Forside » Nyheder » Nyheder 

Propellen mĂĄ ikke stoppe

Lars Pedersen ved model af BW GDF SUEZ BRUSSELS, som er en LNG-tanker. BW Group har en af verdens største flåder af LNG-skibe.

 

Lars Pedersen er Managing Director for BW Fleet Management og øverste tekniske ansvarlige for en af verdens største flåder af LNG- og LPG-skibe, som vokser trods den maritime krise.

Den ene dag deltager han i bestyrelses- og direktionsmøder og diskuterer langsigtede strategier i en af verdens førende rederigrupper. Den næste dag går han om bord på et skib for at tage stilling til en konkret teknisk løsning. Maskinmester Lars Pedersen har titel af både Managing Director hos BW Fleet Management og Head of Norway hos BW Group. Han er dermed øverste ansvarlige for BW Fleet Management som leverer HSSEQ, teknisk support, bemanding, indkøbs- og vedligeholdelsestjenester til BW Gruppens 118 skibe foruden gruppens udviklingsprojekter og nybygninger - og desuden øverste daglige ansvarlige for BW Groups aktiviteter i Norge.

Det gør ham til en af de højest placerede maskinmestre i den globale maritime industri. Han refererer direkte til BW Groups CEO landsmanden Carsten Mortensen.

Lars Pedersen blev færdiguddannet maskinmester i 1994 fra Odense og Svendborg Maskinmesterskoler. Siden sejlede han i nogle år for A.P. Møller-Maersk, inden han gik i land og blandt andet arbejdede for Maersk Supply Service. Herfra gik turen i 2008 til det norske rederi Höegh, hvor han arbejdede med blandt andet LNG-projekter, inden han kom til BW Fleet Management i 2011 og fik det tekniske ansvar for LNG- og LPG-flåden.

»Jeg har altid vidst, at jeg skulle være maskinmester. Min onkel var maskinchef hos DFDS, og jeg fik lov at sejle med nogle gange og gennemførte også praktik på Storebælt-færgerne, hvilket gjorde at jeg blev optaget af livet om bord på et skib. Det var samtidig en måde at forene teknik og mekanik med at komme ud og opleve verden,« siger Lars Pedersen, som i dag bor og arbejder i Oslo.

Fantastisk uddannelse

Lars Pedersens arbejdsdag starter kl. 6, hvor han begynder med en række langdistancemøder med kunder og kollegaer i BW Group i Sydøstasien. Møderne foregår på telefon, Skype, chat og videokonference. Ved frokosttid i Oslo er arbejdsdagen ved at slutte i Singapore og omegn, og Lars Pedersen kan vende sin opmærksomhed mod opgaver og møder med kollegaer og kunder i Norge og København, og efterhånden som USA vågner, kobles de på.

Hver mĂĄned pendler han til Singapore, hvor BW Group har sit hovedkvarter og hvor Fleet Managements drift af tankskibe holder til. Cirka 120 rejsedage om ĂĄret blev det til i 2016  Â– bĂĄde til BW Groups adresser i Asien, Indien, USA og Europa og ud til kunder og konferencer i hele verden.

»Maskinmesteruddannelsen er en fantastisk uddannelse. Den skaber dygtige alsidige folk. Ikke specialister, men folk der kan holde mange bolde i luften og hĂĄndtere kompleksitet i opgaverne. Jeg har aldrig fortrudt dette valg. I dag sidder jeg i et drømmejob. Jeg føler mig meget privilegeret. Jeg arbejder sammen med supersmarte kollegaer og Top Executives i vores ledelse og bestyrelse og er med til at pĂĄvirke udviklingen i vores forretninger. Det er min overbevisning, at vi i Fleet Management er med til at gøre en forskel i forretningen og skabe og dokumentere værdien af at have fleet management internt. Vi skal levere konkurrencedygtige tekniske løsninger, kompetencer og viden, som er grundlaget for, at vi kan hĂĄndtere de kontrakter, som den kommercielle del af BW forhandler hjem, men ogsĂĄ udvikle, støtte og vejlede om fremtidige forretningsmuligheder,« siger Lars Pedersen. 

