Forside » Nyheder » Nyheder 

Millioner til fiskeri i piratfarvand

 

Danmarks Rederiforening vil give de somaliske pirater, der hærger i Aden-bugten ud for Somalias kyst et alternativ til pirateriet. De skal i stedet have hjælp til at blive fiskere. Idéen er enkel, hvis man spørger Jacob Johannsen, der står bag projektet.

- Hvis du nu får piraterne til at fiske i stedet for, så bagmændene ikke har nogen til at være pirater for sig, så kan det løse nogle grundlæggende problemer, siger han til Radio24syv.

Foreløbig hjælper rederne lokalbefolkningen på Somalias kyst med råd til effektivt fiskeri. Danmarks Rederiforenings vicedirektør, Jan Hansen, påpeger, at det dog fortsat er nødvendigt, at NGO'er og vestlige stater står for udviklingsarbejdet i området.

- Det skal også til, for det er klart, at de her somaliere skal have noget andet at leve af end at være pirater, siger han.

Rederiforeningen poster 20-25 millioner i projektet med at gøre piraterne til fiskere. Det er et lille beløb i forhold til de omkring 1,5 milliarder kroner om året, rederierne bruger på at beskytte og sikre skibe.

Beskyttelsen er nødvendig, men man får ifølge Jan Hansen ikke bugt med piraterne, hvis man ikke laver nye tiltag.

- Det er ikke nok at beskytte sig ude til søs. Det er vi gode til, men vi er nødt til at gå nye veje, for det her problem skal løses på land, siger han.

EU Navfor, som er det europæiske samarbejdes flådestyrke i området, oplyser, at piraternes hærgen har kostet 60 gidsler livet indtil videre. Siden flådestyrken startede sit arbejde i 2008, har 2317 mennesker siddet som gidsler hos piraterne.

Kilde: www.epn.dk

 

 

 

 

Arkiv

Februar 2018

Danmark skal hjælpe oliestat med at blive verdens grønne duks

EUs energimål kan åbne døren for dansk erhvervsliv

ESVAGTs nyeste ERRV har fået hyre i Nordsøen

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Maersk afviser mandskabsløse containerskibe

Fire nye skibe skal sejle på metanol

Britiske ministre anklager Rusland for cyberangreb på Maersk Line

Data sætter ekstra skub i den grønne omstilling

En fabrik lukker og en ny åbner

Stena Lines nye superfærger tager form

Mølleproducent valgt til verdens største havmøllepark

Grænseværdi for nitrat i drikkevand er under pres

Overskudsvarme anvendes til køling hos Scandlines

Som selvstændig sætter man sin egen standard

Rederierne bør gå forrest