Forside » Nyheder » Nyheder 

Scandlines sparer to millioner kWh med ny ventilation

Senior Chief Engineer Carsten Johansen pĂĄ broen pĂĄ M/F Prinsesse Benedikte.

 

Et møde på Ajour 2014 skabte et samarbejde mellem ebmpapst og Scandlines som førte til store besparelser på hybridfærgen Prinsesse Benedikte på grund af mere energieffektiv ventilation.

 

At Ajour – Maskinmestrenes Forenings årlige erhvervskonference – kan være et afgørende vigtigt mødested, viser et samarbejde mellem Scandlines og ebmpapst, som har ført til besparelser på to millioner kWh årligt på en enkelt færge.

»Vi møder Scandlines første gang på Ajour 2014 og kommer i dialog med Carsten Johansen, som er Senior Chief Engineer i rederiet. Vi taler om mulige energibesparelser ved at renovere deres ventilation med EC-ventilatorer,« fortæller Niels Knokgård, markedschef hos ebmpapst, der leverer ventilationsanlæg, ventilatorer og motorer.

Efter Ajour følger flere møder mellem de to parter, og der bliver lavet beregninger, som viser et stort potentiale ved at etablere en ny ventilationsløsning om bord på M/F Prinsesse Benedikte.

»Samarbejdet og hele projektet starter på Ajour. Det fortæller noget om, hvad der kan komme ud af, at maskinmestre og producenter mødes ansigt til ansigt,« siger Niels Knokgård.

 

Alternativ løsning

Resultatet af mødet på Ajour er blevet, at Scandlines i dag sparer to millioner kWh om året, hvilket giver mere strøm til hybridfærgen Prinsesse Benediktes fremdrift og dermed sparer diesel. Det er sket ved at skifte til EC-ventilatorer på hybridfærgen. Størstedelen af besparelsen er fundet på vogndækket, hvor ventilatorerne er monteret på en vippeplade, så de kan blæse begge veje på vogndækket afhængig af sejlretningen.

Vippeløsningen på vogndækket tegner sig for 60 procent af den samlede besparelse. Den er udtænkt og konstrueret af ebmpapst Denmark og erstatter de traditionelle ventilatorer, der blev sat i bakgear, når færgen var i havn og skulle have biler af og på og bagefter sejle den anden vej.

»Det kræver ekstremt meget energi, når en ventilator skal køre baglæns. Den er ikke designet til det, så den arbejder dårligt med et stort energitab. For at løse det problem måtte vi tænke i alternative baner,« fortæller Niels Knokgård.

Løsningen blev at montere ventilatorerne på en plade, der kan vippes en halv omgang, så ventilatorerne kan blæse ud eller ind på vogndækket afhængig af sejlretningen. Med de nye ventilatorer bliver luften på vogndækket skiftet 12-13 gange på en overfart, og det er langt over, hvad der kræves.

 

Nye EC-ventilatorer

Det er Senior Chief Engineer Carsten Johansen, der står i spidsen for den grønne linje på M/F Prinsesse Benedikte, og han har jagtet energibesparelser på færgen, siden den blev sat ind på overfarten Rødby-Puttgarden i 1997.

Det største skridt blev taget i 2013 med lanceringen af hybridfærgen, der kan lagre overskydende energi i batterier om bord. Men den netop overståede optimering af færgens ventilationssystemer har også bidraget stort til energibesparelserne ombord, hvoraf de 1,2 millioner kWh er fundet på vogndækket.

 

Læs hele artiklen her.

 

 

 

Arkiv

August 2017

Mærsk sælger Maersk Oil til franske Total for 47 milliarder kroner

Russisk ordre til MAN Diesel & Turbo og AKA

Verdens største sejlskib - med dieselelektrisk hjælpemotor

Coop skifter til LED-belysning

Ansvaret skal tilbage til skibene

Indvielse af ny maskinmester-campus i Esbjerg

Alphabox skal finde motorens svageste led

Varmt spildevand muliggør stort varmepumpeanlæg

Tuco Marine leverer højtryks-spulebåd til Norge

DONG Energy sælger 50 procent af Borkum Riffgrund 2

Værdifulde råstoffer kan skabes af restprodukter

DNV GL udfører første offshore droneinspektion

Juli 2017

OSK-ShipTech A/S skriver kontrakt med Færgeselskabet Læsø

Teknologisk Institut godkendt som CEN Heat Pump KEYMARK testinstitut

Færger slår fly