Forside » Nyheder » Nyheder 

Regeringen ønsker førerløse skibe

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) foreslår nu førerløse skibe i dansk skibsfart.

 

Førerløse skibe skal øge sikkerheden på havet og nedbringe søfartens omkostninger, siger erhvervsminister Brian Mikkelsen (K).

På baggrund af en ny foranalyse foreslår erhvervsminister Brian Mikkelsen nu, at der skal sejle førerløse skibe i de danske farvande. Ministeren forventer, at det kan ske før 2020.

»Al erfaring viser, at det er mennesker, der begår fejl. Det er ikke maskinerne, der begår fejl,« siger ministeren ifølge DR.dk.

Han henviser til en foranalyse, som Søfartsstyrelsen og DTU har lavet. Rapporten bygger på erfaringer med selvkørende biler og ubemandede fly. Samtidig er der set på tilsvarende projekter vedrørende skibe.

Af foranalysen fremgår det, at menneskelige fejl i perioden fra 2011 til 2016 var en udløsende faktor i 62 procent af hændelserne med skibe indregistreret i EU.

Omkostninger nedbringes

Ud over at gøre havet mere sikkert skal de førerløse skibe gøre det billigere at sejle med fragt, da der skæres ned på mandskabet. Ifølge Brian Mikkelsen vil det forhåbentlig betyde billigere varer i supermarkedet, da transportudgifter indgår i prisen.

Ministeren forventer også, at det kan blive billigere for passagererne at tage en tur med førerløse færger.

»Jeg kan sagtens se for mig, at passagerfærger bliver uden en egentlig kaptajn på broen. Når jeg kører med metro i København, står der heller ikke en chauffør foran, og det er endnu mere sikkert, end hvis der sidder en chauffør, som kan falde i søvn eller sidde og spille videospil,« siger ministeren.

Ministeren påpeger, at der i dag er lovgivning, som spænder ben for de førerløse skibe. Det er blandt andet påkrævet, at broen er bemandet, og i visse situationer er der også krav om en person til overvågning af det omgivende farvand.

»Men nu kan vi dokumentere, at sikkerheden bliver bedre, uden at der er en person på skibet,« siger Brian Mikkelsen. Ministeren kan ikke sætte en eksakt dato på, hvornår de første førerløse skibe sejler rundt i de danske farvande, men det bliver før 2020, garanterer han.

Danmark skal på digitalt søkort

Hos Søfartsstyrelsen mener vicedirektør Troels Blicher Danielsen, at de føreløse skibe kan øge sikkerheden og skabe vækst i branchen.

»Perspektivet er stort og vil særligt være det på de dele af skibsfarten, der er kystnære,« siger han.

Vicedirektøren forventer, at de førerløse skibe vil komme uanset hvad, og så kan Danmark lige så godt indtage en førerposition, siger han.

»Det kan bringe Danmark på landkortet - eller søkortet, om man vil - i forhold til den digitale udvikling, som tager fart i skibsfarten i øjeblikket,« siger han ifølge DR.dk.

Bedst egnede skibstyper

Ifølge rapporten er følgende skibstyper mest oplagte at gøre førerløse:
- Mindre ø-færger
- Slæbebåde
- Pramme
- Forsynings- og serviceskibe til boreplatforme, vindmøller med mere
- Førerløse overfladefartøjer til servicering af undervands- og droneenheder til offshore-inspektion

Kilde: En foranalyse om autonome skibe fra DTU Elektro, DTU Management Engineering og Søfartsstyrelsen. Nyhedskilde. DR.dk

 

 

 

Arkiv

Oktober 2017

Dansk energiteknologi skal indtage verdenseliten

Maskinmestre tager diplomuddannelse i vedligehold

Udledninger fra skibsfarten stiger

Nyt dansk-kinesisk samarbejde om overskudsvarme

14 ESVAGT-skibe i den britiske del af Nordsøen

Offshore industrien og disruption

Udfordrende arbejdsopgaver hos NLMK DanSteel A/S

Danskerne sparer 298 mio. kroner på vand

Nyt 5G-netværk til fremtidens robotter

Maskinmesterskolen København flytter i egne lokaler

Batterier afløser generatorer om bord på offshore fartøj

Fjernvarmen kan indfri store dele af CO2-mål

Vestas og Siemens mødes: Vind-giganter i historisk samarbejde

Verdo samler kraftværk af kompetencer

Nyt energiværktøj til handels- og servicebranchen