Forside » Nyheder » Nyheder 

Skrotning af Nordsøens boreplatforme vil koste 420 mia. kr.

 

Flere end 470 boreplatforme i Nordsøen skal skrottes over de næste 30 år. Og prisen for at trække platformene i land, lukke brønde og skrotte platformene vil blive næsten 1 mia. kr. pr. styk.

Det vurderer de to konsulenthuse Douglas-Westwood og Deloitte i rapporten 'The North Sea Offshore Decommissioning Report'.

Ifølge rapporten vil skrotningen især tage fart mellem 2016 og 2031. I den samme periode forventer man en enorm udbygning med offshore vindkraft i det samme farvand, og det vil ifølge analytikerne medføre kamp om de få fartøjer, der kan klare de tunge løft, der er en forudsætning for såvel installation af havvindmøller og skrotning af boreplatforme.

'Det projekterede arbejdsomfang forventes at overstige kapaciteten blandt de eksisterede fartøjer til tunge løft og faciliteterne til dekommissionering i land. Der er stærkt behov for levering af nye fartøjer og for etablering af nye faciliteter på land for at klare behovet,' står der i rapporten.

I november vurderede den administrerende direktør for Douglas-Westwood, Andrew Reid, på konferencen Decommissioning Conference, at det vil være endnu dyrere at udskyde skrotningen.

»Vores undersøgelse viser tydeligt, at med mindre leverandørerne med det samme kommer i gang med at forberede sig, så kan den enorme dekommisioneringsopgave i Nordsøen blive dramatisk forsinket og derfor dyrere.«

Konsulenthusene har tidligere vurderet prisen for skrotning i den britiske del af Nordsøen, men det er første gang, at man har vurderet omkostningerne i hele Nordsøen.

De mange penge er en gylden mulighed for havnebyer med mandskab og plads til at tage sig af skrotningsopgaver. 

Rapportens bud på en samlet pris på 420 mia. kr. er endog lavt sat, mener Andrew Reid.

»Den årlige gennemsnitspris på 14 mia. kr over de næste 30 år viser potentialet for oliebranchen – og lige så vigtigt kan det give et boost til økonomien i de regioner, der er involveret. Disse fremskrivninger stammer fra lave scenarier – de endelige omkostninger kan ende med at være markant større.«

 

kilde: www.ing.dk 

 

 

 

Arkiv

Februar 2018

Regeringen lukker for olie- og gasboringer på land

Active House vil udvikle energieffektive og sunde bygninger

OSK-ShipTech designer verdens største færgeordre

Danmark skal hjælpe oliestat med at blive verdens grønne duks

EUs energimål kan åbne døren for dansk erhvervsliv

ESVAGTs nyeste ERRV har fået hyre i Nordsøen

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Maersk afviser mandskabsløse containerskibe

Fire nye skibe skal sejle på metanol

Britiske ministre anklager Rusland for cyberangreb på Maersk Line

Data sætter ekstra skub i den grønne omstilling

En fabrik lukker og en ny åbner

Stena Lines nye superfærger tager form

Mølleproducent valgt til verdens største havmøllepark

Grænseværdi for nitrat i drikkevand er under pres