Forside » Nyheder » Nyheder 

OSK-ShipTech designer verdens største færgeordre

OSK-ShipTech sætter stregerne i konceptdesignet i den hidtil største Ropax-ordre. Foto fra den historiske kontraktsignering i Beijing.

 

OSK-ShipTech skal udføre konceptdesign til den største færgeordre nogensinde - efter at MSC Group og Onorato Armatori har skrevet historisk kontrakt med Guangzhou Shipyard International om fire RoPax-færger.

 

De danske skibsingeniører fra OSK-ShipTech tegner sig nu ind i historiebøgerne med konceptdesignet af de fire luksusfærger, der udgør verdens hidtil største færgeordre. Ordren blev underskrevet ved en ceremoni i Beijing. MSC Group og Onorato Armatori står bag bestillingen af RoPax-færgerne, der kommer til at tage form på det kinesiske skibsværft, Guangzhou Shipyard International.

 

Det er et mangeårigt samarbejde mellem OSK og både værft og rederi, der nu udmønter sig i dette projekt.

 

- Det er vores to største kunder, der nu laver forretning sammen, så for os er der tale om et drømmescenarie, hvor der med afsæt i tidligere projekter og succesfuldt samarbejde bliver peget på os som designer. Projektet er signifikant, og ordren er en fantastisk anledning til at bringe vores kompetencer, værftets styrke og rederiernes mange års samlede erfaring i spil, siger Anders Ørgaard, CCO i OSK Group.

 

LNG-Ready færger

RoPax-færgerne får hver en kapacitet på 3.765 lanemeter og bliver indrettet med 536 kahytter, der giver plads til i alt 2.500 gæster. Apteringen får et moderne, ’rent’ look og designes med udgangspunkt i passagerbehov og rummelighed. Teknologisk bliver færgerne LNG-Ready og med de seneste teknologier for energiudnyttelse.

 

Det italienske færgerederi GNV under MSC Group aftager to af færgerne, og de to andre leveres til det italienske rederi Onorato Armatori. Kontrakten rummer en option på yderligere fire færger af samme type.

 

I alle tilfælde er der tale om en rekordstor færgeordre - og om et kvantespring for samarbejdet mellem GSI og OSK.

 

- Både for danske forhold, men også på verdensplan er der tale om en på alle måder signifikant færgeordre i RoPax-markedet. At OSK-ShipTech er med ombord i en kontrakt af denne størrelse er noget, vi er utrolig stolte af, og det viser, at vi nu er blandt de få designere globalt, der spiller med om verdens største designprojekter, siger Jacob Thygesen, CEO i OSK Group.

 

Den første af de fire RoPax-færger skal ifølge planen leveres til GNV i 2021.

 

 

 

 

Arkiv

Maj 2018

Nyt innovationsnetværk for energiproduktion

Wärtsilä LNGPac passerer 100 ordrer

Scandlines transporterer flere lastbiler

Vedligehold på den holistiske måde

190 års historie er ingen hindring for vækst

PRESSEMEDDELELSE - Danskere vil fjerne plast fra verdenshavene

Nordjylland skal uddanne flere maskinmestre

En rejse med vinden

Nyt bugserfartøj sejler på LNG

Robotteknologi indtager renseanlæg

Stena Line leverer markante grønne resultater

Ny maskinmesterskole på vej i Svendborg

Partikler har frit spil i maskinrummet

Drømmejobbet i første forsøg

Danmark skal sikre klimavenlig biomasse