Forside » Nyheder » Nyheder 

Sniffer opsnuser svovlsyndere i hele 2017

Skibe, som sejler gennem Storebælt, bliver også i 2017 overvåget ved Storebæltsbroen.

 

Ogs√• i 2017 vil en kunstig n√¶se monteret p√• Storeb√¶ltsbroen og p√• fly eller drone fange skibe, som udleder for meget svovl. Sniffer-ordningen stod ellers til at udl√łbe i januar, men Milj√ł- og F√łdevareministeriet lader svovloverv√•gning forts√¶tte resten af √•ret.

 
Skibe, som sejler gennem Storeb√¶lt, bliver ogs√• i 2017 overv√•get ved Storeb√¶ltsbroen, ligesom de st√łrste danske sejlrender fortsat overv√•ges fra luften via fly eller drone.
¬ĽOverv√•gningen er vigtig, fordi svovl er skadelig for milj√łet og for menneskers sundhed, men ogs√• fordi vi skal sikre lige konkurrencevilk√•r i skibsfarten. Reglerne skal overholdes, og det m√• ikke kunne betale sig at snyde. Derfor har vi prioriteret at forts√¶tte en indsats, som ellers stod til at udl√łbe. I oktober sidste √•r besluttede FN¬ís S√łfartsorganisation IMO at sk√¶rpe kravene til skibes udledning af svovl i hele verden. Kravene g√¶lder fra 2020. Internationalt er der stor fokus p√• dette omr√•de, og allerede i denne uge f√łlger IMO op p√•, hvordan vi sikrer effektiv h√•ndh√¶velse af de nye krav,¬ę siger milj√ł- og f√łdevareminister Esben Lunde Larsen.
 

Forurening mere end halveret

Siden 2015, hvor der blev indf√łrt nye, skrappe krav til skibes udledning af svovl i Nords√łen og √ėsters√łen, er indholdet af svovl i luften over Danmark mere end halveret. Kontrollen med skibenes br√¶ndstof har indtil videre f√łrt til, at Milj√łstyrelsen har politianmeldt 13 rederier for brud p√• svovlreglerne. Snifferoverv√•gningen giver et langt mere detaljeret billede af, i hvor h√łj grad skibene overholder svovlreglerne i danske farvande, end hvis man alene havde oliepr√łver.
 
¬ĽDet er meget positivt, at regeringen nu afs√¶tter ressourcer til at forts√¶tte den afg√łrende overv√•gning af potentielle svovlsyndere i danske farvande i 2017. Det kan ramme danske rederier h√•rdt p√• konkurrenceevnen, hvis de skrappe og dyre svovlkrav ikke f√łlges op med en kontant h√•ndh√¶velse fra myndighederne side. N√¶ste skridt bliver at f√• iv√¶rksat et effektivt og globalt h√•ndh√¶velsessystem, s√• vi er klar, n√•r de nye internationale svovlkrav tr√¶der i kraft om kun tre √•r. H√•rde sanktioner bliver afg√łrende, hvis vi skal fjerne incitamentet til at snyde med br√¶ndstoffet,¬ę siger adm direkt√łr i Danmarks Rederiforening Anne H. Steffensen.
 
Fra 2020 m√• skibe maksimalt sejle p√• br√¶ndstof, der indeholder 0,5 procent svovl mod 3,5 procent i dag. Dog undtaget skibe, der anvender ren teknologi, for eksempel ved at installere en s√•kaldt scrubber, som renser skibsr√łgen. Skibe, der sejler i Nords√łen og √ėsters√łen og i farvandet omkring Nordamerika, er allerede i dag p√•lagt at bruge br√¶ndstof med max. 0,1 procent svovl, med mindre de anvender ren teknologi. Det vil de ogs√• v√¶re efter 2020.
 
Snifferoverv√•gningen fra Storeb√¶ltsbroen forventes forl√¶nget inden for den nuv√¶rende kontrakt per 1. februar 2017, og Milj√łstyrelsen sender i for√•ret 2017 den mobile del af snifferoverv√•gningen i EU-udbud.
 

Fakta:

  • Snifferen p√• Storeb√¶ltsbroen har siden sommeren 2015 overv√•get skibes svovludledning. En sniffer er ogs√• installeret p√• et lille fly, der kontrollerer skibe, der sejler ad de store skibsruter gennem de danske farvande. I den periode er over 10.000 skibe blevet observeret.
  • N√•r en sniffer opfanger, at et skib udleder for meget svovl, f√•r Milj√łstyrelsen besked om det og kan ¬Ė hvis skibet er p√• vej til en dansk havn ¬Ė bedes S√łfartsstyrelsen g√• om bord og tage en oliepr√łve fra skibets br√¶ndstof. Oliepr√łven kan bevise, om svovlindholdet er forh√łjet. Hvis skibet er p√• vej til en udenlandsk havn, sender Milj√łstyrelsen et varsel til rette myndighed om, at der kan v√¶re grund til at holde √łje med skibet.
  • Siden 1. januar 2015 har skibe, som sejler i Nords√łen, √ėsters√łen eller i farvandene omkring Nordamerika, skullet bruge br√¶ndstof, som max. indeholder 0,1 procent svovl ¬Ė med mindre skibet anvender ren teknologi, som fx en ¬íscrubber¬í eller flydende naturgas (LNG). Det er et reduktionskrav p√• 90 procent i forhold til de tidligere regler.
  • Svovlindholdet i luften over Danmark er sidenhen faldet markant (mere end 50 %), og det tyder p√•, at langt de fleste skibe, som sejler i danske farvande, overholder reglerne, og at h√•ndh√¶velsen virker.
  • Milj√łstyrelsen sl√•r ned p√• lovbrydere og har, siden de sk√¶rpede regler tr√•dte i kraft, politianmeldt 13 skibe p√• baggrund af udtagne oliepr√łver, der har vist for h√łjt indhold af svovl.
  • I oktober 2016 vedtog medlemslandene i FN¬ís s√łfartsorganisation IMO, at ogs√• verdens √łvrige farvande skal omfattes af sk√¶rpede svovlkrav. IMO besluttede, at skibes br√¶ndstof fra 2020 h√łjst m√• indeholde 0,5 procent svovl mod 3,5 procent i dag, med mindre skibet anvender ren teknologi.
  • I denne uge f√łlger IMO op p√• beslutningen fra oktober p√• et m√łde i London, hvor blandt andet implementering og h√•ndh√¶velse af de nye krav bliver dr√łftet i en teknisk arbejdsgruppe som forberedelse til det n√¶ste m√łde i IMO¬ís Milj√łkomité til juli. 

 

 

 

 

Arkiv

Maj 2018

Nyt innovationsnetværk for energiproduktion

Wärtsilä LNGPac passerer 100 ordrer

Scandlines transporterer flere lastbiler

Vedligehold på den holistiske måde

190 års historie er ingen hindring for vækst

PRESSEMEDDELELSE - Danskere vil fjerne plast fra verdenshavene

Nordjylland skal uddanne flere maskinmestre

En rejse med vinden

Nyt bugserfart√łj sejler p√• LNG

Robotteknologi indtager renseanlæg

Stena Line leverer markante gr√łnne resultater

Ny maskinmesterskole på vej i Svendborg

Partikler har frit spil i maskinrummet

Dr√łmmejobbet i f√łrste fors√łg

Danmark skal sikre klimavenlig biomasse