Forside » Nyheder » Nyheder 

Scandlines og FAYARD A/S sender M/F Copenhagen på prøvesejlads

Kapaciteten mere end fordobles på ruten Gedser-Rostock, når der nu er plads til 460 personbiler eller 96 lastbiler.

 

Scandlines’ anden nye hybridfærge til ruten Gedser-Rostock gik mandag 28. november 2016 på fem dages prøvesejlads.

 

Skibet har de seneste måneder gennemgået et omfattende testprogram (Harbour Acceptance Tests), der nu er vel overstået. M/F Copenhagen kunne derfor mandag 28. november 2016 tage hul på sin prøvesejlads (Sea Acceptance Tests), hvor skibets manøvredygtighed skal testes under både sædvanlige og mere usædvanlige betingelser.

 

Efter prøvesejladsen vender M/F Copenhagen tilbage til det fynske værft FAYARD A/S for at få foretaget de sidste tilpasninger, inden skibet sætter kursen mod sin fremtidige rute Gedser-Rostock. Her overtager det M/F Kronprins Frederiks plads i sejlplanen. Scandlines har dog besluttet at beholde M/F Kronprins Frederik og benytte den som afløserfærge på både Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden. Tirsdag til torsdag vil den fungere som fragtfærge på ruten Rødby-Puttgarden. Med en ekstra færge, der kan indsættes på begge ruter, sikres såvel den samlede kapacitet som stabiliteten i sejlplanerne.

 

Med plads til 460 personbiler eller 96 lastbiler mere end fordobles kapaciteten på ruten Gedser-Rostock. De nye færger vil med to bildæk have hele fem baner til ind- og udkørsel. Trods en fordobling af kapaciteten vil de nye færger, ligesom de hidtidige, således ligge blot 15 minutter i havn.

 

De to nye færger repræsenterer en investering på mere end 1 milliard danske kroner per skib, og sammen med udvidelse af havneanlæg sikrer Scandlines den centrale transportkorridor mellem, ikke bare Danmark og Tyskland, men hele Skandinavien og Europa.

 

 

 

Arkiv

Februar 2018

Danmark skal hjælpe oliestat med at blive verdens grønne duks

EUs energimål kan åbne døren for dansk erhvervsliv

ESVAGTs nyeste ERRV har fået hyre i Nordsøen

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Maersk afviser mandskabsløse containerskibe

Fire nye skibe skal sejle på metanol

Britiske ministre anklager Rusland for cyberangreb på Maersk Line

Data sætter ekstra skub i den grønne omstilling

En fabrik lukker og en ny åbner

Stena Lines nye superfærger tager form

Mølleproducent valgt til verdens største havmøllepark

Grænseværdi for nitrat i drikkevand er under pres

Overskudsvarme anvendes til køling hos Scandlines

Som selvstændig sætter man sin egen standard

Rederierne bør gå forrest