Forside » Nyheder » Nyheder 

Næste stop: Australien

Fra maskinchefens station på broen overvåges og kontrolleres maskinerne under overfarten.

 

Som led i MMT-uddannelsen er Nichlas H√łjgaard Thomsen ved at udvikle en ny platform til videndeling til sin arbejdsgiver Molslinjen. N√¶ste stop er Australien som tilsynsf√łrende p√• nybyggeri af en hurtigf√¶rge.

Tidligere brugte Nichlas Thomsen meget af sin fritid på vej ned ad smattede skovstier på mountainbike, til vands som kitesurfer, på landevejscyklen, på offroad-motorcyklen eller i fitnesscentret. Den fysiske afkobling fra jobbet som maskinmester hos Molslinjen har altid været en vigtig del af hans livsstil.

¬ĽP√• grund af vores vagtturnus har vi som sejlende maskinmestre hos Molslinjen cirka 15-18 fridage per m√•ned, s√• der har v√¶ret god tid til at dyrke mine fritidsinteresser, som altid har fyldt meget,¬ę fort√¶ller Nichlas Thomsen.

Men for to et halvt år siden begyndte han at overveje, om fritiden måske alligevel skulle bruges til noget andet og mere end at brænde adrenalin, kalorier og oktan af.

¬ĽSiden jeg blev maskinmester, er jeg blevet mere og mere optaget af ledelsesdelen af vores fag. Jeg har tidligere undervist p√• skoleskibet Georg Stage, hvor jeg ogs√• fungerede som coach, og her fik jeg for alvor interesse for at arbejde mere med ledelse,¬ę fort√¶ller han.

Han overvejede at l√¶se videre til maskiningeni√łr, men vurderede, at det ville blive en uddannelse, hvor han prim√¶rt ville blive dygtigere teknisk, men ikke ville f√• mere ledelse og HR ind i sine kompetencer.

¬ĽN√•r man kun arbejder med teknik, kan arbejdet godt blive lidt forudsigeligt. Mennesker derimod rummer en uforudsigelighed, der giver opgaverne en ekstra dimension, og her st√•r man som maskinmester med begr√¶nsede foruds√¶tninger fra uddannelsen. Derfor var jeg p√• udkig efter en uddannelse, hvor jeg kan koble ledelse med teknik, s√• man er bedre rustet til at h√•ndtere denne ekstra dimension,¬ę siger Nichlas Thomsen, som tidligere har taget en merkonomuddannelse.

Ledelse og teknik

Han unders√łgte markedet for forskellige MBA-uddannelser, som han vidste, at Den Danske Maritime Fond tidligere har st√łttet.

¬ĽDa jeg fandt frem til MMT-uddannelsen og havde bes√łgt studiet p√• Aalborg Universitet, var jeg ikke i tvivl. Det var den uddannelse, hvor jeg kunne kombinere ledelse og teknik,¬ę siger Nichlas Thomsen.

Han fik et tilsagn fra Molslinjen om, at han kunne passe MMT-uddannelsen ind i sit vagtskema og oveni kom ogs√• √łkonomisk st√łtte fra Den Danske Maritime Fond.

¬ĽS√• var der ingen vej tilbage. Jeg vidste, det ville blive en stor udfordring. Men store udfordringer er ogs√• den m√•de, man flytter sig p√• kompetencem√¶ssigt,¬ę siger han.

Nichlas Thomsen blev f√¶rdiguddannet maskinmester i 2007. Hans f√łrste job var hos Force Technology, men det blev hurtigt for meget skrivebordsarbejde for en nyuddannet maskinmester. Derfor blev han f√łrst freelance energikonsulent og siden sejlende maskinmester. Han har sejlet for DFDS og p√• skoleskibet Georg Stage, inden han i 2013 kom til Molslinjen, hvor han i dag sejler som maskinmester p√• Aarhus-Odden-ruten med hurtigf√¶rgen Express 2.

P√• hurtigf√¶rgerne er en af udfordringerne, at alle motorer skal bruges - p√• hver overfart. Derfor k√łrer der vedligehold og reparationer hver nat, n√•r f√¶rgerne ligger i Aarhus Havn. Under overfarten skal Nichlas Thomsen derfor foretage runderinger og notere de opgaver, der skal l√łses om natten, n√•r f√¶rgerne ligger ved kaj, og et hold af h√•ndv√¶rkere og teknikere g√•r om bord.

¬ĽN√•r maskinmestrene har dagvagt, sejler vi med f√¶rgerne og har det tekniske ansvar, men vi skruer sj√¶ldent p√• tingene under en overfart. N√•r vi har nattevagt, er vi blandt andet arbejdsledere for de folk, som kommer om bord og foretager reparationer, service og vedligehold,¬ę siger Nichlas Thomsen.

Læs hele artiklen her.

 

Nichlas Thomsen pŚ kajen i Aarhus med Express 1 i baggrunden under ankomstmanÝvre.

Nichlas Thomsen p√• kajen i Aarhus med Express 1 i baggrunden under ankomstman√łvre.

 

 

Arkiv

April 2018

Jylland sidder på energijobs

Kun 0,003 procent berettigede klager over elforsyning

Energien bliver gr√łnnere - nogle √•r endnu

Apple og Google sluger gr√łn energi

MARTEC i nyt samarbejde med TECHCOLLEGE

Verdens st√łrste havm√łlle sat i drift

El-kabel med g√łgeunge-effekt

Verdens f√łrste LNG-drevne bulk carrier

VVS-autorisation for maskinmestre ved siden af jobbet

Global vækst gennem uddannelse

SerEnergy leverer gr√łnne br√¶ndselsceller

Har du styr på dine kritiske målinger?

LIND√ė port of ODENSE udbygger havnen

Stor stigning i det gr√łnne energiforbrug

Industriklynge med synergi