Forside » Nyheder » Nyheder 

Sensorer på Vestbroens jernbane

På Vestbroen er nu installeret sensorer, der hjælper med overvågning af jernbanesporenes tilstand.

 

Sund & Bælt arbejder hele tiden på at effektivisere drift og vedligehold på Storebæltsforbindelsen. Et nyt tiltag er sensorer på Vestbroens jernbane, som indhenter data, så der kan spares tid på vedligeholdet.

 

Sund & Bælt har gennem de seneste par år haft sensorer placeret på jernbanen ved Nyborg Station, men som noget nyt har Sund & Bælt i samarbejde med Railmontor opsat et testanlæg med sensorer på Vestbroens jernbane.

 

Data fra sensorer skaber effektivt vedligehold. Sensorerne kan bl.a. måle på sætningen i sporet, dvs. om der kommer sætninger eller såkaldte vridninger i sporet, der kræver vedligehold.

 

- Ved at sætte sensorer på skinnerne kan vi få direkte besked, hvis der er behov for yderligere vedligehold på jernbanen. Det kan spare os for en del timers manuelt vedligeholdsarbejde, da en medarbejder ikke længere skal ud på jernbanen og manuelt måle på sporets sætning. På den måde bidrager testanlægget til effektivisering og besparelser, forklarer Flemming Saxtorph, driftsleder i Sund & Bælt.

 

Testanlægget kan ligeledes benyttes ved udgravninger tæt på sporet, hvor Sund & Bælt sparer mandskab til overvågning af udgravningen, da systemet klarer overvågningen.

 

Et mobilt anlæg

Testanl√¶gget er mobilt, dvs. at det nemt kan pilles ned og flyttes til andre lokationer p√• jernbanen, hvor Sund & B√¶lt √łnsker at m√•le.

 

- Det mobile testanl√¶g best√•r af sensorer, der er placeret i midten p√• betonsvellen i sporet, men ogs√• af et solcellepanel og en gateway ved siden af jernbanen. Solcellepanelet leverer str√łm til gatewayen, mens gatewayen indsamler data fra sensorerne, som videresendes til et Dashboard, der viser m√•leresultaterne, fort√¶ller Flemming Saxtorph.

 

Sensorerne p√• Storeb√¶ltsforbindelsen er et eksempel p√• den forst√¶rkede satsning p√• ny teknologi, som Sund & B√¶lt har indledt. Ved hj√¶lp af ny teknologi √łnsker Sund & B√¶lt at sk√¶re mindst 30 mio. kr. af Storeb√¶ltsforbindelsens √•rlige vedligeholdsbudget.

 

 

 

 

Arkiv

Februar 2018

EUs energim√•l kan √•bne d√łren for dansk erhvervsliv

ESVAGTs nyeste ERRV har f√•et hyre i Nords√łen

Intelligente k√łlecontainere forudser egne fejl

Maersk afviser mandskabsl√łse containerskibe

Fire nye skibe skal sejle på metanol

Britiske ministre anklager Rusland for cyberangreb på Maersk Line

Data s√¶tter ekstra skub i den gr√łnne omstilling

En fabrik lukker og en ny åbner

Stena Lines nye superfærger tager form

M√łlleproducent valgt til verdens st√łrste havm√łllepark

Grænseværdi for nitrat i drikkevand er under pres

Overskudsvarme anvendes til k√łling hos Scandlines

Som selvstændig sætter man sin egen standard

Rederierne b√łr g√• forrest

Stor udbygning af vindm√łller p√• land