Forside » Nyheder » Nyheder 

Ny deltagerrekord ved maskinmestrenes erhvervskonference Ajour

 

1.800 deltagere på maskinmestrenes erhvervskonference Ajour 2015 i Odense Congress Center. Maskinmestrenes Forening har netop rundet 12.000 medlemmer – og professionen har fuld beskæftigelse.

Maskinmesterprofessionen oplever i disse år en rekordhøj søgning til uddannelsen med mere end 3.000 studerende. Maskinmestrenes Forening har netop rundet 12.000 medlemmer, og ledigheden svarer til 135 fuldtidsledige, hvilket i realiteten er fuld beskæftigelse. Sådan lød det ved åbningen af Ajour 2015, maskinmestrenes årlige erhvervskonference i Odense Congress Center.

»Tidens måske største globale udfordring er fremtidens energi, og det gør ledelse, teknologi og innovation mere aktuel end nogensinde. Den udfordring befinder vi os som maskinmestre midt i. Og det er den udfordring, som er med til at skabe rammerne for maskinmestrenes erhvervskonference: Hvordan får vi mere gang i væksten? Hvor skal energien til væksten komme frem i fremtiden? Og hvordan udnytter vi energien mere effektivt,« sagde Per Jørgensen, formand for Maskinmestrenes Forening, ved åbningen af den 15. og hidtil største udgave af Ajour.

Ajour 2015 har samlet ca. 1.800 deltagere, hvilket er rekord. På erhvervskonferencen er der desuden 170 virksomhedsudstillere og 44 faglige oplæg inden for Management and Technology.

De mange virksomhedsudstillere kommer på Ajour for at møde maskinmestre, som er tekniske ledere med budget- og beslutningsansvar inden for offshore, søfart og den maritime industri, forsyning med el, vand og varmebyggeri- og anlæg samt service og rådgivning.

Væksten kommer
Åbningstaler på Ajour 2015 var Thomas S. Knudsen, CEO, MAN Diesel & Turbo, Danmark, og desuden formand for den maritime industris brancheorganisation, Danske Maritime. Han talte om betingelserne for vækst i Danmark.

»Væksten kommer. Udfordringen er, hvordan vi i Danmark får vores del af kagen,« sagde Thomas S. Knudsen blandt andet i sit oplæg til de mange forsamlede maskinmestre.

Væksten kommer i kraft af et globalt stigende befolkningstal og et stort ønske i de mindre udviklede egne af verden om at opnå større velstand og velfærd. Det kræver verdenshandel og transport af varer. Halvdelen af verdens varetransport foretages til søs med skibsmotorer, som er designet og udviklet i Danmark hos MAN Diesel & Turbo. I det hele taget bidrager den danske maritime sektor markant til den globale søfart, hvilket ikke mindst skyldes et fremragende samarbejde mellem de forskellige danske maritime udstyrsproducenter.

Hos MAN Diesel & Turbo er ansat over 300 maskinmestre.
»Der skal uddannes flere maskinmestre. Det er en fremragende uddannelse. Men det er vigtigt, at uddannelsen opdateres og kan leve op til fremtidens teknologiske udfordringer. Blandt andet når det gælder udviklingen af skibsmotorer og de nye brændstoffer som skal anvendes. Vi ser også krav til nye miljøteknologier, som gør fremtidens skibsfart mere teknologisk kompleks. De skærpede krav skal maskinmestre kunne håndtere ved at uddannelsen er i stadig udvikling. Så kan vi bruge endnu flere maskinmestre i fremtiden,« sagde Thomas S. Knudsen.

Se video fra åbning her: 
https://youtu.be/tRW-bbJV5Sk




Per Jørgensen, formand for Maskinmestrenes Forening, åbner
erhvervskonferencen Ajour 2015.


Op mod 1.800 deltagere er samlet til Ajour 2015 i Odense.

 

 

 

Arkiv

Juni 2017

Fremtidens transportmarked

EU godkender støtte til konvertering af Asnæsværket

God proces sparer energi i bygninger

Fjernvarme falder til ny rekordlav pris

Ny dansk opfindelse renser vand med sollys

MARTEC godkendt til alle GWO-kurser

Danmark bliver vært for stor international maritim konference

Søfarende med virtual reality

Danbor bliver til Norsea

Maskinmestre skal have fleksible tilbagetræknings-muligheder

Dansk-tysk aftale åbner for større handel med strøm

Maritimt vækstteam får 25 millioner kroner om bord

Fjernvarmen investerer i 900 km nye rør

Brønderslev etablerer unik energiproduktion

Genanvendelse af affald stiger