Forside » Nyheder » Nyheder 

Scandlines’ anden nye færge har forladt værftet

Scandlines’ anden nye hybridfærge M/F Copenhagen og de cirka 100 prøvetursdeltagere tog blandt andet turen til det nordlige Kattegat.

 

Scandlines’ anden nye hybridfærge til ruten Gedser-Rostock, M/F Copenhagen, afsejlede mandag 19. december 2016 fra det fynske værft FAYARD. Skibet går i ordinær drift onsdag 21. december 2016 klokken 09:00 fra Gedser.

Skibet har de seneste måneder gennemgået et omfattende testprogram (Harbour Acceptance Tests), der nu er vel overstået. M/F Copenhagen kunne derfor mandag 28. november 2016 gå på en fem dages prøvesejlads (Sea Acceptance Tests), hvor blandt andet skibets manøvredygtighed blev testet under både sædvanlige og mere usædvanlige betingelser.

M/F Copenhagen og de cirka 100 prøvetursdeltagere tog blandt andet turen til det nordlige Kattegat. »Skibet performer helt som forventet, det er en fornøjelse,« fortæller seniorkaptajn Christian B. Jensen. »Den maksimale fart blev målt til 24,5 knob ud for den svenske kyst«.

Efter velafsluttet prøvesejlads vendte M/F Copenhagen tilbage til værftet FAYARD A/S for at få foretaget de sidste tilpasninger. Mandag 19. december 2016 kunne skibet så sætte kursen mod sin fremtidige rute Gedser-Rostock. Onsdag 21. december 2016 klokken 09:00 fra Gedser går skibet i drift.

FAYARD A/S’ CEO Thomas Andersen udtaler: »Jeg er glad over, at FAYARD og vores medarbejdere har kunnet løfte den store opgave og glæder mig meget over, at Scandlines’ nye hybridfærge nu kan forlade værftet som en smuk svane.«

Scandlines har sammen med producenten af skibenes dieselelektriske motorer MaK/Caterpillar vurderet, at det er nødvendigt at ombygge indsprøjtningssystemet (common rail) i M/F Berlins og M/F Copenhagens motorer. De nye indsprøjtningsmoduler kan desværre ikke leveres tidligere end 1. januar 2017, hvorfor denne ombygning vil blive gennemført for begge færgers vedkommende i løbet af januar 2017. I den måned afløser M/F Kronprins Frederik de to nye skibe på skift, og værftsopholdet vil derfor ikke påvirke sejlplanen for ruten Gedser-Rostock.

Om Scandlines

Scandlines står som symbolet på et historisk og tæt samarbejde mellem Danmark, Tyskland og Sverige siden 1872. Under navnene Scandlines og Scandlines Helsingør-Helsingborg markedsføres i dag tre korte færgeruter med høj kapacitet og frekvens samt en grøn vision for fremtiden. Kerneforretningen består i at levere en effektiv og pålidelig transportservice til både passagerer og fragtkunder. Hovedfokus i alle Scandlines’ aktiviteter er at skabe værdi for kunderne om bord på færgerne såvel som i Scandlines’ butikker.

Fordelt på over 90.000 afgange på 12 færger transporterede Scandlines i 2015 i alt 15 millioner passagerer, 3,3 millioner personbiler, 900.000 fragtenheder og 65.000 busser på ruterne Rødby-Puttgarden, Gedser-Rostock og Helsingør-Helsingborg.

 

 

 

Arkiv

August 2017

Russisk ordre til MAN Diesel & Turbo og AKA

Verdens største sejlskib - med dieselelektrisk hjælpemotor

Coop skifter til LED-belysning

Ansvaret skal tilbage til skibene

Indvielse af ny maskinmester-campus i Esbjerg

Alphabox skal finde motorens svageste led

Varmt spildevand muliggør stort varmepumpeanlæg

Tuco Marine leverer højtryks-spulebåd til Norge

DONG Energy sælger 50 procent af Borkum Riffgrund 2

Værdifulde råstoffer kan skabes af restprodukter

DNV GL udfører første offshore droneinspektion

Juli 2017

OSK-ShipTech A/S skriver kontrakt med Færgeselskabet Læsø

Teknologisk Institut godkendt som CEN Heat Pump KEYMARK testinstitut

Færger slår fly

Turboladere fra ABB om bord på Kinas største containerskibe