Forside » Nyheder » Nyheder 

Skibsfartens CO2 udledninger

 

IMO har indgået en aftale om energioptimering ved skibsdrift. De nye reglerne træder i kraft i 2013, og medfører, at nye skibe skal bygges således, at de overholder et minimumskrav om energieffektivitet. Kravene vil blive indført trinvist frem til år 2025. I år 2025 skal nye skibe være 30% mere energieffektive end tilsvarende skibe, der bygges i dag. Reglerne omfatter de fleste lastskibe med konventionel dieselfremdrivning: tankskibe, bulkskibe, containerskibe, gastankskibe, køleskibe og stykgodsskibe. Denne gruppe af skibe står for den største part af udledning af CO2 fra skibe. Kravene om energieffektivitetsforbedringer kan opnås på mange måder, for eksempel ved at optimere drift og vedligehold, skrogformen, bundmaling, anvende varmegenindvinding, anvende nye propellertyper o.a. IMO har vedtaget standarder for, hvorledes skibe skal udarbejde og vedligeholde en plan for energibesparelser. kilde: www.soefartssstyrelsen.dk

 

 

 

Arkiv

August 2017

Russisk ordre til MAN Diesel & Turbo og AKA

Verdens største sejlskib - med dieselelektrisk hjælpemotor

Coop skifter til LED-belysning

Ansvaret skal tilbage til skibene

Indvielse af ny maskinmester-campus i Esbjerg

Alphabox skal finde motorens svageste led

Varmt spildevand muliggør stort varmepumpeanlæg

Tuco Marine leverer højtryks-spulebåd til Norge

DONG Energy sælger 50 procent af Borkum Riffgrund 2

Værdifulde råstoffer kan skabes af restprodukter

DNV GL udfører første offshore droneinspektion

Juli 2017

OSK-ShipTech A/S skriver kontrakt med Færgeselskabet Læsø

Teknologisk Institut godkendt som CEN Heat Pump KEYMARK testinstitut

Færger slår fly

Turboladere fra ABB om bord på Kinas største containerskibe