Forside » Nyheder » Nyheder 

Overskudsvarme anvendes til køling hos Scandlines

Cool4Sea har etableret et absorptionskøleanlæg om bord på Scandlines’ hybridfærge M/F Prinsesse Benedikte, der sejler på Rødby-Puttgarden-overfarten.

 

Traditionelle kølekompressorer bruger brÌndstof, mens Cool4Seas absorptionskøleløsning kun bruger overskudsvarme fra skibes hovedmotorer med reduceret CO2-udledning og mindre vedligehold til følge.

Siden slutningen af 2017 har Scandlines testet en ny køleteknologi om bord pü M/F Prinsesse Benedikte, der sejler pü Rødby-Puttgarden-overfarten. Køleløsningen om bord er leveret af Cool4Sea, der er skabt pü ideen fra et bachelorprojekt lavet af fire maskinmestre pü SIMAC i 2014.

Nu er bachelorprojektet blevet til virkelighed i form af et absorptionskøleanlÌg om bord pü Scandlines-fÌrgen, der er en sükaldt hybridfÌrge, hvis fremdrivningssystem er en kombination af traditionelle dieselmotorer og batterier.

Vores løsning er nok den eneste pü markedet, hvor absorptionsteknologien anvendes maritimt til at udnytte overskudsvarme fra skibets motorer til at lave køling. Absorptionskøling er meget følsom for ydre püvirkninger, som der jo kan vÌre mange af til søs. Blandt andet krÌver teknologien konstant kontakt mellem kølemidler og overfladerne i anlÌgget, sü hvis et skib vipper meget, kan det püvirke anlÌggets drift. Men med absorptionskøling opnür man under de rette forhold - som vi har skabt med vores løsning - büde en brÌndstofbesparelse og en besparelse til vedligehold, fordi et absorptionskøleanlÌg ikke krÌver samme vedligehold som traditionelle kølekompressorer, sü over et anlÌgs levetid tjener vores løsning sig hjem, siger Christian FonnesbÌk Jensen, maskinmester og medejer af Cool4Sea.

120 grader varmt vand

Om bord pü M/F Prinsesse Benedikte udnytter absorptionsvarmepumpen 120 °C varmt vand til at lave koldt vand, der udnyttes til at køle batteripakken pü M/F Prinsesse Benedikte og til at køle kontrol- og tavlerum. Om sommeren skal Cool4Sea-løsningen ogsü bidrage til komfortkøling af fÌrgens aptering.

Vi har 70-80 grader varmt kølevand fra vores hovedmotorer, som vi booster med spildvarme fra vores udstødningskedler. Det giver 120 grader varmt vand, der udnyttes i absorptionsprocessen til at lave koldt vand, som vi kan bruge til køling, siger Carsten Johansen, der er seniormaskinchef for M/F Prinsesse Benedikte.

Baseret pü de foreløbige driftserfaringer vurderer han, at Cool4Sea-løsningen vil skÌre 4-5 procent af den samlede hotellast om bord - primÌrt i sommerhalvüret. Hotellasten omfatter hele energiforbruget om bord ud over fremdrivningen.

Jeg ser to fordele ved Cool4Sea-løsningen. For det første er der en brÌndstofbesparelse, fordi skibets strømforbrug bliver reduceret. Den anden store fordel er reduceret vedligehold, fordi der nÌsten ingen sliddele er i Cool4Sea-løsningen. Der er kun et par smü pumper, som har magnetkoblinger, sü sammenlignet med en traditionel kølekompressor forventer jeg et vÌsentligt mindre vedligehold. Baseret pü de første ugers drift ser det meget lovende ud, og hvis økonomien viser sig at vÌre fornuftig, kan det ikke udelukkes, at Scandlines vil investere i flere af denne type anlÌg. Vi er altid interesseret i nye grønne løsninger, hvis økonomien ser fornuftig ud, siger Carsten Johansen.

LĂŚs hele artiklen i Maskinmesteren her.

 

 

 

 

Arkiv

April 2018

Kun 0,003 procent berettigede klager over elforsyning

Energien bliver grønnere - nogle ür endnu

Apple og Google sluger grøn energi

MARTEC i nyt samarbejde med TECHCOLLEGE

Verdens største havmølle sat i drift

El-kabel med gøgeunge-effekt

Verdens første LNG-drevne bulk carrier

VVS-autorisation for maskinmestre ved siden af jobbet

Global vĂŚkst gennem uddannelse

SerEnergy leverer grønne brÌndselsceller

Har du styr pĂĽ dine kritiske mĂĽlinger?

LINDØ port of ODENSE udbygger havnen

Stor stigning i det grønne energiforbrug

Industriklynge med synergi

Lederuddannelse giver nødvendigt overblik