Forside » Nyheder » Nyheder 

Næste stop: Australien

Fra maskinchefens station pĂĄ broen overvĂĄges og kontrolleres maskinerne under overfarten.

 

Som led i MMT-uddannelsen er Nichlas Højgaard Thomsen ved at udvikle en ny platform til videndeling til sin arbejdsgiver Molslinjen. Næste stop er Australien som tilsynsførende på nybyggeri af en hurtigfærge.

Tidligere brugte Nichlas Thomsen meget af sin fritid på vej ned ad smattede skovstier på mountainbike, til vands som kitesurfer, på landevejscyklen, på offroad-motorcyklen eller i fitnesscentret. Den fysiske afkobling fra jobbet som maskinmester hos Molslinjen har altid været en vigtig del af hans livsstil.

»På grund af vores vagtturnus har vi som sejlende maskinmestre hos Molslinjen cirka 15-18 fridage per måned, så der har været god tid til at dyrke mine fritidsinteresser, som altid har fyldt meget,« fortæller Nichlas Thomsen.

Men for to et halvt år siden begyndte han at overveje, om fritiden måske alligevel skulle bruges til noget andet og mere end at brænde adrenalin, kalorier og oktan af.

»Siden jeg blev maskinmester, er jeg blevet mere og mere optaget af ledelsesdelen af vores fag. Jeg har tidligere undervist på skoleskibet Georg Stage, hvor jeg også fungerede som coach, og her fik jeg for alvor interesse for at arbejde mere med ledelse,« fortæller han.

Han overvejede at læse videre til maskiningeniør, men vurderede, at det ville blive en uddannelse, hvor han primært ville blive dygtigere teknisk, men ikke ville få mere ledelse og HR ind i sine kompetencer.

»Når man kun arbejder med teknik, kan arbejdet godt blive lidt forudsigeligt. Mennesker derimod rummer en uforudsigelighed, der giver opgaverne en ekstra dimension, og her står man som maskinmester med begrænsede forudsætninger fra uddannelsen. Derfor var jeg på udkig efter en uddannelse, hvor jeg kan koble ledelse med teknik, så man er bedre rustet til at håndtere denne ekstra dimension,« siger Nichlas Thomsen, som tidligere har taget en merkonomuddannelse.

Ledelse og teknik

Han undersøgte markedet for forskellige MBA-uddannelser, som han vidste, at Den Danske Maritime Fond tidligere har støttet.

»Da jeg fandt frem til MMT-uddannelsen og havde besøgt studiet på Aalborg Universitet, var jeg ikke i tvivl. Det var den uddannelse, hvor jeg kunne kombinere ledelse og teknik,« siger Nichlas Thomsen.

Han fik et tilsagn fra Molslinjen om, at han kunne passe MMT-uddannelsen ind i sit vagtskema og oveni kom også økonomisk støtte fra Den Danske Maritime Fond.

»Så var der ingen vej tilbage. Jeg vidste, det ville blive en stor udfordring. Men store udfordringer er også den måde, man flytter sig på kompetencemæssigt,« siger han.

Nichlas Thomsen blev færdiguddannet maskinmester i 2007. Hans første job var hos Force Technology, men det blev hurtigt for meget skrivebordsarbejde for en nyuddannet maskinmester. Derfor blev han først freelance energikonsulent og siden sejlende maskinmester. Han har sejlet for DFDS og på skoleskibet Georg Stage, inden han i 2013 kom til Molslinjen, hvor han i dag sejler som maskinmester på Aarhus-Odden-ruten med hurtigfærgen Express 2.

På hurtigfærgerne er en af udfordringerne, at alle motorer skal bruges - på hver overfart. Derfor kører der vedligehold og reparationer hver nat, når færgerne ligger i Aarhus Havn. Under overfarten skal Nichlas Thomsen derfor foretage runderinger og notere de opgaver, der skal løses om natten, når færgerne ligger ved kaj, og et hold af håndværkere og teknikere går om bord.

»Når maskinmestrene har dagvagt, sejler vi med færgerne og har det tekniske ansvar, men vi skruer sjældent på tingene under en overfart. Når vi har nattevagt, er vi blandt andet arbejdsledere for de folk, som kommer om bord og foretager reparationer, service og vedligehold,« siger Nichlas Thomsen.

Læs hele artiklen her.

 

Nichlas Thomsen pĺ kajen i Aarhus med Express 1 i baggrunden under ankomstmanřvre.

Nichlas Thomsen på kajen i Aarhus med Express 1 i baggrunden under ankomstmanøvre.

 

 

Arkiv

December 2017

Kan maritime virksomheder skabe værdi af deres digitaliseringsanstrengelser?”

Batterier kan blive de nye spidslastværker

Målet bør være 55 procent vedvarende energi i 2030

Minister til Energikonferencen 2018

To maskinmestre, klar arbejdsfordeling

Nyt netværk for maskinmestre, der arbejder med Asset Management

Fra problemløsning til pædagogisk sikkerhed

Insatech udvikler fremtidens måleløsninger

Første overdækkede renseanlæg står klart

Brug for international regulering af autonome skibe

Erhvervsudvikling pĂĄ Fyn

Sig Varmeværk sænker varmeprisen med varmepumpe

Danmark har verdens bedste energisystem

ME-GI og ME-LGI dual-fuel-motorer nĂĄr 100.000 driftstimer

Stort potentiale i energioptimering af skibe og bygninger