Forside » Nyheder » Nyheder 

Scandlines tager innovativt rensningsanlæg i brug

Rensningsanlægget MarinePaq i Gedser Havn renser scrubbervand, så det kan ledes tilbage til åbent vand.

 

I Gedser Havn er installeret rensningsanlæg til beskidt vand fra scrubberne på to nye Scandlines-færger. Resultatet er helt rent vand, der kan ledes ud i havnen.

MarinePaq er et nyt renseanlæg, som renser restprodukter fra to nye Scandlines-færgers closed-loop-scrubber - i henhold til gældende miljøkrav. Det giver mulighed for betydelige besparelser i driftsomkostningerne samt større fleksibilitet.

De to nye færger - M/F Copenhagen og M/F Berlin - har begge installeret et røgrensningsanlæg, den såkaldte closed-loop-scrubber. I anlæggene vaskes røgen af en blanding af vand og natriumkarbonat i pulverform, som pumpes over på færgerne. Spildevandet fra scrubberen ledes ned i en separator om bord, hvor slam ved rotation adskilles fra vand, der herefter kan genbruges. Når opløsningen ikke kan optage flere affaldsstoffer, pumpes vandet over i rensningsanlægget MarinePaq, der er produceret af det luxembourgske cleantech-firma APATEQ.

Store besparelser

Anlægget er blevet installeret i to containere stablet oven på hinanden på havnen i Gedser. I en femtrins proces vasker rensningsanlægget restproduktet så effektivt, at man står tilbage med vand, der er så rent, at det kan ledes ud til åbent vand i havnen.

I rensningsanlægget opnås en langt højere kvalitet af rensningen end noget andet anlæg om bord. Tungmetaller, COD (kemisk iltforbrug), nitrit, sulfitter og nitrat reduceres til langt lavere niveauer end i andre eksisterende anlæg. Scandlines har dermed nu en løsning, som kan imødekomme alle kendte miljøkrav.

Ved at bruge MarinePaq på land sparer Scandlines desuden høje omkostninger til transport af spildevand til nærmeste industrielle spildevandsanlæg. Rederiet er heller ikke afhængig af, at eksterne parter skal afhente spildevand, hvilket sparer tid og øger fleksibiliteten.

 

 

 

Arkiv

August 2017

Mærsk sælger Maersk Oil til franske Total for 47 milliarder kroner

Russisk ordre til MAN Diesel & Turbo og AKA

Verdens største sejlskib - med dieselelektrisk hjælpemotor

Coop skifter til LED-belysning

Ansvaret skal tilbage til skibene

Indvielse af ny maskinmester-campus i Esbjerg

Alphabox skal finde motorens svageste led

Varmt spildevand muliggør stort varmepumpeanlæg

Tuco Marine leverer højtryks-spulebåd til Norge

DONG Energy sælger 50 procent af Borkum Riffgrund 2

Værdifulde råstoffer kan skabes af restprodukter

DNV GL udfører første offshore droneinspektion

Juli 2017

OSK-ShipTech A/S skriver kontrakt med Færgeselskabet Læsø

Teknologisk Institut godkendt som CEN Heat Pump KEYMARK testinstitut

Færger slår fly