Forside » Nyheder » Nyheder 

Scandlines pĂĄ Fehmarnbelt Days 2016

Scandlines’ vision for fremtiden er fuldstændig emissionsfrie færger.

 

Scandlines øser af sine mere end 50 års erfaring på Femern Bælt og giver et indblik i rejsen fra konventionelle dieselelektriske færger via hybridfærger til emissionsfrie færger.

Til og med torsdag 22. september mødes hundredevis af politikere, forretnings- og videnskabsfolk fra hele Skandinavien og Tyskland pĂĄ HafenCity University i Hamburg i forbindelse med Fehmarnbelt Days 2016. Rammerne er dermed sat for at udveksle erfaringer og idéer til at styrke samarbejdet pĂĄ tværs af grænserne og udvikle omrĂĄdet yderligere.

Scandlines har drevet færgeruten Rødby-Puttgarden siden 1963 og har således et intenst kendskab til Femern Bælt-regionen. Færgeruten har lige fra starten været en succes og til dato haft over 280 millioner passager.

Siden 1997 har fire dobbeltender- og dobbeltdækkerfærger sammen med særligt gods-færgen M/F Holger Danske sikret en effektiv og pålidelig transportservice over Femern Bælt for både passagerer og fragtkunder. Samme år investerede Scandlines to milliarder kroner i en total modernisering af færgehavnene i Rødby og Puttgarden. Rederiet tog dermed kampen op mod Storebæltsbroen, der åbnede i 1997.

Ruten er løbende blevet udvidet og effektiviseret. Sejltiden er 45 minutter, med en losse- og lastetid på blot 15 minutter i hver havn. Med afgang hver halve time på faste minuttal overføres der årligt over 6,1 millioner passagerer, 1,5 millioner biler, 430.000 fragtenheder og 31.000 busser.

Scandlines går forrest for at sikre, at kunden også i fremtiden kan nyde sejlturen på Femern Bælt. I løbet af 2014 blev de fire færger ombygget fra traditionelle dieselelektriske færger til hybridfærger. Hybridsystemet kombinerer traditionel dieseldrift med elektrisk batteridrift. Scandlines kan som verdens første rederi lagre overskydende energi i batterier, som svarer til 400 hybridbiler. Hybridsystemet optimerer driften af skibsmotorerne, så brændstoffet udnyttes bedst muligt. På den måde kan CO2-udledningen reduceres med op til 15 procent.

Scandlines’ vision for fremtiden er fuldstændig emissionsfrie færger. Rederiet investerer derfor i de nyeste teknologier og har en klar plan for at overgå til zero emission færger inden for ganske få år.

 

 

 

Arkiv

August 2017

Verdens største sejlskib - med dieselelektrisk hjælpemotor

Coop skifter til LED-belysning

Ansvaret skal tilbage til skibene

Indvielse af ny maskinmester-campus i Esbjerg

Alphabox skal finde motorens svageste led

Varmt spildevand muliggør stort varmepumpeanlæg

Tuco Marine leverer højtryks-spulebåd til Norge

DONG Energy sælger 50 procent af Borkum Riffgrund 2

Værdifulde råstoffer kan skabes af restprodukter

DNV GL udfører første offshore droneinspektion

Juli 2017

OSK-ShipTech A/S skriver kontrakt med Færgeselskabet Læsø

Teknologisk Institut godkendt som CEN Heat Pump KEYMARK testinstitut

Færger slår fly

Turboladere fra ABB om bord på Kinas største containerskibe

Danske varmepumper skal udnytte havvand i Island