Forside » Nyheder » Nyheder 

ME-GI og ME-LGI dual-fuel-motorer nĂĄr 100.000 driftstimer

MAN Diesel & Turbos dual-fuel-motorer ME-GI (Gas Injection) og ME-LGI (Liquid Gas Injection) har nĂĄet tilsammen 100.000 driftstimer hos Teekay Gas.

 
Teekay Gas, et datterselskab af Teekay Corporation, er den reder, som har bestilt det største antal ME-GI-motorer, og der er aktuelt otte motorenheder om bord på fire af Teekays fartøjer - med yderligere ME-GI-ordrer på vej. Nu har motorerne nået tilsammen 100.000 driftstimer, og 80 procent af driftstiden har Teekays ME-GI motorer anvendt LNG som brændsel.
 
Teekay var tidligt i gang med ME-GI konceptet og begyndte oprindeligt at kigge pĂĄ dual-fuel teknologien i den Vancouver-baserede strategiske udviklingsafdeling i november 2012.
 
Graham Cattley, teknisk chef for projekter hos Teekay Gas, deltog i det ĂĄrlige ME-GI operatørforum, der blev afholdt i november 2017 af MAN Diesel & Turbos Low Speed ​​Business Unit i København og talte om erfaringerne med dual-fuel-motoren.
 
- Den største fordel er skibets økonomi. Der er et meget lavt brændstofforbrug sammenlignet med konkurrerende motordesign, og motoren opfylder også emissionsreglerne, når vi anvender såvel gas som olie. Med ME-GI undgår vi også problemet med metanslip, så vi er godt forberedt til fremtidige emissionsregler, fortalte han.
 
Teekays oplevelse har været, at ME-GI fungerer lige så godt på gas som på olie, og rederiet har ikke oplevet store forskelle mellem brændstofferne i kraftigt vejr eller oplevet problemer med forskellige gaskvaliteter, forbrænding eller knocking (bankelyde).

 

Torben Spirit er en 173.400 m3 LNG-carrier drevet af to 5G70ME-GI-motorer.

Torben Spirit er en 173.400 m3 LNG-carrier drevet af to 5G70ME-GI-motorer.

 

 Graham Cattley tog ogsĂĄ stilling til spørgsmĂĄlet om tidlig anvendelse af ME-GI og sagde:

- Da det første skib blev taget i brug, var der selvfølgelig begyndervanskeligheder. Der er altid en risiko forbundet med ny teknologi, men vi vidste også, at MAN Diesel & Turbo var længst fremme med design og udvikling af disse motorer, så det gav os tillid.
 
Han roste den tekniske support, som Teekay har modtaget fra MAN Diesel & Turbo siden starten, og kommenterede de efterfølgende ændringer, der er sket siden de første motorversioner. Som et eksempel nævnte Cattley, at MAN Diesel & Turbo har justeret på ME-GI-motorernes fuel boostere med en efterfølgende reduktion i forbruget af pilot-fuel på mindst 1 ton per døgn.
 
- Det er meget spændende at være med i udviklingen af MEGI-motorerne og meget lærdom er høstet. Hvis man vil være markedsledende, bliver man nødt til at løbe nogle risici, og vi har ønsket fartøjer med det bedste brændstofforbrug. Vi vurderede, at MEGI var det bedste valg på det tidspunkt, sagde han videre.


 

 

 

Arkiv

December 2017

Kan maritime virksomheder skabe værdi af deres digitaliseringsanstrengelser?”

Batterier kan blive de nye spidslastværker

Målet bør være 55 procent vedvarende energi i 2030

Minister til Energikonferencen 2018

To maskinmestre, klar arbejdsfordeling

Nyt netværk for maskinmestre, der arbejder med Asset Management

Fra problemløsning til pædagogisk sikkerhed

Insatech udvikler fremtidens måleløsninger

Første overdækkede renseanlæg står klart

Brug for international regulering af autonome skibe

Erhvervsudvikling pĂĄ Fyn

Sig Varmeværk sænker varmeprisen med varmepumpe

Danmark har verdens bedste energisystem

ME-GI og ME-LGI dual-fuel-motorer nĂĄr 100.000 driftstimer

Stort potentiale i energioptimering af skibe og bygninger