Forside » Nyheder » Nyheder 

Scandlines fortsætter rekordhøst

 

Tirsdag 27. september transporterede Scandlines’ nye hybridfærge på Gedser-Rostock, M/F Berlin, hele 599 lastbiler på én dag og slog dermed den hidtidige rekord fra 14. september, hvor 550 lastbiler kørte om bord på den nye færge.

Færgen gik i ordinær drift den 23. maj 2016. Med plads til 96 lastbiler på to vogndæk er fragtkapaciteten på ruten Gedser-Rostock blevet betydeligt forøget og ventetiden dermed reduceret.»Vi glæder os over, at vi med den nye færge kan tømme pladsen og dermed imødekomme efterspørgslen. Hvis målet er for eksempel Berlin, Wien eller Prag, sparer chaufføren 170 kilometer og får samtidig en pause om bord,« siger Anette Ustrup Svensen, Communications Manager i Scandlines.

M/F Berlin drives af et innovativt hybridsystem, der kombinerer traditionel dieseldrift med elektrisk batteridrift. Hybridsystemet optimerer driften af skibsmotorerne, så brændstoffet udnyttes bedst muligt og forbruget reduceres til næsten en tredjedel per overfart per bil. CO2-udledningen sænkes dermed også betydeligt. Med en ydelse på 18.000 kW sejler M/F Berlin 21 knob (cirka 39 km/t), og de 48,9 km mellem Gedser og Rostock tilbagelægges således på blot 1 time og 45 minutter.

M/F Berlin er den første af to nye hybridfærger til ruten Gedser-Rostock. Søsterskibet M/F Copenhagen forventes indsat senere på året, hvor den overtager M/F Kronprins Frederiks plads i sejlplanen.

 

 

 

Arkiv

Februar 2018

Danmark skal hjælpe oliestat med at blive verdens grønne duks

EUs energimål kan åbne døren for dansk erhvervsliv

ESVAGTs nyeste ERRV har fået hyre i Nordsøen

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Maersk afviser mandskabsløse containerskibe

Fire nye skibe skal sejle på metanol

Britiske ministre anklager Rusland for cyberangreb på Maersk Line

Data sætter ekstra skub i den grønne omstilling

En fabrik lukker og en ny åbner

Stena Lines nye superfærger tager form

Mølleproducent valgt til verdens største havmøllepark

Grænseværdi for nitrat i drikkevand er under pres

Overskudsvarme anvendes til køling hos Scandlines

Som selvstændig sætter man sin egen standard

Rederierne bør gå forrest