Forside » Nyheder » Nyheder 

Semesterprojekt resulterede i en selvnivellerende arbejdsplatform

Gruppen bag den bestĂĄr af fra venstre Stefan Nielsby, Peter Vangsgaard, Axel Oskarsson, Frederik Randrup og Martin Kronholm.

 

En gruppe maskinmesterstuderende har udviklet en arbejdsplatform, der kan gøre livet lettere for håndværkere og husejere. Platformen er produceret, så den altid stiller sig selv i vatter ud fra hældningen på underlaget.

 

Det var egentlig den årlige hækkeklipning hjemme hos maskinmesterstuderende Frederik Randrup, der gav ideen til et semesterprojekt. Fem studerende fra Aarhus Maskinmesterskole har i deres 2. semesters-projekt udtænkt, udviklet og fremstillet en selvnivellerende arbejdsplatform.

 

»Da Frederik og hans far skulle klippe hækken, stødte de på problemet med at nå toppen. En stige ville ikke være stabil nok, og et stillads ville være for besværligt. Desuden ville begge ting skulle flyttes mange gange, efterhånden som arbejdet skred frem, og selv for et stillads på hjul ville det være svært på grund af underlaget som jo var en blød græsplæne. Vi tænkte, at dette formentlig var en situation, mange arbejdsfolk – både private og professionelle - kendte til, så på den måde opstod vores ide med at udvikle en selvnivellerende og selvkørende arbejdsplatform, der kan bruges, når der skal pudses vinduer, renses tagrender og så videre,« fortæller studerende Peter Vangsgaard på gruppens vegne.

 

Det endelige produkt blev en platform med fire aktuator, der er koblet diagonalt op og kører modsat hinanden, hvilket medfører en hurtigere og mere stabil nivellering.


 

Krav til produktet

Gruppen undersøgte markedet og fandt, at der eksisterer forskellige forme for arbejdsplatforme, men nogle modeller kører pĂĄ larvefødder og vil formentlig beskadige en græsplæne og andre er for dyre for eksempelvis en parcelhusejer. 

 

 

'Gruppen opstillede som udgangspunkt en række krav til deres platform. Den skulle kunne køre, den skulle kunne nivellere sig selv i vatter, den skulle kunne anvendes i krævende miljøer, eksempelvis byggepladser med løst underlag, og så skulle sikkerheden selvfølgelig være i orden.

 

De fem studerende kortede målene ned til de to vigtigste – platformen skulle kunne selvnivellere og køre.

 

»At kunne selvnivellere betyder her, at arbejdsplatformens top altid står i totalt vatter, så man er sikker på at være stabil, når man skal udføre diverse arbejdsopgaver,« fortæller Peter Vangsgaard. Han forklarer:

»Selvnivelleringen sker ved hjælp af fire individuelle bærearme med tilhørende aktuator. Ved hjælp af en elektronisk balancekontrol justerer de fire aktuatorer sig selv ind - på trods af ujævnt terræn - så vatter opnås for arbejdsfladen. Undervejs var det nødvendigt at tilegne os viden for at kunne programmere de tilhørende motorstyringsenheder – det havde ingen af os prøvet før, så der gik mange aftener med at læse teori, der så kunne afprøves næste dag,« siger Peter Vangsgaard.

 

Ved hjælp af to dreje-switches kan man tænde eller slukke balancekontrollen. Når man slukker for balancekontrollen, låser aktuatorerne, og man kan sikkert bevæge sig på platformen.«

 

Læs hele artiklen her.

 

Det endelige produkt blev en platform med fire aktuatorer, der er koblet diagonalt op og křrer modsat hinanden.

Det endelige produkt blev en platform med fire aktuatorer, der er koblet diagonalt op og kører modsat hinanden.

 

 

Arkiv

Oktober 2017

Udfordrende arbejdsopgaver hos NLMK DanSteel A/S

Danskerne sparer 298 mio. kroner pĂĄ vand

Nyt 5G-netværk til fremtidens robotter

Maskinmesterskolen København flytter i egne lokaler

Batterier afløser generatorer om bord på offshore fartøj

Fjernvarmen kan indfri store dele af CO2-mĂĄl

Vestas og Siemens mødes: Vind-giganter i historisk samarbejde

Verdo samler kraftværk af kompetencer

Nyt energiværktøj til handels- og servicebranchen

Maskinmestre bidrager til væksten på Bornholm

Fjernvarmekunderne sparer penge

Kalundborg udvider med Ny Vesthavn

M/F Berlin tester helikopterplatform

Offshore industrien samles om synergien

Bygningers opførelse er mere miljøbelastende end drift