Forside » Nyheder » Nyheder 

Stena Lines nye superfærger tager form

Med en traditionel møntceremoni har Stena Line nu indledt byggeriet af den første af fire nye, energibesparende RoPax-færger. Foto: Stena Line.

 

Byggeriet af fire nyskabende Stena Line-færger er nu i gang i Kina. Der er tale om verdens bedste og mest effektive færger, når det gælder fleksibilitet, energieffektivitet og kundeservice.

 

Konstruktionen af den første af Stena Lines fire nye RoPax-færger er netop skudt i gang med en traditionel ceremoni på Avic Weihai Shipyard i Kina, hvor byggeriet af den 214,5 meter lange færge vil foregå.

 

- Vores mål er, at RoPax-fartøjerne bliver de bedste og mest effektive, når det kommer til fleksibilitet, energieffektivitet og kundeservice. Vi lægger desuden særlig vægt på digitalisering med udviklingen af en række spændende digitale løsninger, der vil give vores kunder både nye oplevelser ombord og bedre service i forbindelse med rejsen, siger Stena Lines administrerende direktør Niclas Mårtensson, som deltog i den traditionelle ceremoni, hvor fire forskellige mønter blev placeret under kølen som et symbol på lykke og fremgang til søs.

 

De nye fartøjer bliver cirka 50 procent større end standardmålene på nutidens RoPax-færger. Den store investering i nye fartøjer illustrerer, at rederiet fortsætter sin forretningsmodel med RoPax-konceptet, der i Stena Lines tilfælde mixer fragt og passagerer.

 

De nye RoPax-færger, der har plads til op til 1.000 passagerer og 120 personbiler, repræsenterer en stor strategisk investering for Stena Line.

 

- Vi ser positivt på fremtiden, og vi forudser, at væksten inden for færgetrafikken fortsætter. Derfor er de nye færger et vigtigt strategisk træk, der skal hjælpe og forberede os på den kommende vækst, uddyber Niclas Mårtensson.

 

Færgerne vil blive leveret løbende i 2019 og 2020, og kontrakten indeholder en option på yderligere fire RoPax-færger af samme type. Stena Line forventer at indsætte de nye færger i det Irske Hav mellem Irland og England.

 

Tekniske specifikationer på Stena Lines nye RoPax-færger

Længde: 214,5 m

Dybde: 6,4 m

Bredde: 27,8 m

Kapacitet bildæk: 3.100 banemeter + 120 personbiler

Kapacitet passagerer: 1.000

Kahytter: 175

Motorer: 2 x V12 4-stroke diesel (2 x 12,600 kW)

Hastighed: 22 knob

Skibsværft: AVIC Weihai Shipyard, Kina

 

Om Stena Line

Stena Line er verdens største privatejede færgerederi og råder over 35 fartøjer samt 20 færgeruter i Nordeuropa. Stena Line er dermed en vigtig del af det europæiske logistiknetværk og spiller en væsentlig rolle for turismen i Europa. I Danmark sejler Stena Line på ruterne Frederikshavn-Göteborg, Frederikshavn-Oslo og Grenå-Varberg. Stena Line er et familieejet datterselskab i Stena A/S, der blev grundlagt i 1962 og har hovedkontor i Göteborg. Stena Line er en del af Stena Sfæren, som har omkring 20.500 ansatte og en årlig omsætning på over 40 milliarder danske kroner.

 

 

 

Arkiv

Maj 2018

Nyt innovationsnetværk for energiproduktion

Wärtsilä LNGPac passerer 100 ordrer

Scandlines transporterer flere lastbiler

Vedligehold pĂĄ den holistiske mĂĄde

190 års historie er ingen hindring for vækst

PRESSEMEDDELELSE - Danskere vil fjerne plast fra verdenshavene

Nordjylland skal uddanne flere maskinmestre

En rejse med vinden

Nyt bugserfartøj sejler på LNG

Robotteknologi indtager renseanlæg

Stena Line leverer markante grønne resultater

Ny maskinmesterskole pĂĄ vej i Svendborg

Partikler har frit spil i maskinrummet

Drømmejobbet i første forsøg

Danmark skal sikre klimavenlig biomasse