Forside » Nyheder » Nyheder 

Skibsfartens CO2 udledninger

 

IMO har indgået en aftale om energioptimering ved skibsdrift. De nye reglerne træder i kraft i 2013, og medfører, at nye skibe skal bygges således, at de overholder et minimumskrav om energieffektivitet. Kravene vil blive indført trinvist frem til år 2025. I år 2025 skal nye skibe være 30% mere energieffektive end tilsvarende skibe, der bygges i dag. Reglerne omfatter de fleste lastskibe med konventionel dieselfremdrivning: tankskibe, bulkskibe, containerskibe, gastankskibe, køleskibe og stykgodsskibe. Denne gruppe af skibe står for den største part af udledning af CO2 fra skibe. Kravene om energieffektivitetsforbedringer kan opnås på mange måder, for eksempel ved at optimere drift og vedligehold, skrogformen, bundmaling, anvende varmegenindvinding, anvende nye propellertyper o.a. IMO har vedtaget standarder for, hvorledes skibe skal udarbejde og vedligeholde en plan for energibesparelser. kilde: www.soefartssstyrelsen.dk

 

 

 

Arkiv

Juni 2017

Fremtidens transportmarked

EU godkender støtte til konvertering af Asnæsværket

God proces sparer energi i bygninger

Fjernvarme falder til ny rekordlav pris

Ny dansk opfindelse renser vand med sollys

MARTEC godkendt til alle GWO-kurser

Danmark bliver vært for stor international maritim konference

Søfarende med virtual reality

Danbor bliver til Norsea

Maskinmestre skal have fleksible tilbagetræknings-muligheder

Dansk-tysk aftale åbner for større handel med strøm

Maritimt vækstteam får 25 millioner kroner om bord

Fjernvarmen investerer i 900 km nye rør

Brønderslev etablerer unik energiproduktion

Genanvendelse af affald stiger