Forside » Nyheder » Nyheder 

MAN Diesel & Turbo og Hyundai udvikler dual-fuel-motor til LPG

MAN Diesel & Turbo og Hyundai ved underskrivelsen af aftalen om nye totakts-dual-fuel-LPG-motorer.

 

For at imødekomme de øgede emissionskrav til skibsfarten har MAN Diesel & Turbo indgået en samarbejdsaftale med Hyundai om at udvikle en ny totakts ME-LGIP-motor.
 
MAN Diesel & Turbo og Hyundai Heavy Industries Engine & Machinery Division har underskrevet et Memorandum of Understanding om udvikling og produktion af MAN B & W ME-LGIP dual-fuel-motorer. Hermed vil Hyundai kunne levere LPG-drevne totakts-skibsmotorer.
 
- MAN Diesel & Turbo har tidligere oplevet stærk markedsinteresse for at bruge LPG som brændstof om bord på LPG-skibe, men andre maritime segmenter er også begyndt at undersøge denne mulighed som en generel tendens, der vokser, siger Bjarne Foldager, Vice President Sales & Promotion, Two-Stroke Business hos MAN Diesel & Turbo.
 
- LPG har stort potentiale som brændstof, da det ikke indeholder svovl, er bredt tilgængeligt og let at bunkre. Det bliver derfor et stadig mere attraktivt alternativ til andre brændstoffer med lavt svovlindhold. Vi har en lang tradition for teknisk samarbejde med vores licenshavere, og vi glæder os til at samarbejde med Hyundai om dette spændende projekt, tilføjer han.
 
Med samarbejdet er LPG nu tilføjet listen over miljøvenlige brændstoffer, der kan drive MAN Diesel & Turbos portefølje af totaktsmotorer, der er tilgængelige fra alle licenstagere. MAN Diesel & Turbo forventer, at ME-LGIP-installationen om bord på et handelsskib er ekstremt konkurrencedygtig prismæssigt sammenlignet med andre brændstoftyper.
 

LPG uden store investeringer

På grund af de stadig strengere emissionsgrænser har mange redere, som driver LPG-skibe, opfordret MAN Diesel & Turbo til at udvikle en LPG-motor, der kunne fremdrive LPG-skibe på den mest funktionelle, praktiske og økonomiske måde ved at bruge lidt af den LPG, som allerede er om bord.
 
LPG er et yderst miljøvenligt brændstof, der er i samme klasse som LNG, og en LPG-motor vil reducere emissionerne betydeligt, hvilket gør det muligt for skibe at opfylde IMO’s SOx-emissionsregler, der træder i kraft globalt fra 2020.
 
LPG’s fremtid som brændstof til skibsfarten er også begunstiget af, at det ikke kræver så stor en investering i infrastruktur til bunkring i modsætning til andre typer gas. Derfor forventer MAN Diesel & Turbo en stærk efterspørgsel efter LGIP-motorer til meget store gasskibe (VLGC’er) og kystfartøjer.
 

Om MAN Diesel & Turbo

Med hovedsæde i Augsburg, Tyskland, er MAN Diesel & Turbo SE verdens førende leverandør af store diesel- og gasmotorer. Virksomheden beskæftiger cirka 15.000 medarbejdere på mere end 100 internationale lokationer, primært i Tyskland, Danmark, Frankrig, Schweiz, Tjekkiet, Indien og Kina. Virksomhedens produktportefølje omfatter totakts- og firetaktsmotorer til marine og stationære applikationer, turboladere og propeller samt gas- og dampturbiner, kompressorer og kemiske reaktorer. Udbuddet af tjenester afrundes af komplette løsninger som maritime fremdrivningssystemer, kraftværker og turbomaskineri til olie- og gas- samt procesindustrien. Kunderne får verdensomspændende eftersalgsservice, der markedsføres under MAN PrimeServ-brandet.

 

 

 

 

Arkiv

Februar 2018

Danmark skal hjælpe oliestat med at blive verdens grønne duks

EUs energimål kan åbne døren for dansk erhvervsliv

ESVAGTs nyeste ERRV har fået hyre i Nordsøen

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Maersk afviser mandskabsløse containerskibe

Fire nye skibe skal sejle pĂĄ metanol

Britiske ministre anklager Rusland for cyberangreb pĂĄ Maersk Line

Data sætter ekstra skub i den grønne omstilling

En fabrik lukker og en ny ĂĄbner

Stena Lines nye superfærger tager form

Mølleproducent valgt til verdens største havmøllepark

Grænseværdi for nitrat i drikkevand er under pres

Overskudsvarme anvendes til køling hos Scandlines

Som selvstændig sætter man sin egen standard

Rederierne bør gå forrest