Forside » Nyheder » Nyheder 

Scandlines på Fehmarnbelt Days 2016

Scandlines’ vision for fremtiden er fuldstændig emissionsfrie færger.

 

Scandlines √łser af sine mere end 50 √•rs erfaring p√• Femern B√¶lt og giver et indblik i rejsen fra konventionelle dieselelektriske f√¶rger via hybridf√¶rger til emissionsfrie f√¶rger.

Til og med torsdag 22. september m√łdes hundredevis af politikere, forretnings- og videnskabsfolk fra hele Skandinavien og Tyskland p√• HafenCity University i Hamburg i forbindelse med Fehmarnbelt Days 2016. Rammerne er dermed sat for at udveksle erfaringer og idéer til at styrke samarbejdet p√• tv√¶rs af gr√¶nserne og udvikle omr√•det yderligere.

Scandlines har drevet f√¶rgeruten R√łdby-Puttgarden siden 1963 og har s√•ledes et intenst kendskab til Femern B√¶lt-regionen. F√¶rgeruten har lige fra starten v√¶ret en succes og til dato haft over 280 millioner passager.

Siden 1997 har fire dobbeltender- og dobbeltd√¶kkerf√¶rger sammen med s√¶rligt gods-f√¶rgen M/F Holger Danske sikret en effektiv og p√•lidelig transportservice over Femern B√¶lt for b√•de passagerer og fragtkunder. Samme √•r investerede Scandlines to milliarder kroner i en total modernisering af f√¶rgehavnene i R√łdby og Puttgarden. Rederiet tog dermed kampen op mod Storeb√¶ltsbroen, der √•bnede i 1997.

Ruten er l√łbende blevet udvidet og effektiviseret. Sejltiden er 45 minutter, med en losse- og lastetid p√• blot 15 minutter i hver havn. Med afgang hver halve time p√• faste minuttal overf√łres der √•rligt over 6,1 millioner passagerer, 1,5 millioner biler, 430.000 fragtenheder og 31.000 busser.

Scandlines g√•r forrest for at sikre, at kunden ogs√• i fremtiden kan nyde sejlturen p√• Femern B√¶lt. I l√łbet af 2014 blev de fire f√¶rger ombygget fra traditionelle dieselelektriske f√¶rger til hybridf√¶rger. Hybridsystemet kombinerer traditionel dieseldrift med elektrisk batteridrift. Scandlines kan som verdens f√łrste rederi lagre overskydende energi i batterier, som svarer til 400 hybridbiler. Hybridsystemet optimerer driften af skibsmotorerne, s√• br√¶ndstoffet udnyttes bedst muligt. P√• den m√•de kan CO2-udledningen reduceres med op til 15 procent.

Scandlines’ vision for fremtiden er fuldstændig emissionsfrie færger. Rederiet investerer derfor i de nyeste teknologier og har en klar plan for at overgå til zero emission færger inden for ganske få år.

 

 

 

Arkiv

April 2018

Hold fast i stærkt hjemmemarked - for eksportens skyld

Jylland sidder på energijobs

Kun 0,003 procent berettigede klager over elforsyning

Energien bliver gr√łnnere - nogle √•r endnu

Apple og Google sluger gr√łn energi

MARTEC i nyt samarbejde med TECHCOLLEGE

Verdens st√łrste havm√łlle sat i drift

El-kabel med g√łgeunge-effekt

Verdens f√łrste LNG-drevne bulk carrier

VVS-autorisation for maskinmestre ved siden af jobbet

Global vækst gennem uddannelse

SerEnergy leverer gr√łnne br√¶ndselsceller

Har du styr på dine kritiske målinger?

LIND√ė port of ODENSE udbygger havnen

Stor stigning i det gr√łnne energiforbrug