Forside » Nyheder » Nyheder 

Sniffer opsnuser svovlsyndere i hele 2017

Skibe, som sejler gennem Storebælt, bliver også i 2017 overvåget ved Storebæltsbroen.

 

Ogs√• i 2017 vil en kunstig n√¶se monteret p√• Storeb√¶ltsbroen og p√• fly eller drone fange skibe, som udleder for meget svovl. Sniffer-ordningen stod ellers til at udl√łbe i januar, men Milj√ł- og F√łdevareministeriet lader svovloverv√•gning forts√¶tte resten af √•ret.

 
Skibe, som sejler gennem Storeb√¶lt, bliver ogs√• i 2017 overv√•get ved Storeb√¶ltsbroen, ligesom de st√łrste danske sejlrender fortsat overv√•ges fra luften via fly eller drone.
¬ĽOverv√•gningen er vigtig, fordi svovl er skadelig for milj√łet og for menneskers sundhed, men ogs√• fordi vi skal sikre lige konkurrencevilk√•r i skibsfarten. Reglerne skal overholdes, og det m√• ikke kunne betale sig at snyde. Derfor har vi prioriteret at forts√¶tte en indsats, som ellers stod til at udl√łbe. I oktober sidste √•r besluttede FN¬ís S√łfartsorganisation IMO at sk√¶rpe kravene til skibes udledning af svovl i hele verden. Kravene g√¶lder fra 2020. Internationalt er der stor fokus p√• dette omr√•de, og allerede i denne uge f√łlger IMO op p√•, hvordan vi sikrer effektiv h√•ndh√¶velse af de nye krav,¬ę siger milj√ł- og f√łdevareminister Esben Lunde Larsen.
 

Forurening mere end halveret

Siden 2015, hvor der blev indf√łrt nye, skrappe krav til skibes udledning af svovl i Nords√łen og √ėsters√łen, er indholdet af svovl i luften over Danmark mere end halveret. Kontrollen med skibenes br√¶ndstof har indtil videre f√łrt til, at Milj√łstyrelsen har politianmeldt 13 rederier for brud p√• svovlreglerne. Snifferoverv√•gningen giver et langt mere detaljeret billede af, i hvor h√łj grad skibene overholder svovlreglerne i danske farvande, end hvis man alene havde oliepr√łver.
 
¬ĽDet er meget positivt, at regeringen nu afs√¶tter ressourcer til at forts√¶tte den afg√łrende overv√•gning af potentielle svovlsyndere i danske farvande i 2017. Det kan ramme danske rederier h√•rdt p√• konkurrenceevnen, hvis de skrappe og dyre svovlkrav ikke f√łlges op med en kontant h√•ndh√¶velse fra myndighederne side. N√¶ste skridt bliver at f√• iv√¶rksat et effektivt og globalt h√•ndh√¶velsessystem, s√• vi er klar, n√•r de nye internationale svovlkrav tr√¶der i kraft om kun tre √•r. H√•rde sanktioner bliver afg√łrende, hvis vi skal fjerne incitamentet til at snyde med br√¶ndstoffet,¬ę siger adm direkt√łr i Danmarks Rederiforening Anne H. Steffensen.
 
Fra 2020 m√• skibe maksimalt sejle p√• br√¶ndstof, der indeholder 0,5 procent svovl mod 3,5 procent i dag. Dog undtaget skibe, der anvender ren teknologi, for eksempel ved at installere en s√•kaldt scrubber, som renser skibsr√łgen. Skibe, der sejler i Nords√łen og √ėsters√łen og i farvandet omkring Nordamerika, er allerede i dag p√•lagt at bruge br√¶ndstof med max. 0,1 procent svovl, med mindre de anvender ren teknologi. Det vil de ogs√• v√¶re efter 2020.
 
Snifferoverv√•gningen fra Storeb√¶ltsbroen forventes forl√¶nget inden for den nuv√¶rende kontrakt per 1. februar 2017, og Milj√łstyrelsen sender i for√•ret 2017 den mobile del af snifferoverv√•gningen i EU-udbud.
 

Fakta:

  • Snifferen p√• Storeb√¶ltsbroen har siden sommeren 2015 overv√•get skibes svovludledning. En sniffer er ogs√• installeret p√• et lille fly, der kontrollerer skibe, der sejler ad de store skibsruter gennem de danske farvande. I den periode er over 10.000 skibe blevet observeret.
  • N√•r en sniffer opfanger, at et skib udleder for meget svovl, f√•r Milj√łstyrelsen besked om det og kan ¬Ė hvis skibet er p√• vej til en dansk havn ¬Ė bedes S√łfartsstyrelsen g√• om bord og tage en oliepr√łve fra skibets br√¶ndstof. Oliepr√łven kan bevise, om svovlindholdet er forh√łjet. Hvis skibet er p√• vej til en udenlandsk havn, sender Milj√łstyrelsen et varsel til rette myndighed om, at der kan v√¶re grund til at holde √łje med skibet.
  • Siden 1. januar 2015 har skibe, som sejler i Nords√łen, √ėsters√łen eller i farvandene omkring Nordamerika, skullet bruge br√¶ndstof, som max. indeholder 0,1 procent svovl ¬Ė med mindre skibet anvender ren teknologi, som fx en ¬íscrubber¬í eller flydende naturgas (LNG). Det er et reduktionskrav p√• 90 procent i forhold til de tidligere regler.
  • Svovlindholdet i luften over Danmark er sidenhen faldet markant (mere end 50 %), og det tyder p√•, at langt de fleste skibe, som sejler i danske farvande, overholder reglerne, og at h√•ndh√¶velsen virker.
  • Milj√łstyrelsen sl√•r ned p√• lovbrydere og har, siden de sk√¶rpede regler tr√•dte i kraft, politianmeldt 13 skibe p√• baggrund af udtagne oliepr√łver, der har vist for h√łjt indhold af svovl.
  • I oktober 2016 vedtog medlemslandene i FN¬ís s√łfartsorganisation IMO, at ogs√• verdens √łvrige farvande skal omfattes af sk√¶rpede svovlkrav. IMO besluttede, at skibes br√¶ndstof fra 2020 h√łjst m√• indeholde 0,5 procent svovl mod 3,5 procent i dag, med mindre skibet anvender ren teknologi.
  • I denne uge f√łlger IMO op p√• beslutningen fra oktober p√• et m√łde i London, hvor blandt andet implementering og h√•ndh√¶velse af de nye krav bliver dr√łftet i en teknisk arbejdsgruppe som forberedelse til det n√¶ste m√łde i IMO¬ís Milj√łkomité til juli. 

 

 

 

 

Arkiv

Juni 2017

Danbor bliver til Norsea

Maskinmestre skal have fleksible tilbagetræknings-muligheder

Dansk-tysk aftale √•bner for st√łrre handel med str√łm

Maritimt vækstteam får 25 millioner kroner om bord

Fjernvarmen investerer i 900 km nye r√łr

Br√łnderslev etablerer unik energiproduktion

Genanvendelse af affald stiger

Scandlines tager innovativt rensningsanlæg i brug

Ny etableringsst√łtte til varmepumper

Mere kold luft i K√łbenhavn

Projektleder for energibesparelser

Dansk vandalliance hj√¶lper t√łrkeramte Californien

Maskinmester griber chancen i robotbranchen

Fornem akkreditering til Fredericia Maskinmesterskole

Offshore inspektion med droner sparer tid og √łger sikkerhed