Forside » Nyheder » Nyheder 

Scandlines og FAYARD A/S sender M/F Copenhagen på prøvesejlads

Kapaciteten mere end fordobles på ruten Gedser-Rostock, når der nu er plads til 460 personbiler eller 96 lastbiler.

 

Scandlines’ anden nye hybridfærge til ruten Gedser-Rostock gik mandag 28. november 2016 på fem dages prøvesejlads.

 

Skibet har de seneste måneder gennemgået et omfattende testprogram (Harbour Acceptance Tests), der nu er vel overstået. M/F Copenhagen kunne derfor mandag 28. november 2016 tage hul på sin prøvesejlads (Sea Acceptance Tests), hvor skibets manøvredygtighed skal testes under både sædvanlige og mere usædvanlige betingelser.

 

Efter prøvesejladsen vender M/F Copenhagen tilbage til det fynske værft FAYARD A/S for at få foretaget de sidste tilpasninger, inden skibet sætter kursen mod sin fremtidige rute Gedser-Rostock. Her overtager det M/F Kronprins Frederiks plads i sejlplanen. Scandlines har dog besluttet at beholde M/F Kronprins Frederik og benytte den som afløserfærge på både Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden. Tirsdag til torsdag vil den fungere som fragtfærge på ruten Rødby-Puttgarden. Med en ekstra færge, der kan indsættes på begge ruter, sikres såvel den samlede kapacitet som stabiliteten i sejlplanerne.

 

Med plads til 460 personbiler eller 96 lastbiler mere end fordobles kapaciteten på ruten Gedser-Rostock. De nye færger vil med to bildæk have hele fem baner til ind- og udkørsel. Trods en fordobling af kapaciteten vil de nye færger, ligesom de hidtidige, således ligge blot 15 minutter i havn.

 

De to nye færger repræsenterer en investering på mere end 1 milliard danske kroner per skib, og sammen med udvidelse af havneanlæg sikrer Scandlines den centrale transportkorridor mellem, ikke bare Danmark og Tyskland, men hele Skandinavien og Europa.

 

 

 

Arkiv

December 2017

Insatech udvikler fremtidens måleløsninger

Første overdækkede renseanlæg står klart

Brug for international regulering af autonome skibe

Erhvervsudvikling på Fyn

Sig Varmeværk sænker varmeprisen med varmepumpe

Danmark har verdens bedste energisystem

ME-GI og ME-LGI dual-fuel-motorer når 100.000 driftstimer

Stort potentiale i energioptimering af skibe og bygninger

Robotter skal sortere storskraldet

Verdens største litium-ion batteri taget i brug

Hele verden som arbejdsplads

Pressemeddelelse

Pressemeddelelse

November 2017

Markant vækst på Esbjerg-Fanø-ruten

Flere tager genvejen Spodsbjerg-Tårs