Forside » Nyheder » Nyheder 

Scandlines’ nye hybridfærge døbt M/F Copenhagen

 

Scandlines’ anden nye hybridfærge til ruten Gedser-Rostock ventes klar til indsættelse i december.

Med navngivningen af den anden nye hybridfærge M/F Copenhagen har Scandlines og FAYARD  nået endnu en milepæl på den lange og begivenhedsrige rejse om ”Nye færger til Gedser-Rostock.”

I sin tale ved navngivningen takkede Thomas Andersen, CEO, hos FAYARD A/S, for den tillid, Scandlines har vist værftet, og sammenlignede den nye færge med H.C. Andersens grimme ælling, der ender med at blive en smuk svane.

Sammen med søsterfærgen M/F Berlin skal M/F Copenhagen være med til at forbinde hovedstæderne i Danmark og Tyskland, sådan som færgerne på ruten har gjort det i over 100 år.

»Disse to nye skibe er et bevis på den succes og vækst, som Scandlines har oplevet de seneste år,« sagde Sally Borrows, skibets gudmoder, inden hun ønskede skibet, dets besætning og passagerer en god og sikker rejse. Sally Borrows er gift med Simon Borrows, der er øverste chef for 3i, som i dag er eneejer af Scandlines.

»Det har været interessant, udfordrende og til tider frustrerende at være en del af dette projekt. På den anden side har vi alle skullet yde vort bedste for at nå i mål,” sagde Søren Poulsgaard Jensen, CEO hos Scandlines. ”Ikke mindst derfor er jeg umådelig stolt over nu at kunne byde alle velkommen om bord på vores nye hybridfærge, også selv om den endnu ikke er helt færdig, og der derfor også går nogle uger, inden den bliver sat i drift.«

Snart kan Scandlines tilbyde ikke blot en, men hele to nye hybridfærger på ruten Gedser-Rostock, der de seneste par år har oplevet vækst. Siden indsættelsen af M/F Berlin i maj har ruten endog haft tocifrede vækstrater.

M/F Copenhagen gennemgår netop nu et omfattende testprogram (Harbour Acceptance Tests) og indleder sidst i november en fem dages prøvesejlads (Sea Acceptance Tests), hvor skibets manøvredygtighed skal testes under både sædvanlige og mere usædvanlige betingelser.

M/F Copenhagen forventes at gå i drift inden årets udgang.

 

 

 

Arkiv

Oktober 2017

Udledninger fra skibsfarten stiger

Nyt dansk-kinesisk samarbejde om overskudsvarme

14 ESVAGT-skibe i den britiske del af Nordsøen

Offshore industrien og disruption

Udfordrende arbejdsopgaver hos NLMK DanSteel A/S

Danskerne sparer 298 mio. kroner på vand

Nyt 5G-netværk til fremtidens robotter

Maskinmesterskolen København flytter i egne lokaler

Batterier afløser generatorer om bord på offshore fartøj

Fjernvarmen kan indfri store dele af CO2-mål

Vestas og Siemens mødes: Vind-giganter i historisk samarbejde

Verdo samler kraftværk af kompetencer

Nyt energiværktøj til handels- og servicebranchen

Maskinmestre bidrager til væksten på Bornholm

Fjernvarmekunderne sparer penge