Forside » Nyheder » Nyheder 

Scandlines’ nye hybridfærge døbt M/F Copenhagen

 

Scandlines’ anden nye hybridfærge til ruten Gedser-Rostock ventes klar til indsættelse i december.

Med navngivningen af den anden nye hybridfærge M/F Copenhagen har Scandlines og FAYARD  nået endnu en milepæl på den lange og begivenhedsrige rejse om ”Nye færger til Gedser-Rostock.”

I sin tale ved navngivningen takkede Thomas Andersen, CEO, hos FAYARD A/S, for den tillid, Scandlines har vist værftet, og sammenlignede den nye færge med H.C. Andersens grimme ælling, der ender med at blive en smuk svane.

Sammen med søsterfærgen M/F Berlin skal M/F Copenhagen være med til at forbinde hovedstæderne i Danmark og Tyskland, sådan som færgerne på ruten har gjort det i over 100 år.

»Disse to nye skibe er et bevis på den succes og vækst, som Scandlines har oplevet de seneste år,« sagde Sally Borrows, skibets gudmoder, inden hun ønskede skibet, dets besætning og passagerer en god og sikker rejse. Sally Borrows er gift med Simon Borrows, der er øverste chef for 3i, som i dag er eneejer af Scandlines.

»Det har været interessant, udfordrende og til tider frustrerende at være en del af dette projekt. På den anden side har vi alle skullet yde vort bedste for at nå i mål,” sagde Søren Poulsgaard Jensen, CEO hos Scandlines. ”Ikke mindst derfor er jeg umådelig stolt over nu at kunne byde alle velkommen om bord på vores nye hybridfærge, også selv om den endnu ikke er helt færdig, og der derfor også går nogle uger, inden den bliver sat i drift.«

Snart kan Scandlines tilbyde ikke blot en, men hele to nye hybridfærger på ruten Gedser-Rostock, der de seneste par år har oplevet vækst. Siden indsættelsen af M/F Berlin i maj har ruten endog haft tocifrede vækstrater.

M/F Copenhagen gennemgår netop nu et omfattende testprogram (Harbour Acceptance Tests) og indleder sidst i november en fem dages prøvesejlads (Sea Acceptance Tests), hvor skibets manøvredygtighed skal testes under både sædvanlige og mere usædvanlige betingelser.

M/F Copenhagen forventes at gå i drift inden årets udgang.

 

 

 

Arkiv

August 2017

Mærsk sælger Maersk Oil til franske Total for 47 milliarder kroner

Russisk ordre til MAN Diesel & Turbo og AKA

Verdens største sejlskib - med dieselelektrisk hjælpemotor

Coop skifter til LED-belysning

Ansvaret skal tilbage til skibene

Indvielse af ny maskinmester-campus i Esbjerg

Alphabox skal finde motorens svageste led

Varmt spildevand muliggør stort varmepumpeanlæg

Tuco Marine leverer højtryks-spulebåd til Norge

DONG Energy sælger 50 procent af Borkum Riffgrund 2

Værdifulde råstoffer kan skabes af restprodukter

DNV GL udfører første offshore droneinspektion

Juli 2017

OSK-ShipTech A/S skriver kontrakt med Færgeselskabet Læsø

Teknologisk Institut godkendt som CEN Heat Pump KEYMARK testinstitut

Færger slår fly