 

Stor satsning pĂĄ gas

BW Group er en af verdens førende redere, når det gælder skibstransport af LNG og LPG. Satsningen på gas har vist sig at være med til at hjælpe BW gennem den aktuelle krise for skibsfarten.

»Branchen befinder sig vel nok i sin værste krise i mindst 30 år. Shipping er altid gået op og ned, men lige nu er det et meget svært marked med flere makrofaktorer, som spiller ind samtidig. Oveni kommer så krisen for olie-gas-branchen på grund af den lave oliepris. På kort sigt kan en lav oliepris hjælpe rederierne med billigere fuel, men på længere sigt er fordelene ved en lav oliepris mere usikre. BW Group har gennem mange år opbygget et sundt økonomisk grundlag og har et fornuftigt cash flow. BW Group har på gasmarkedet sikret sig flere langvarige kontrakter, som sikrer en fast indtjening i mange år. På den måde kan vi bedre udnytte krisen til både at opkøbe skibe til en fornuftig pris eller få bygget nye skib til attraktive priser,« siger Lars Pedersen om baggrunden for, at der er 15 nybygninger på vej til BW Group frem mod 2018.

»Vi bygger pĂĄ syv værfter i øjeblikket, flere forskellige typer skibe, bĂĄde produkttankere, supertankere, VLGCs gas carriers, en FSRU, LNGCs  og kemikalieskibe,« fortæller Lars Pedersen, som tilføjer, at BW Group hverken har containerskibe eller offshore supply og service-fartøjer, som er den mĂĄske hĂĄrdest ramte del af skibsfarten i øjeblikket.

 

LNG i 35 ĂĄr

Selvom LNG er et fossilt brændsel, er udledningerne af SOx, NOx og CO2 ikke nær så store som fra olie og kul. Så LNG er en måde at få et mindre miljømæssigt ”footprint”. Derfor ser BW Group et stort fremtidigt marked for LNG hos kunder, som ønsker at nedbringe deres udledninger og få en grønnere profil. Flere steder i verden bruger man for eksempel LNG som brændstof til el-produktion.

»Vi har allerede en FSRU – Floating Storage Regassification Unit – liggende ved Egypten som leverer naturgas til el-produktion. Vi har en FRSU på vej til Pakistan fra 2017, og vi har bestilt endnu en FRSU til levering i 2018. Vi tror på det marked og har et mål om at have mindst fem FSRU-skibe i 2020. Selvom det er investeringer på op mod 250 millioner USD per skib, tror vi på en god Return Of Investment. Det er ikke et marked, man bare lige kommer ind på. Man skal have en solid track record, når det gælder håndtering af LNG. Det kræver de rigtige tekniske løsninger, men i høj grad også de rigtige kompetencer hos de mennesker, som har ansvaret på skibene, og det har BW Group,« siger Lars Pedersen.

»BW Group har været i LNG-markedet i 35 år allerede, og vi vurderer, at det fortsat er et interessant kommercielt marked de næste mange år. Så derfor investerer vi nu i at udvide vores flåde til at kunne tage endnu større fordele af det marked,« siger han videre.

Læs hele artiklen her.

 

Lars Pedersen (t.v.) og Andreas Flotiin hos BW Fleet Management i Oslo.

Lars Pedersen (t.v.) og Andreas Flotiin hos BW Fleet Management i Oslo.

 

 

Arkiv

Juni 2017

Fremtidens transportmarked

EU godkender støtte til konvertering af Asnæsværket

God proces sparer energi i bygninger

Fjernvarme falder til ny rekordlav pris

Ny dansk opfindelse renser vand med sollys

MARTEC godkendt til alle GWO-kurser

Danmark bliver vært for stor international maritim konference

Søfarende med virtual reality

Danbor bliver til Norsea

Maskinmestre skal have fleksible tilbagetræknings-muligheder

Dansk-tysk aftale åbner for større handel med strøm

Maritimt vækstteam får 25 millioner kroner om bord

Fjernvarmen investerer i 900 km nye rør

Brønderslev etablerer unik energiproduktion

Genanvendelse af affald stiger