Forside » Nyheder » Nyheder 

Skibsfartens CO2 udledninger

 

IMO har indgået en aftale om energioptimering ved skibsdrift. De nye reglerne træder i kraft i 2013, og medfører, at nye skibe skal bygges således, at de overholder et minimumskrav om energieffektivitet. Kravene vil blive indført trinvist frem til år 2025. I år 2025 skal nye skibe være 30% mere energieffektive end tilsvarende skibe, der bygges i dag. Reglerne omfatter de fleste lastskibe med konventionel dieselfremdrivning: tankskibe, bulkskibe, containerskibe, gastankskibe, køleskibe og stykgodsskibe. Denne gruppe af skibe står for den største part af udledning af CO2 fra skibe. Kravene om energieffektivitetsforbedringer kan opnås på mange måder, for eksempel ved at optimere drift og vedligehold, skrogformen, bundmaling, anvende varmegenindvinding, anvende nye propellertyper o.a. IMO har vedtaget standarder for, hvorledes skibe skal udarbejde og vedligeholde en plan for energibesparelser. kilde: www.soefartssstyrelsen.dk

 

 

 

Arkiv

December 2017

Kan maritime virksomheder skabe værdi af deres digitaliseringsanstrengelser?”

Batterier kan blive de nye spidslastværker

Målet bør være 55 procent vedvarende energi i 2030

Minister til Energikonferencen 2018

To maskinmestre, klar arbejdsfordeling

Nyt netværk for maskinmestre, der arbejder med Asset Management

Fra problemløsning til pædagogisk sikkerhed

Insatech udvikler fremtidens måleløsninger

Første overdækkede renseanlæg står klart

Brug for international regulering af autonome skibe

Erhvervsudvikling på Fyn

Sig Varmeværk sænker varmeprisen med varmepumpe

Danmark har verdens bedste energisystem

ME-GI og ME-LGI dual-fuel-motorer når 100.000 driftstimer

Stort potentiale i energioptimering af skibe og bygninger