Forside » Nyheder » Nyheder 

Nye DFDS-fragtskibe løfter energieffektiviteten

Den nye type DFDS Ro-Ro-fragtskib som leveres i begyndelsen af 2018 til rutefart på Nordsøen.

 

Ny motorteknologi spiller en vigtig rolle i reduktion af udledninger pĂĄ bĂĄde havet og ved kajen for to nye DFDS Ro-Ro fragtskibe.

 

To DFDS-nybygninger er designet til at leve op til de nyeste miljøbestemmelser, og det sker med hjælp fra blandt andet akselgeneratorer fra ABB, som løfter skibenes energieffektivitet. To akselgeneratorer installeres på hver af Ro-Ro fragtskibene, hvilket gør, at hovedmotorerne opererer på et bredere, mere optimalt hastighedsområde. Akselgeneratorsystemet får drivkraften fra hovedmotorerne, og derved øges sikkerheden, hvis der skulle være fejl på hjælpemotoren. Skibenes hovedmotorer bliver også turboladet med ABB's nyeste teknologi.

 

Ved at bruge en alternativ energikilde tillader akselgeneratoren optimering af hovedmotorerne og justering af stigning på propellerne - uanset skibets hastighed. Ved at tilføje belastningen til hovedmotoren forbedres den overordnede brændstoføkonomi. Systemet bliver skræddersyet til skibene, som vil komme i drift i Nordsøen.

 

Akselgenerator-systemet gør det også muligt for skibene at tage hensyn til lokalsamfundet og miljøet, når de kommer i havn, da det kan kombineres med shore-to-ship forsyning. Det betyder, at skibet kan lukke for hjælpemotorerne ved kajen, hvilket igen mindsker udslip og vibrationer.

 

To high-performance A270-L turbochargers til totaktsmotorer er blevet valgt til hvert skib, hvilket reducerer brændstofforbruget og derigennem mindsker udslip yderligere. Til de typiske krav på langsomtgående skibsmotorer tilbyder turbochargers en større fleksibilitet på motordrift: høj trykjustering til del- eller lavlast og designet til den højeste effektivitet ved langsom og ultra-langsom sejlads.

 

Juha Koskela, administrerende direktør for ABB's Marine & Ports, siger:

"Effektivitet og sikkerhed er hjørnestenene i søfartsindustrien, og vores akselgeneratorer indfører dette på begge DFDS-skibe. Det er ikke kun en miljøvenlig teknologi, det er også en meget rentabel teknologi."

 

De to Ro-Ro'er med 6.700 lane meter kapacitet er de største fragtskibe nogensinde, der bygges til DFDS. Skibene bygges på Jinling Shipyard i Kina med levering i begyndelsen af 2018 - med en option på yderligere fire fartøjer.

 

 

 

Arkiv

December 2017

Kan maritime virksomheder skabe værdi af deres digitaliseringsanstrengelser?”

Batterier kan blive de nye spidslastværker

Målet bør være 55 procent vedvarende energi i 2030

Minister til Energikonferencen 2018

To maskinmestre, klar arbejdsfordeling

Nyt netværk for maskinmestre, der arbejder med Asset Management

Fra problemløsning til pædagogisk sikkerhed

Insatech udvikler fremtidens måleløsninger

Første overdækkede renseanlæg står klart

Brug for international regulering af autonome skibe

Erhvervsudvikling pĂĄ Fyn

Sig Varmeværk sænker varmeprisen med varmepumpe

Danmark har verdens bedste energisystem

ME-GI og ME-LGI dual-fuel-motorer nĂĄr 100.000 driftstimer

Stort potentiale i energioptimering af skibe og bygninger