Forside » Nyheder » Nyheder 

Nye DFDS-fragtskibe løfter energieffektiviteten

Den nye type DFDS Ro-Ro-fragtskib som leveres i begyndelsen af 2018 til rutefart på Nordsøen.

 

Ny motorteknologi spiller en vigtig rolle i reduktion af udledninger pĂĄ bĂĄde havet og ved kajen for to nye DFDS Ro-Ro fragtskibe.

 

To DFDS-nybygninger er designet til at leve op til de nyeste miljøbestemmelser, og det sker med hjælp fra blandt andet akselgeneratorer fra ABB, som løfter skibenes energieffektivitet. To akselgeneratorer installeres på hver af Ro-Ro fragtskibene, hvilket gør, at hovedmotorerne opererer på et bredere, mere optimalt hastighedsområde. Akselgeneratorsystemet får drivkraften fra hovedmotorerne, og derved øges sikkerheden, hvis der skulle være fejl på hjælpemotoren. Skibenes hovedmotorer bliver også turboladet med ABB's nyeste teknologi.

 

Ved at bruge en alternativ energikilde tillader akselgeneratoren optimering af hovedmotorerne og justering af stigning på propellerne - uanset skibets hastighed. Ved at tilføje belastningen til hovedmotoren forbedres den overordnede brændstoføkonomi. Systemet bliver skræddersyet til skibene, som vil komme i drift i Nordsøen.

 

Akselgenerator-systemet gør det også muligt for skibene at tage hensyn til lokalsamfundet og miljøet, når de kommer i havn, da det kan kombineres med shore-to-ship forsyning. Det betyder, at skibet kan lukke for hjælpemotorerne ved kajen, hvilket igen mindsker udslip og vibrationer.

 

To high-performance A270-L turbochargers til totaktsmotorer er blevet valgt til hvert skib, hvilket reducerer brændstofforbruget og derigennem mindsker udslip yderligere. Til de typiske krav på langsomtgående skibsmotorer tilbyder turbochargers en større fleksibilitet på motordrift: høj trykjustering til del- eller lavlast og designet til den højeste effektivitet ved langsom og ultra-langsom sejlads.

 

Juha Koskela, administrerende direktør for ABB's Marine & Ports, siger:

"Effektivitet og sikkerhed er hjørnestenene i søfartsindustrien, og vores akselgeneratorer indfører dette på begge DFDS-skibe. Det er ikke kun en miljøvenlig teknologi, det er også en meget rentabel teknologi."

 

De to Ro-Ro'er med 6.700 lane meter kapacitet er de største fragtskibe nogensinde, der bygges til DFDS. Skibene bygges på Jinling Shipyard i Kina med levering i begyndelsen af 2018 - med en option på yderligere fire fartøjer.

 

 

 

Arkiv

August 2017

Russisk ordre til MAN Diesel & Turbo og AKA

Verdens største sejlskib - med dieselelektrisk hjælpemotor

Coop skifter til LED-belysning

Ansvaret skal tilbage til skibene

Indvielse af ny maskinmester-campus i Esbjerg

Alphabox skal finde motorens svageste led

Varmt spildevand muliggør stort varmepumpeanlæg

Tuco Marine leverer højtryks-spulebåd til Norge

DONG Energy sælger 50 procent af Borkum Riffgrund 2

Værdifulde råstoffer kan skabes af restprodukter

DNV GL udfører første offshore droneinspektion

Juli 2017

OSK-ShipTech A/S skriver kontrakt med Færgeselskabet Læsø

Teknologisk Institut godkendt som CEN Heat Pump KEYMARK testinstitut

Færger slår fly

Turboladere fra ABB om bord på Kinas største containerskibe