Forside » Nyheder » Nyheder 

Scandlines tager innovativt rensningsanlæg i brug

Rensningsanlægget MarinePaq i Gedser Havn renser scrubbervand, så det kan ledes tilbage til åbent vand.

 

I Gedser Havn er installeret rensningsanlæg til beskidt vand fra scrubberne på to nye Scandlines-færger. Resultatet er helt rent vand, der kan ledes ud i havnen.

MarinePaq er et nyt renseanlæg, som renser restprodukter fra to nye Scandlines-færgers closed-loop-scrubber - i henhold til gældende miljøkrav. Det giver mulighed for betydelige besparelser i driftsomkostningerne samt større fleksibilitet.

De to nye færger - M/F Copenhagen og M/F Berlin - har begge installeret et røgrensningsanlæg, den såkaldte closed-loop-scrubber. I anlæggene vaskes røgen af en blanding af vand og natriumkarbonat i pulverform, som pumpes over på færgerne. Spildevandet fra scrubberen ledes ned i en separator om bord, hvor slam ved rotation adskilles fra vand, der herefter kan genbruges. Når opløsningen ikke kan optage flere affaldsstoffer, pumpes vandet over i rensningsanlægget MarinePaq, der er produceret af det luxembourgske cleantech-firma APATEQ.

Store besparelser

Anlægget er blevet installeret i to containere stablet oven på hinanden på havnen i Gedser. I en femtrins proces vasker rensningsanlægget restproduktet så effektivt, at man står tilbage med vand, der er så rent, at det kan ledes ud til åbent vand i havnen.

I rensningsanlægget opnås en langt højere kvalitet af rensningen end noget andet anlæg om bord. Tungmetaller, COD (kemisk iltforbrug), nitrit, sulfitter og nitrat reduceres til langt lavere niveauer end i andre eksisterende anlæg. Scandlines har dermed nu en løsning, som kan imødekomme alle kendte miljøkrav.

Ved at bruge MarinePaq på land sparer Scandlines desuden høje omkostninger til transport af spildevand til nærmeste industrielle spildevandsanlæg. Rederiet er heller ikke afhængig af, at eksterne parter skal afhente spildevand, hvilket sparer tid og øger fleksibiliteten.

 

 

 

Arkiv

Februar 2018

Danmark skal hjælpe oliestat med at blive verdens grønne duks

EUs energimål kan åbne døren for dansk erhvervsliv

ESVAGTs nyeste ERRV har fået hyre i Nordsøen

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Maersk afviser mandskabsløse containerskibe

Fire nye skibe skal sejle pĂĄ metanol

Britiske ministre anklager Rusland for cyberangreb pĂĄ Maersk Line

Data sætter ekstra skub i den grønne omstilling

En fabrik lukker og en ny ĂĄbner

Stena Lines nye superfærger tager form

Mølleproducent valgt til verdens største havmøllepark

Grænseværdi for nitrat i drikkevand er under pres

Overskudsvarme anvendes til køling hos Scandlines

Som selvstændig sætter man sin egen standard

Rederierne bør gå forrest