Forside » Nyheder » Nyheder 

OSK-ShipTech A/S skriver kontrakt med Færgeselskabet Læsø

 

Færgeselskabet Læsø vil undersøge behovet for en ny færge mellem Læsø og Frederikshavn, og selskabet lægger projektet i hænderne på OSK-ShipTech A/S.

En helt ny færge skal muligvis sejle på strækningen mellem Læsø og Frederikshavn, og det bliver danske OSK-ShipTech A/S, der skal lede projektet. OSK-ShipTech har fået til opgave at forestå de indledende undersøgelser for Færgeselskabet Læsø.

»Vi ser frem til i første omgang at undersøge, om præmisserne for en ny færge er på plads og senere potentielt levere et skib, der er totaloptimeret til at besejle ruten,« siger Kristian Carøe Lind, Chief Technical Officer hos OSK-ShipTech.

OSK-ShipTech er totalleverandør inden for blandt andet skibsdesign, interiørdesign og tekniske løsninger og er en del af OSK Group. Kombinationen af faglig og kommerciel viden har involveret virksomheden i et hav af både danske og udenlandske skibsprojekter, og i byggeriet af en ny Læsøfærge vil OSK-ShipTech blandt andet komme til at stå for design, kravsspecifikation, udbudsproces, byggeri, interiør og tekniske løsninger.

»Turismen på Læsø er i opblomstring, og et af de vigtigste parametre for at tiltrække flere turister er tilgængelighed. Vi ser frem til i samarbejde med OSK-ShipTech A/S at udvikle en ny og større færge, der er skræddersyet til ruten, så rejsende kan komme hurtigere til og fra øen og sikre sig plads på de attraktive afgange,« siger Lars Rieks, der er administrerende direktør i Færgeselskabet Læsø.

Læsø er afhængig af en færgeforbindelse for at bringe beboere, gods og gæster til og fra øen. Hvert år tager 270.000 passagerer den halvfems minutter lange sejltur mellem Frederikshavn og Læsø, der i dag besejles af færgerne Ane Læsø fra 1995 og lillesøsteren Margrete Læsø fra 1997. Søsterskibene har plads til henholdsvis 55 og 75 personbilenheder og tager henholdsvis 440 og 589 gæster.

Det er endnu uklart, hvor mange passagerer og biler, den nye Læsøfærge kommer til at kunne medbringe.

 

 

 

Arkiv

December 2017

Erhvervsudvikling på Fyn

Sig Varmeværk sænker varmeprisen med varmepumpe

Danmark har verdens bedste energisystem

ME-GI og ME-LGI dual-fuel-motorer når 100.000 driftstimer

Stort potentiale i energioptimering af skibe og bygninger

Robotter skal sortere storskraldet

Verdens største litium-ion batteri taget i brug

Hele verden som arbejdsplads

Pressemeddelelse

Pressemeddelelse

November 2017

Markant vækst på Esbjerg-Fanø-ruten

Flere tager genvejen Spodsbjerg-Tårs

Eksportsucces i praksis

Vi skal i gang med 3D-print nu

Robotterne vil skabe vores jobs i fremtiden