Forside » Nyheder » Nyheder 

Skibe i Nordsøen og Østersøen skal forurene langt mindre

 

Efter dansk pres i FN vil nye skibe, som sejler i Nord- og Østersøen, fra 2021 skulle sænke udledningen af kvælstofoxider med 75 procent. FN’s søfartsorganisation IMO har godkendt skærpede krav til skibes røg.

Hvert år sejler tusindvis af skibe gennem de befærdede farvande i Nord- og Østersøen og udleder partikler og skadelige gasser fra skorstenene. Røgen er en stor kilde til luftforurening i de omkringliggende lande. IMO har allerede fra 2015 skærpet kravene til skibes forurening med svovl, som skal reduceres med 90 procent, og nu skal forureningen med kvælstofoxider (NOx) reduceres med 75 procent.

»Danmark har i flere år arbejdet på at få skærpet NOx-kravene til skibe, der sejler i Nord- og Østersøen. Det glæder mig, at det danske pres har virket, så der er skabt enighed blandt landene i regionen om at gøre noget ved problemet, og IMO nu har godkendt de skærpede krav. Reduktionen af skibes NOx-emissioner vil få en positiv effekt for miljø og sundhed,« siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen.

NOx kan føre til luftvejssygdomme

Kvælstofoxider kan blandt andet føre til luftvejssygdomme hos mennesker og som følge heraf for tidlige dødsfald. Samtidig øger udledningen af kvælstofoxider fra skibe belastningen med næringsstoffer i havet, hvilket kan medføre algevækst og fiskedød.

Det er årsagen til, at IMO har godkendt ansøgninger fra landene i regionen om at udpege Nord- og Østersøen til såkaldte NECA-områder (NOx Emmission Control Areas). Udpegningen vil betyde, at nye skibe bygget efter 1. januar 2021 skal reducere NOx-forureningen med 75 procent i forhold til skibe bygget i dag.

»Med de nye krav vil Nord- og Østersøen blive blandt de havområder i verden, hvor der bliver gjort mest for at nedbringe luftforureningen. Samtidig er det godt nyt for danske teknologivirksomheder, der har ekspertisen og kan levere de renseløsninger, som skibsfarten har brug for,« siger Esben Lunde Larsen.
Dagens godkendelse betyder, at kravene ventes endeligt vedtaget på næste IMO-møde i foråret 2017.

Fakta:

  • De skærpede krav vil betyde, at nye skibe bygget efter 1. januar 2021, der sejler i Nord- og Østersøen – det vil sige alle farvande i og omkring Danmark – skal sænke udledningen af NOx med 75 procent i forhold til skibe, der bygges i dag.
  • De skærpede krav vil medføre, at luftforureningen og næringsstofbelastningen fra skibe falder i Nord- og Østersøen. Kravene vil dermed bidrage til, at havmiljøets tilstand forbedres, og at sundhedstilstanden højnes for mennesker, der bor ved Nord- og Østersøen og landene omkring.
    14 lande blev i juni måned enige om at indsende to ansøgninger til FN’s søfartsorganisation (IMO) – én ansøgning for Nord- og én for Østersøen. Ansøgningerne blev indsendt til IMO 1. juli 2016.
  • Ansøgningen vedrørende Nordsøen er indsendt af Danmark, Norge, Sverige, UK, Frankrig, Belgien, Holland og Tyskland.
  • Ansøgningen vedrørende Østersøen er indsendt af Danmark, Tyskland, Sverige, Finland, Polen, Estland, Letland, Litauen og Rusland.
  • Ansøgningerne blev godkendt på det 70. møde i FN’s Søfartsorganisations miljøbeskyttelseskomité i London.
  • Det er IMO, der formelt udpeger de to NECA-områder (NOx Emission Control Area). Udpegningen sker ved, at landenes indsendte ansøgninger først godkendes af IMO, og ved det næste møde vedtages af IMO. Det forventes således, at udpegningen vedtages endeligt i foråret 2017 på det næstkommende møde.
  • Det er ikke kun nye skibe, der stilles NOx-krav til. Skibe bygget efter 2011 er allerede i dag omfattet af globale NOx-krav, som reducerer NOx-udledningen med 20 procent i forhold til de skibe, som blev bygget før 2011.

 

 

 

Arkiv

August 2017

Mærsk sælger Maersk Oil til franske Total for 47 milliarder kroner

Russisk ordre til MAN Diesel & Turbo og AKA

Verdens største sejlskib - med dieselelektrisk hjælpemotor

Coop skifter til LED-belysning

Ansvaret skal tilbage til skibene

Indvielse af ny maskinmester-campus i Esbjerg

Alphabox skal finde motorens svageste led

Varmt spildevand muliggør stort varmepumpeanlæg

Tuco Marine leverer højtryks-spulebåd til Norge

DONG Energy sælger 50 procent af Borkum Riffgrund 2

Værdifulde råstoffer kan skabes af restprodukter

DNV GL udfører første offshore droneinspektion

Juli 2017

OSK-ShipTech A/S skriver kontrakt med Færgeselskabet Læsø

Teknologisk Institut godkendt som CEN Heat Pump KEYMARK testinstitut

Færger slår fly