Forside » Nyheder » Nyheder 

Overskudsvarme anvendes til køling hos Scandlines

Cool4Sea har etableret et absorptionskøleanlæg om bord på Scandlines’ hybridfærge M/F Prinsesse Benedikte, der sejler på Rødby-Puttgarden-overfarten.

 

Traditionelle kølekompressorer bruger brændstof, mens Cool4Seas absorptionskøleløsning kun bruger overskudsvarme fra skibes hovedmotorer med reduceret CO2-udledning og mindre vedligehold til følge.

Siden slutningen af 2017 har Scandlines testet en ny køleteknologi om bord på M/F Prinsesse Benedikte, der sejler på Rødby-Puttgarden-overfarten. Køleløsningen om bord er leveret af Cool4Sea, der er skabt på ideen fra et bachelorprojekt lavet af fire maskinmestre på SIMAC i 2014.

Nu er bachelorprojektet blevet til virkelighed i form af et absorptionskøleanlæg om bord på Scandlines-færgen, der er en såkaldt hybridfærge, hvis fremdrivningssystem er en kombination af traditionelle dieselmotorer og batterier.

»Vores løsning er nok den eneste på markedet, hvor absorptionsteknologien anvendes maritimt til at udnytte overskudsvarme fra skibets motorer til at lave køling. Absorptionskøling er meget følsom for ydre påvirkninger, som der jo kan være mange af til søs. Blandt andet kræver teknologien konstant kontakt mellem kølemidler og overfladerne i anlægget, så hvis et skib vipper meget, kan det påvirke anlæggets drift. Men med absorptionskøling opnår man under de rette forhold - som vi har skabt med vores løsning - både en brændstofbesparelse og en besparelse til vedligehold, fordi et absorptionskøleanlæg ikke kræver samme vedligehold som traditionelle kølekompressorer, så over et anlægs levetid tjener vores løsning sig hjem,« siger Christian Fonnesbæk Jensen, maskinmester og medejer af Cool4Sea.

120 grader varmt vand

Om bord på M/F Prinsesse Benedikte udnytter absorptionsvarmepumpen 120 °C varmt vand til at lave koldt vand, der udnyttes til at køle batteripakken på M/F Prinsesse Benedikte og til at køle kontrol- og tavlerum. Om sommeren skal Cool4Sea-løsningen også bidrage til komfortkøling af færgens aptering.

»Vi har 70-80 grader varmt kølevand fra vores hovedmotorer, som vi booster med spildvarme fra vores udstødningskedler. Det giver 120 grader varmt vand, der udnyttes i absorptionsprocessen til at lave koldt vand, som vi kan bruge til køling,« siger Carsten Johansen, der er seniormaskinchef for M/F Prinsesse Benedikte.

Baseret på de foreløbige driftserfaringer vurderer han, at Cool4Sea-løsningen vil skære 4-5 procent af den samlede hotellast om bord - primært i sommerhalvåret. Hotellasten omfatter hele energiforbruget om bord ud over fremdrivningen.

»Jeg ser to fordele ved Cool4Sea-løsningen. For det første er der en brændstofbesparelse, fordi skibets strømforbrug bliver reduceret. Den anden store fordel er reduceret vedligehold, fordi der næsten ingen sliddele er i Cool4Sea-løsningen. Der er kun et par små pumper, som har magnetkoblinger, så sammenlignet med en traditionel kølekompressor forventer jeg et væsentligt mindre vedligehold. Baseret på de første ugers drift ser det meget lovende ud, og hvis økonomien viser sig at være fornuftig, kan det ikke udelukkes, at Scandlines vil investere i flere af denne type anlæg. Vi er altid interesseret i nye grønne løsninger, hvis økonomien ser fornuftig ud,« siger Carsten Johansen.

Læs hele artiklen i Maskinmesteren her.

 

 

 

 

Arkiv

Februar 2018

Danmark skal hjælpe oliestat med at blive verdens grønne duks

EUs energimål kan åbne døren for dansk erhvervsliv

ESVAGTs nyeste ERRV har fået hyre i Nordsøen

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Maersk afviser mandskabsløse containerskibe

Fire nye skibe skal sejle pĂĄ metanol

Britiske ministre anklager Rusland for cyberangreb pĂĄ Maersk Line

Data sætter ekstra skub i den grønne omstilling

En fabrik lukker og en ny ĂĄbner

Stena Lines nye superfærger tager form

Mølleproducent valgt til verdens største havmøllepark

Grænseværdi for nitrat i drikkevand er under pres

Overskudsvarme anvendes til køling hos Scandlines

Som selvstændig sætter man sin egen standard

Rederierne bør gå forrest