre, klar arbejdsfordeling

Nyt netværk for maskinmestre, der arbejder med Asset Management

Fra problemløsning til pædagogisk sikkerhed

Insatech udvikler fremtidens måleløsninger

Første overdækkede renseanlæg står klart

Brug for international regulering af autonome skibe

Erhvervsudvikling på Fyn

Sig Varmeværk sænker varmeprisen med varmepumpe

Danmark har verdens bedste energisystem

ME-GI og ME-LGI dual-fuel-motorer når 100.000 driftstimer

Stort potentiale i energioptimering af skibe og bygninger